صفحهها:
161-
تاریخ دریافت: 1389/03/19
تاریخ پذیرش: 1390/02/21
چکیده:
هر نظام تعلیم و تربیت داراى عناصر و مؤلفههایى است که کیفیت و کمّیت آنها، بر پایه مبانى شناختى هر نظام مشخص مىشود. یکى از این عناصر زیربنایى، برنامه درسى است که هدفگذارى آن بر پایه اصول فلسفى، علمى، جامعهشناختى و... صورت مىگیرد. کارآمدى نهایى برنامه درسى هم از طریق صحت و استحکام مبانى شناختى آن، تأمین مىشود. از اینرو، برنامهریزان باید در رجوع خود به مؤلفههاى معرفتشناختى، از جامعیت و صحت آنها مطمئن بوده و سپس جهتدهى محتواى برنامه را بر این اساس تنظیم نمایند.
هدف این مقاله، نگاهى به نظریات فلسفى و دینى علّامه طباطبائى و برخوردارى از رویکردى تحلیلى ـ توصیفى، زمینه را براى تشکیل چنین زیربناى شناختى فراهم نماید تا از این طریق بتواند به برخى از سرفصلهاى مهم در زمینه برنامه درسى کارآمد دست یابد. با توجه به مطالعات انجام شده، مىتوان گفت چهار عنوان اصلى: مختصات و ویژگىهاى برنامه درسى، شعب علم، محتواى علم و آسیبشناسى علم با نگاه به نظریات علّامه طباطبائى در این زمینه، مورد توجه مىباشند که در مقاله به ویژگىها و ضرورتهاى هریک اشاره شده است.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
مهدیه کشانى*
رضاعلى نوروزى**
چکیده
هر نظام تعلیم و تربیت داراى عناصر و مؤلفههایى است که کیفیت و کمّیت آنها، بر پایه مبانى شناختى هر نظام مشخص مىشود. یکى از این عناصر زیربنایى، برنامه درسى است که هدفگذارى آن بر پایه اصول فلسفى، علمى، جامعهشناختى و... صورت مىگیرد. کارآمدى نهایى برنامه درسى هم از طریق صحت و استحکام مبانى شناختى آن، تأمین مىشود. از اینرو، برنامهریزان باید در رجوع خود به مؤلفههاى معرفتشناختى، از جامعیت و صحت آنها مطمئن بوده و سپس جهتدهى محتواى برنامه را بر این اساس تنظیم نمایند.
هدف این مقاله، نگاهى به نظریات فلسفى و دینى علّامه طباطبائى و برخوردارى از رویکردى تحلیلى ـ توصیفى، زمینه را براى تشکیل چنین زیربناى شناختى فراهم نماید تا از این طریق بتواند به برخى از سرفصلهاى مهم در زمینه برنامه درسى کارآمد دست یابد. با توجه به مطالعات انجام شده، مىتوان گفت چهار عنوان اصلى: مختصات و ویژگىهاى برنامه درسى، شعب علم، محتواى علم و آسیبشناسى علم با نگاه به نظریات علّامه طباطبائى در این زمینه، مورد توجه مىباشند که در مقاله به ویژگىها و ضرورتهاى هریک اشاره شده است.
کلیدواژهها: ویژگىهاى برنامه درسى، برنامه درسى، علّامه طباطبائى.
* دانشجوى کارشناسى ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش. دریافت: 11/3/89 ـ پذیرش: 29/11/89.
**ـاستادیار دانشگاه اصفهان . Nowrozi.r@gmail.com
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
امینی، حسن، نوروزی، رضاعلی، کشانی، مهدیه.(1390) ویژگى هاى برنامه درسى با تأکید بر نظر علّامه طباطبائى. فصلنامه معرفت، 20(1)، 161-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
حسن امینی؛ رضاعلی نوروزی؛ مهدیه کشانی."ویژگى هاى برنامه درسى با تأکید بر نظر علّامه طباطبائى". فصلنامه معرفت، 20، 1، 1390، 161-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
امینی، حسن، نوروزی، رضاعلی، کشانی، مهدیه.(1390) 'ویژگى هاى برنامه درسى با تأکید بر نظر علّامه طباطبائى'، فصلنامه معرفت، 20(1), pp. 161-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
امینی، حسن، نوروزی، رضاعلی، کشانی، مهدیه. ویژگى هاى برنامه درسى با تأکید بر نظر علّامه طباطبائى. معرفت، 20, 1390؛ 20(1): 161-