معرفت، سال بیستم، شماره اول، پیاپی 160، فروردین 1390، صفحات 161-

    ویژگى ‏هاى برنامه درسى با تأکید بر نظر علّامه طباطبائى

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    حسن امینی / *کارشناس ارشد - فلسفه دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه / aminierfan2@gmail.com
    رضاعلی نوروزی / *گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان / nowrozi.r@gmail.com
    مهدیه کشانی / *دانشجوی دکتری - فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه شهید باهنر کرمان / mahdiyeh.keshani@yahoo.com
    چکیده: 
    هر نظام تعلیم و تربیت داراى عناصر و مؤلفه‏هایى است که کیفیت و کمّیت آنها، بر پایه مبانى شناختى هر نظام مشخص مى‏شود. یکى از این عناصر زیربنایى، برنامه درسى است که هدف‏گذارى آن بر پایه اصول فلسفى، علمى، جامعه‏شناختى و... صورت مى‏گیرد. کارآمدى نهایى برنامه درسى هم از طریق صحت و استحکام مبانى شناختى آن، تأمین مى‏شود. از این‏رو، برنامه‏ریزان باید در رجوع خود به مؤلفه‏هاى معرفت‏شناختى، از جامعیت و صحت آنها مطمئن بوده و سپس جهت‏دهى محتواى برنامه را بر این اساس تنظیم نمایند.      هدف این مقاله، نگاهى به نظریات فلسفى و دینى علّامه طباطبائى و برخوردارى از رویکردى تحلیلى ـ توصیفى، زمینه را براى تشکیل چنین زیربناى شناختى فراهم نماید تا از این طریق بتواند به برخى از سرفصل‏هاى مهم در زمینه برنامه درسى کارآمد دست یابد. با توجه به مطالعات انجام شده، مى‏توان گفت چهار عنوان اصلى: مختصات و ویژگى‏هاى برنامه درسى، شعب علم، محتواى علم و آسیب‏شناسى علم با نگاه به نظریات علّامه طباطبائى در این زمینه، مورد توجه مى‏باشند که در مقاله به ویژگى‏ها و ضرورت‏هاى هریک اشاره شده است.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     

    مهدیه کشانى*

    رضاعلى نوروزى**

     

    چکیده

    هر نظام تعلیم و تربیت داراى عناصر و مؤلفه‏هایى است که کیفیت و کمّیت آنها، بر پایه مبانى شناختى هر نظام مشخص مى‏شود. یکى از این عناصر زیربنایى، برنامه درسى است که هدف‏گذارى آن بر پایه اصول فلسفى، علمى، جامعه‏شناختى و... صورت مى‏گیرد. کارآمدى نهایى برنامه درسى هم از طریق صحت و استحکام مبانى شناختى آن، تأمین مى‏شود. از این‏رو، برنامه‏ریزان باید در رجوع خود به مؤلفه‏هاى معرفت‏شناختى، از جامعیت و صحت آنها مطمئن بوده و سپس جهت‏دهى محتواى برنامه را بر این اساس تنظیم نمایند.

         هدف این مقاله، نگاهى به نظریات فلسفى و دینى علّامه طباطبائى و برخوردارى از رویکردى تحلیلى ـ توصیفى، زمینه را براى تشکیل چنین زیربناى شناختى فراهم نماید تا از این طریق بتواند به برخى از سرفصل‏هاى مهم در زمینه برنامه درسى کارآمد دست یابد. با توجه به مطالعات انجام شده، مى‏توان گفت چهار عنوان اصلى: مختصات و ویژگى‏هاى برنامه درسى، شعب علم، محتواى علم و آسیب‏شناسى علم با نگاه به نظریات علّامه طباطبائى در این زمینه، مورد توجه مى‏باشند که در مقاله به ویژگى‏ها و ضرورت‏هاى هریک اشاره شده است.

     

    کلیدواژه‏ها: ویژگى‏هاى برنامه درسى، برنامه درسى، علّامه طباطبائى.



     

    * دانشجوى کارشناسى ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش.               دریافت: 11/3/89 ـ پذیرش: 29/11/89.

    **ـاستادیار دانشگاه اصفهان                                                                                                                           . Nowrozi.r@gmail.com

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    امینی، حسن، نوروزی، رضاعلی، کشانی، مهدیه.(1390) ویژگى ‏هاى برنامه درسى با تأکید بر نظر علّامه طباطبائى. فصلنامه معرفت، 20(1)، 161-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسن امینی؛ رضاعلی نوروزی؛ مهدیه کشانی."ویژگى ‏هاى برنامه درسى با تأکید بر نظر علّامه طباطبائى". فصلنامه معرفت، 20، 1، 1390، 161-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    امینی، حسن، نوروزی، رضاعلی، کشانی، مهدیه.(1390) 'ویژگى ‏هاى برنامه درسى با تأکید بر نظر علّامه طباطبائى'، فصلنامه معرفت، 20(1), pp. 161-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    امینی، حسن، نوروزی، رضاعلی، کشانی، مهدیه. ویژگى ‏هاى برنامه درسى با تأکید بر نظر علّامه طباطبائى. معرفت، 20, 1390؛ 20(1): 161-