معرفت، سال بیست و یکم، شماره اول، پیاپی 172، فروردین 1391، صفحات -

    سخن آغازین

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    تولید ملى؛ حمایت از کار و سرمایه ایرانى

    مقام معظم رهبرى حضرت آیت‏اللّه‏العظمى خامنه‏اى (مدظله‏العالى)، «نقشه راه» سال 1391 را با عنوان «تولید ملى» ترسیم فرمودند. اولویت اول امور و مسائل کشور، باز هم مسئله اقتصاد است. بنابراین، خطِ مقدم جهاد اقتصادى، مشخص‏تر شد و لازم است همه آحاد مردم و همه مسئولان کشور به صورت یک‏پارچه، به کوشش و تلاش در تحقق این شعار اقدام کنند. بیان چند نکته در این‏باره ضرورى به نظر مى‏رسد:

    1. دشمنى دشمنان با نظام جمهورى اسلامى ایران از چند عامل ناشى مى‏شود که اسلام ناب محمدى صلى‏الله‏علیه‏و‏آله در این زمینه مهم‏ترین عامل است. استقلال و عدم وابستگى به ابرقدرت‏ها، الگو شدن براى سایر ملت‏هاى اسلامى و حتى غیراسلامى، اقتدار سیاسى، فرهنگى، علمى، امنیتى و نظامى از دیگر عواملى هستند که رشک حاسدان بین‏المللى را نسبت به جمهورى اسلامى برمى‏انگیزد. تنها عرصه‏اى که دشمن امیدوار است در آن اقدام مؤثرى علیه نظام و مردم ما انجام دهد، عرصه اقتصادى است.

    2. دشمن از هیچ حربه‏اى براى به زانو درآوردن مردم و نظام اسلامى ایران دریغ نمى‏کند: تحمیل جنگ هشت ساله، حمایت از منافقین و فتنه‏گران، ترور دانشمندان هسته‏اى، تنها چند نمونه از این موارد است. آخرین تیر ترکش آنها، تحریم اقتصادى است. موفقیت در خنثى نمودن این حیله و مکر دشمن موجب مى‏شود که مردم و نظام جمهورى اسلامى با اقتدار بیشترى در جهان بروز کنند.

    3. خرید کالاى ایرانى به معناى حمایت از کار کارگران زحمت‏کش و مسلمان ایرانى و به معناى حمایت از سرمایه و سرمایه‏گذاران مؤمن ایرانى خواهد بود. لازم است براى تحقق این امر مهم، ابتدا الگوى مصرف و الگوى خرید مایحتاج زندگى خود را تغییر دهیم و به جاى تبعیت از سبک زندگى غربى، از سبک زندگى اسلامى و ایرانى خود تبعیت کنیم. سبک زندگى غربى بر حداکثر مصرف و حداکثر رفاه بنا شده است که از دید اسلامى اسراف و اتراف، مذموم است.

    4. الگوى اسلامى ایرانى پیشرفت اقتصادى ایران مبتنى بر اصل «حیات طیبه» است. هدف حکومت اسلامى از تأمین امنیت و رفاه مردم، فراهم شدن بهترین و بیشترین شرایط براى «عبادت و بندگى خدا» است. هدف از تأمین معاش، تضمین معاد است. البته تا تدوین نهایى سند الگوى پیشرفت اسلامى ایرانى، راه زیادى مانده است که علاوه بر تهیه آن، نیازمند تبلیغ، ترویج و اجرایى کردن آن هم هستیم. تغییر ذائقه مردم به سمت کالاهاى ایرانى یک برنامه راهبردى است که همه از جمله رسانه‏ها و بخصوص صدا و سیما مى‏توانند در این زمینه بسیار مؤثر باشند.

    نتیجه اینکه مقام معظم رهبرى در حال مدیریت میدان مبارزه سیاسى و اقتصادى با دشمن است. از آنجا که دشمن‏شناسى ایشان و آشنایى با فنون و خدعه‏هاى دشمن، زبانزد همگان است، بر همه ما واجب است که به تبعیت از فرمان ایشان، از خرید بخش زیادى از کالاهاى خارجى صرف‏نظر کنیم، بخصوص کالاهاى مصرفى که کم‏ارزش یا بى‏ارزش هستند؛ چراکه استقلال و آبادانى کشور در گرو همین امر است. بنابراین، خرید کالاى حتى نامرغوب ایرانى، بهتر از خرید کالاى خارجى است.

    دبیر علمى علوم سیاسى

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1391) سخن آغازین. ماهنامه معرفت، 21(1)، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده)."سخن آغازین". ماهنامه معرفت، 21، 1، 1391، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1391) 'سخن آغازین'، ماهنامه معرفت، 21(1), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده). سخن آغازین. معرفت، 21, 1391؛ 21(1): -