معرفت، سال بیست و چهارم، شماره چهارم، پیاپی 211، تیر 1394، صفحات 107-

    درآمدى بر نظریه فقه و فطرت

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    عباسعلی مشکانی سبزواری / *دکتری - فقه سیاسی دانشگاه باقرالعلوم (ع) / meshkani.a@gmail.com
    چکیده: 
    یکى از اقدامات ضرورى در خصوص توسعه فقه، توسعه منابع آن است. توسعه منابع در دو جهت کیفى و کمّى امکان پذیر است. در توسعه کیفى، نوع نگاه و برداشت از منابع، موضوع بحث است. اما در توسعه کمّى، بحث بر سر این است که آیا منابع فقه در چهار منبع کنونى محصور است و یا از منابع دیگرى نیز مى توان در استنباط و استخراج احکام بهره جست؟ فطرت به عنوان یار دیرپا ـ اما مغفولٌ عنه ـ عقل، یکى از نمونه هاى قابل بحث و بررسى است که آیا قابلیت منبع قرار گرفتن براى فقه و احکام دینى را دارد یا خیر؟ مقاله حاضر به تبیین کارکردهاى گوناگون علمى و عملى فطرت در سه مقوله پیشینى، میانى و پسینى مى پردازد. در کارکرد پیشینى، فطرت به مثابه کشتزارى مستعد، زمینه و پیش زمینه فعالیت و ثمربخشى منابع چهارگانه کتاب، سنت، اجماع و عقل را فراهم مى کند. در کارکرد میانى، فطرت ـ فى الجمله ـ در کنار منابع چهارگانه قرار گرفته و منبع فهم برخى از آموزه هاى دینى است. در کارکرد پسینى، فطرت معیار و ملاک صحت گزاره ها و آموزه هاى استنباطى دینى است.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و چهارم ـ شماره 211 (ویژه دین شناسى)

    عباسعلى مشکانى سبزوارى / کارشناس ارشد فلسفه دین دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام.

    meshkani.a@gmail.com

    غلامعلى اسماعیلى کریزى / عضو هیئت علمى گروه فقه و مبانى حقوق دانشگاه آزاد اسلامى واحد دامغان.                               esmaeiliali74@gmail.com

    دریافت: 2/6/93               پذیرش: 29/11/93

    چکیده

    یکى از اقدامات ضرورى در خصوص توسعه فقه، توسعه منابع آن است. توسعه منابع در دو جهت کیفى و کمّى امکان پذیر است. در توسعه کیفى، نوع نگاه و برداشت از منابع، موضوع بحث است. اما در توسعه کمّى، بحث بر سر این است که آیا منابع فقه در چهار منبع کنونى محصور است و یا از منابع دیگرى نیز مى توان در استنباط و استخراج احکام بهره جست؟ فطرت به عنوان یار دیرپا ـ اما مغفولٌ عنه ـ عقل، یکى از نمونه هاى قابل بحث و بررسى است که آیا قابلیت منبع قرار گرفتن براى فقه و احکام دینى را دارد یا خیر؟ مقاله حاضر به تبیین کارکردهاى گوناگون علمى و عملى فطرت در سه مقوله پیشینى، میانى و پسینى مى پردازد. در کارکرد پیشینى، فطرت به مثابه کشتزارى مستعد، زمینه و پیش زمینه فعالیت و ثمربخشى منابع چهارگانه کتاب، سنت، اجماع و عقل را فراهم مى کند. در کارکرد میانى، فطرت ـ فى الجمله ـ در کنار منابع چهارگانه قرار گرفته و منبع فهم برخى از آموزه هاى دینى است. در کارکرد پسینى، فطرت معیار و ملاک صحت گزاره ها و آموزه هاى استنباطى دینى است.

     

    کلیدواژه ها: فقه، حکومت، فطرت، مصباحى، معیارى، مفتاحى.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مشکانی سبزواری، عباسعلی.(1394) درآمدى بر نظریه فقه و فطرت. ماهنامه معرفت، 24(4)، 107-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عباسعلی مشکانی سبزواری."درآمدى بر نظریه فقه و فطرت". ماهنامه معرفت، 24، 4، 1394، 107-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مشکانی سبزواری، عباسعلی.(1394) 'درآمدى بر نظریه فقه و فطرت'، ماهنامه معرفت، 24(4), pp. 107-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مشکانی سبزواری، عباسعلی. درآمدى بر نظریه فقه و فطرت. معرفت، 24, 1394؛ 24(4): 107-