معرفت، سال بیست و چهارم، شماره پنجم، پیاپی 212، مرداد 1394، صفحات 105-

    بررسى گروه هاى اجتماعى از دو منظر قرآنى ـ روایى و جامعه شناسى

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    طاهره عطوفی کاشانی / *کارشناس ارشد - علوم اجتماعی باقرالعلوم قم / tak4347@gmail.com
    مریم حسن پور / *دانشجوی دکتری - فلسفه حکمت متعالیه دانشگاه فردوسی مشهد / m.hasanpour1364@yahoo.com
    چکیده: 
    این مقاله با هدف مقایسه گروه هاى اجتماعى از دو منظر قرآنى ـ روایى و جامعه شناسى با روش توصیفى ـ تحلیلى بررسى شده است. ازآنجاکه یک جامعه براى وصول به آرمان خود، نیازمند بخش هاى تفکیک شده در درون خویش است، گروه هاى اجتماعى متعدد شکل مى گیرند تا هریک، به انجام بخشى از اهداف جامعه و در نتیجه به حفظ و تقویت همبستگى اجتماعى مدد رسانند.در این دو دیدگاه گروه هاى اجتماعى، به لحاظ مبنایى با یکدیگر متباین هستند. گروه هاى اجتماعى قرآنى در تشکیل و دوام، به اصل وحدت وجودى در عین کثرت توجه کرده، و خداوند در رأس امور و نیز مبناى تحرکات و از الزامات لاینفک اصولى مى باشد، اما در دیدگاه جامعه شناختى این اصل هیچ محلى از اعراب ندارد و تنها موتور محرک گروه ها، اهداف و ارزش هاى این جهانى است و به این خاطر، دوام آن محدود به زمان بهره بردارى از گروه هاى اجتماعى است. براى رسیدن به این یافته ها این تحقیق به تعریف گروه، مصادیق و ویژگى هاى گروه هاى اجتماعى از این دو نگاه مى پردازد.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و چهارم ـ شماره 212 (ویژه جامعه ‏شناسى)

    طاهره عطوفى کاشانى / کارشناس ارشد جامعه شناسى دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام                   tak347@gmail.com

    مریم حسن پور / کارشناس ارشد فلسفه و کلام اسلامى دانشگاه علّامه طباطبایى                   m.hasanpour1364@yahoo.com

    دریافت: 26/4/93               پذیرش: 11/11/93

    چکیده

    این مقاله با هدف مقایسه گروه هاى اجتماعى از دو منظر قرآنى ـ روایى و جامعه شناسى با روش توصیفى ـ تحلیلى بررسى شده است. ازآنجاکه یک جامعه براى وصول به آرمان خود، نیازمند بخش هاى تفکیک شده در درون خویش است، گروه هاى اجتماعى متعدد شکل مى گیرند تا هریک، به انجام بخشى از اهداف جامعه و در نتیجه به حفظ و تقویت همبستگى اجتماعى مدد رسانند.در این دو دیدگاه گروه هاى اجتماعى، به لحاظ مبنایى با یکدیگر متباین هستند. گروه هاى اجتماعى قرآنى در تشکیل و دوام، به اصل وحدت وجودى در عین کثرت توجه کرده، و خداوند در رأس امور و نیز مبناى تحرکات و از الزامات لاینفک اصولى مى باشد، اما در دیدگاه جامعه شناختى این اصل هیچ محلى از اعراب ندارد و تنها موتور محرک گروه ها، اهداف و ارزش هاى این جهانى است و به این خاطر، دوام آن محدود به زمان بهره بردارى از گروه هاى اجتماعى است. براى رسیدن به این یافته ها این تحقیق به تعریف گروه، مصادیق و ویژگى هاى گروه هاى اجتماعى از این دو نگاه مى پردازد.

     

    کلیدواژه ها: گروه، عشیره، گروه هاى اجتماعى، قرآن، روایات، جامعه شناسى.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عطوفی کاشانی، طاهره، حسن پور، مریم.(1394) بررسى گروه هاى اجتماعى از دو منظر قرآنى ـ روایى و جامعه شناسى. ماهنامه معرفت، 24(5)، 105-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    طاهره عطوفی کاشانی؛ مریم حسن پور."بررسى گروه هاى اجتماعى از دو منظر قرآنى ـ روایى و جامعه شناسى". ماهنامه معرفت، 24، 5، 1394، 105-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عطوفی کاشانی، طاهره، حسن پور، مریم.(1394) 'بررسى گروه هاى اجتماعى از دو منظر قرآنى ـ روایى و جامعه شناسى'، ماهنامه معرفت، 24(5), pp. 105-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عطوفی کاشانی، طاهره، حسن پور، مریم. بررسى گروه هاى اجتماعى از دو منظر قرآنى ـ روایى و جامعه شناسى. معرفت، 24, 1394؛ 24(5): 105-