معرفت، سال بیست و چهارم، شماره نهم، پیاپی 216، آذر 1394، صفحات 25-

    تحلیل دیدگاه علّامه طباطبائى درباره غیب و شهود

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    عباس الهی / *استادیار - تفسیر تطبیقی وجامعة المصطفی / abbas_elahi48@yahoo.com
    چکیده: 
    غیب و شهود در آموزه هاى دینى شامل معناى خاصى مى باشد که کانون توجه علّامه طباطبائى بوده است. این مقاله تلاش دارد به روش تحلیلى ـ توصیفى با مراجعه به تفسیر المیزان، دیدگاه وى درباره مسائلى همچون غیب و شهود، مصادیق و نسبى بودن آن را استخراج کند. از یافته هاى این پژوهش آن است که علّامه، «غیب» را حقیقتى نامحسوس و فرامادى مى داند که وحى آسمانى به صراحت آن را تأیید کرده، درباره آن سخن گفته و آدمیان را به ایمان به آن فراخوانده است. انسان ها گرچه بر حسب فطرت الهى خود از وجود غیب آگاهى داشته و بدان مؤمن مى باشند، اما شناخت تفصیلى غیب و موجودات و جهان هاى نامحسوسى که متعلق به غیب مى باشند، جز از راه وحى آسمانى امکان پذیر نمى باشد و اما شهادت، آن امرى است که مشهود و حاضر نزد مُدرِک است. همچنین شهادت دائرمدار احاطه به شى ء، توسط حس یا خیال یا عقل یا احاطه وجودى است.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و چهارم ـ شماره 216 (ویژه کلام)

    عباس الهى / استادیار جامعه المصطفى العالمیه

    abbas_elahi48@yahoo.com

    دریافت: 15/4/93               پذیرش: 20/12/93

    چکیده

    غیب و شهود در آموزه هاى دینى شامل معناى خاصى مى باشد که کانون توجه علّامه طباطبائى بوده است. این مقاله تلاش دارد به روش تحلیلى ـ توصیفى با مراجعه به تفسیر المیزان، دیدگاه وى درباره مسائلى همچون غیب و شهود، مصادیق و نسبى بودن آن را استخراج کند.

    از یافته هاى این پژوهش آن است که علّامه، «غیب» را حقیقتى نامحسوس و فرامادى مى داند که وحى آسمانى به صراحت آن را تأیید کرده، درباره آن سخن گفته و آدمیان را به ایمان به آن فراخوانده است. انسان ها گرچه بر حسب فطرت الهى خود از وجود غیب آگاهى داشته و بدان مؤمن مى باشند، اما شناخت تفصیلى غیب و موجودات و جهان هاى نامحسوسى که متعلق به غیب مى باشند، جز از راه وحى آسمانى امکان پذیر نمى باشد و اما شهادت، آن امرى است که مشهود و حاضر نزد مُدرِک است. همچنین شهادت دائرمدار احاطه به شى ء، توسط حس یا خیال یا عقل یا احاطه وجودى است.

     

    کلیدواژه ها: تحلیل، غیب، شهود، غیب نسبى، غیب مطلق، علّامه طباطبائى.

     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    الهی، عباس.(1394) تحلیل دیدگاه علّامه طباطبائى درباره غیب و شهود. فصلنامه معرفت، 24(9)، 25-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عباس الهی."تحلیل دیدگاه علّامه طباطبائى درباره غیب و شهود". فصلنامه معرفت، 24، 9، 1394، 25-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    الهی، عباس.(1394) 'تحلیل دیدگاه علّامه طباطبائى درباره غیب و شهود'، فصلنامه معرفت، 24(9), pp. 25-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    الهی، عباس. تحلیل دیدگاه علّامه طباطبائى درباره غیب و شهود. معرفت، 24, 1394؛ 24(9): 25-