معرفت، سال بیست و پنجم، شماره هفتم، پیاپی 226، مهر 1395، صفحات 13-

    مبانى فلسفه سیاسى امام خمینى قدس سره

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    عبدالله اخلاقی / *کارشناس ارشد - علوم سیاسی موسسه / a_akhlaqy@yahoo.com
    مهدی امیدی نقلبری / *موسسه امام خمینی / omidimah@gmail.com
    چکیده: 
    فلسفه سیاسى امام خمینى قدس سره استمرار فلسفه سیاسى اسلامى با رویکردى نوصدرایى است که از یک سو، فلسفه  سیاسى سکولار را برنمى تابد، و از سوى دیگر، تفاوت هاى چشم گیرى با جریان ظاهرگرایى دینى دارد. مسئله  اساسى این است که این مکتب فکرى بر کدام مبانى متکى است که آن را از آن دو پارادایم متمایز نموده است؟ این  پژوهش درصدد شناخت و معرفى مبانى معرفت شناختى، هستى شناختى، فرجام شناختى و انسان شناختى فلسفه  سیاسى امام خمینى قدس سره، با روش اسنادى، استفاده از نرم افزار و پایگاه هاى اطلاع رسانى معتبر است. ترسیم نحوه  جریان توحید در حیات سیاسى و اجتماعى از دیدگاه امام خمینى قدس سره هدف اصلى این مقاله است. این پژوهش نشان  مى دهد که مبانى این فلسفه سیاسى چگونه بر هستى شناسى توحیدى، معرفت شناسى مبتنى بر کتاب تکوینى و کتاب  تدوینى و انسان شناسى متکى بر دوساحتى بودن انسان استوار است که از یک سو، متضمن کاربست وحى الهى در  حیات سیاسى و اجتماعى انسان هاست، و از سوى دیگر، مبتنى بر دریافت هاى عقلانى و شعور جمعى انسان ها در  میدان اجتماع و سیاست است.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و پنجم ـ شماره 226 (ویژه علوم سیاسى)

    عبداللّه اخلاقى / کارشناس ارشد علوم سیاسى مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره         a_akhlaqy@yahoo.com

    مهدى امیدى / استادیار گروه علوم سیاسى مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره                        omidimah@gmail.com

    دریافت: 15/2/94               پذیرش: 11/9/94

     

    چکیده

    فلسفه سیاسى امام خمینى قدس سره استمرار فلسفه سیاسى اسلامى با رویکردى نوصدرایى است که از یک سو، فلسفه  سیاسى سکولار را برنمى تابد، و از سوى دیگر، تفاوت هاى چشم گیرى با جریان ظاهرگرایى دینى دارد. مسئله  اساسى این است که این مکتب فکرى بر کدام مبانى متکى است که آن را از آن دو پارادایم متمایز نموده است؟ این  پژوهش درصدد شناخت و معرفى مبانى معرفت شناختى، هستى شناختى، فرجام شناختى و انسان شناختى فلسفه  سیاسى امام خمینى قدس سره، با روش اسنادى، استفاده از نرم افزار و پایگاه هاى اطلاع رسانى معتبر است. ترسیم نحوه  جریان توحید در حیات سیاسى و اجتماعى از دیدگاه امام خمینى قدس سره هدف اصلى این مقاله است. این پژوهش نشان  مى دهد که مبانى این فلسفه سیاسى چگونه بر هستى شناسى توحیدى، معرفت شناسى مبتنى بر کتاب تکوینى و کتاب  تدوینى و انسان شناسى متکى بر دوساحتى بودن انسان استوار است که از یک سو، متضمن کاربست وحى الهى در  حیات سیاسى و اجتماعى انسان هاست، و از سوى دیگر، مبتنى بر دریافت هاى عقلانى و شعور جمعى انسان ها در  میدان اجتماع و سیاست است.

     

    کلیدواژه ها: امام خمینى قدس سره، مبانى، فلسفه سیاسى، معرفت شناختى، هستى شناختى، انسان شناختى.

     

     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اخلاقی، عبدالله، امیدی نقلبری، مهدی.(1395) مبانى فلسفه سیاسى امام خمینى قدس سره. فصلنامه معرفت، 25(7)، 13-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عبدالله اخلاقی؛ مهدی امیدی نقلبری."مبانى فلسفه سیاسى امام خمینى قدس سره". فصلنامه معرفت، 25، 7، 1395، 13-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اخلاقی، عبدالله، امیدی نقلبری، مهدی.(1395) 'مبانى فلسفه سیاسى امام خمینى قدس سره'، فصلنامه معرفت، 25(7), pp. 13-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اخلاقی، عبدالله، امیدی نقلبری، مهدی. مبانى فلسفه سیاسى امام خمینى قدس سره. معرفت، 25, 1395؛ 25(7): 13-