صفحهها:
117-
تاریخ دریافت: 1394/06/19
تاریخ پذیرش: 1395/05/24
چکیده:
محتواى آموزشى یکى از عناصر اصلى برنامه هاى درسى محسوب مى شود که لازم است بر اساس مجموعه اى از معیارهاى مناسب و از منابع قابل اطمینانى انتخاب و استخراج گردد. ازاین رو، استخراج معیارهاى انتخاب محتواى آموزشى از قرآن کریم، به عنوان مطمئن ترین و پایدارترین منبع الهى در امر انتخاب محتوا، یکى از مهم ترین و ضرورى ترین مسائلى است که لازم است در جهت آن گام هایى برداشته شود. ازاین رو، هدف این پژوهش، «شناسایى معیارهاى انتخاب محتواى آموزشى از منظر قرآن کریم» است. به منظور وصول به هدف فوق، از روش توصیفى ـ تحلیلى و از منابع اسنادى استفاده گردیده است. نتایج پژوهش حاکى از آن است که در امر انتخاب محتواى آموزشى مى توان معیارهاى بى شمارى را از قرآن کریم استخراج نمود. در این پژوهش به هشت معیار پرداخته شده است. این معیارها عبارتند از: هدایت کنندگى، تدبربرانگیزى، خلاقیت پرورى،انگیزه بخشى، توجه به ابعاد مختلف وجود انسان، فعال سازى و مشارکت فعال مخاطب در متن، کاربرد در زندگى و خودآموزى.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
سال بیست و پنجم ـ شماره 228 (ویژه علوم تربیتى)
مژده علیزاده / کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت اسلامى دانشگاه شهید باهنر کرمان malizadeh@ens.uk.ac.ir
سیدحمیدرضا علوى / استاد دانشگاه شهید باهنر کرمان hralavi@uk.ac.ir
دریافت: 4/10/94 پذیرش: 7/5/95
چکیده
محتواى آموزشى یکى از عناصر اصلى برنامه هاى درسى محسوب مى شود که لازم است بر اساس مجموعه اى از معیارهاى مناسب و از منابع قابل اطمینانى انتخاب و استخراج گردد. ازاین رو، استخراج معیارهاى انتخاب محتواى آموزشى از قرآن کریم، به عنوان مطمئن ترین و پایدارترین منبع الهى در امر انتخاب محتوا، یکى از مهم ترین و ضرورى ترین مسائلى است که لازم است در جهت آن گام هایى برداشته شود. ازاین رو، هدف این پژوهش، «شناسایى معیارهاى انتخاب محتواى آموزشى از منظر قرآن کریم» است. به منظور وصول به هدف فوق، از روش توصیفى ـ تحلیلى و از منابع اسنادى استفاده گردیده است. نتایج پژوهش حاکى از آن است که در امر انتخاب محتواى آموزشى مى توان معیارهاى بى شمارى را از قرآن کریم استخراج نمود. در این پژوهش به هشت معیار پرداخته شده است. این معیارها عبارتند از: هدایت کنندگى، تدبربرانگیزى، خلاقیت پرورى،انگیزه بخشى، توجه به ابعاد مختلف وجود انسان، فعال سازى و مشارکت فعال مخاطب در متن، کاربرد در زندگى و خودآموزى.
کلیدواژه ها: قرآن، محتوا، آموزش، معیار، برنامه درسى، کتب درسى، متعلم.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
علوی، سیدحمیدرضا، علیزاده، مژده.(1395) معیارهاى انتخاب محتواى آموزشى از منظر قرآن کریم. فصلنامه معرفت، 25(9)، 117-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
سیدحمیدرضا علوی؛ مژده علیزاده."معیارهاى انتخاب محتواى آموزشى از منظر قرآن کریم". فصلنامه معرفت، 25، 9، 1395، 117-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
علوی، سیدحمیدرضا، علیزاده، مژده.(1395) 'معیارهاى انتخاب محتواى آموزشى از منظر قرآن کریم'، فصلنامه معرفت، 25(9), pp. 117-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
علوی، سیدحمیدرضا، علیزاده، مژده. معیارهاى انتخاب محتواى آموزشى از منظر قرآن کریم. معرفت، 25, 1395؛ 25(9): 117-