صفحهها: 
				131-
			
						
						
				تاریخ دریافت: 1395/04/21
			
						
						
				تاریخ پذیرش: 1395/10/01
			  
					
		
						
		
			چکیده: 
هدف از این تحقیق، ارزیابى برنامه درسى اجراشده اخلاق اسلامى دانشگاه ها از منظر دانشجویان است. روش تحقیق، توصیفى از نوع پیمایشى و جامعه آمارى نیز 273 دانشجوى کارشناسى دانشگاه آزاد اسلامى واحد قم مى باشد که درس اخلاق اسلامى را در نیمسال دوم 93ـ94 پاس کردند. نتایج تحقیق نشان داد: نیازهاى مبنا قرار گرفته در تدوین اهداف درس اخلاق اسلامى دانشگاه ها، پوشش دهنده نیازهاى فردى و اجتماعى در یک جامعه اسلامى در حد متوسط بوده، همپوشى کامل میان اهداف و نیازها در درس اخلاق اسلامى وجود ندارد. 2. روش هاى یاددهى  یادگیرى به کار گرفته شده در تدریس درس اخلاق اسلامى، با اهداف این درس در سطوح شناختى، عاطفى و رفتارى همسویى اندکى دارد. 3. روش هاى ارزشیابى به کار گرفته شده در ارزشیابى پیشرفت تحصیلى دانشجویان در درس اخلاق اسلامى، همسو با اهداف این درس در سطوح شناختى، عاطفى و رفتارى نیست. 4. میزان دستیابى دانشجویان به اهداف درس اخلاق اسلامى در سطوح شناختى، عاطفى و رفتارى نامطلوب است؛ بنابراین، افزایش اثربخشى برنامه درسى اخلاق اسلامى دانشگاه ها، مستلزم برنامه ریزى براساس نیاز سنجى واقع بینانه مبتنى بر رویکرد ترکیبى هدف محور ـ مسئله محور و ارتقاى مهارت هاى حرفه اى مدرسان مى باشد.
 
  
		 
		
		
        
            Article data in English (انگلیسی) 
            
         
		متن کامل مقاله: 
سال بیست و پنجم ـ شماره 228 (ویژه علوم تربیتى)
سیف اله فضل الهى قمشى / استادیار گروه علوم تربیتى دانشگاه آزاد اسلامى واحد قم fazlollahigh@qom-iau.ac.ir
دریافت: 29/6/94 پذیرش: 2/4/95
 
	چکیده
هدف از این تحقیق، ارزیابى برنامه درسى اجراشده اخلاق اسلامى دانشگاه ها از منظر دانشجویان است. روش تحقیق، توصیفى از نوع پیمایشى و جامعه آمارى نیز 273 دانشجوى کارشناسى دانشگاه آزاد اسلامى واحد قم مى باشد که درس اخلاق اسلامى را در نیمسال دوم 93ـ94 پاس کردند. نتایج تحقیق نشان داد: نیازهاى مبنا قرار گرفته در تدوین اهداف درس اخلاق اسلامى دانشگاه ها، پوشش دهنده نیازهاى فردى و اجتماعى در یک جامعه اسلامى در حد متوسط بوده، همپوشى کامل میان اهداف و نیازها در درس اخلاق اسلامى وجود ندارد. 2. روش هاى یاددهى  یادگیرى به کار گرفته شده در تدریس درس اخلاق اسلامى، با اهداف این درس در سطوح شناختى، عاطفى و رفتارى همسویى اندکى دارد. 3. روش هاى ارزشیابى به کار گرفته شده در ارزشیابى پیشرفت تحصیلى دانشجویان در درس اخلاق اسلامى، همسو با اهداف این درس در سطوح شناختى، عاطفى و رفتارى نیست. 4. میزان دستیابى دانشجویان به اهداف درس اخلاق اسلامى در سطوح شناختى، عاطفى و رفتارى نامطلوب است؛ بنابراین، افزایش اثربخشى برنامه درسى اخلاق اسلامى دانشگاه ها، مستلزم برنامه ریزى براساس نیاز سنجى واقع بینانه مبتنى بر رویکرد ترکیبى هدف محور ـ مسئله محور و ارتقاى مهارت هاى حرفه اى مدرسان مى باشد.
 
کلیدواژه ها: برنامه درسى اجراشده، اخلاق اسلامى، ارزیابى، دانشجویان.
 
 
 			 
	
	
		شیوه ارجاع به این مقاله:
		
RIS
		Mendeley
		BibTeX
		APA
		MLA
		HARVARD
		VANCOUVER
	APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
فضلالهی قمشی، سیفاله.(1395) ارزیابى دانشجویان از برنامه درسى اجراشده اخلاق اسلامى دانشگاه ها. فصلنامه معرفت، 25(9)، 131-
 
	APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
سیفاله فضلالهی قمشی."ارزیابى دانشجویان از برنامه درسى اجراشده اخلاق اسلامى دانشگاه ها". فصلنامه معرفت، 25، 9، 1395، 131-
 
	APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
فضلالهی قمشی، سیفاله.(1395) 'ارزیابى دانشجویان از برنامه درسى اجراشده اخلاق اسلامى دانشگاه ها'، فصلنامه معرفت، 25(9), pp. 131-
 
	APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
فضلالهی قمشی، سیفاله. ارزیابى دانشجویان از برنامه درسى اجراشده اخلاق اسلامى دانشگاه ها. معرفت، 25, 1395؛ 25(9): 131-