صفحهها:
13-
تاریخ دریافت: 1395/06/29
تاریخ پذیرش: 1395/11/16
چکیده:
با توجه به کثرت ادیان در زمان حاضر و ادعاى پیروان آن مبنى بر حقانیت دین خود و آخرین بودنِ آن، این دو سؤال در طول سالیان متمادى، فیلسوفان دین و الهى دانان را به خود مشغول نموده که اولاً، کدام دین از حقانیت برخوردار است؟ و ثانیا، پیروى از کدام یک از ادیان، نجات و سعادت را به ارمغان خواهد آورد؟ پاسخ به این دو سؤال مهم معمولاً در قالب سه رویکرد مطرح مى شود: انحصارگرایى، پلورالیزم (کثرت گرایى دینى) و شمول گرایى. اما علامه طباطبائى در رویکردى نوین، با مطرح نمودن حقیقت مشترک ادیان آسمانى و وحدت ذاتى ادیان، صورت مسئله و نزاع را تغییر داده و وجود کثرت و تنوع در میان ادیان الهى را از اساس باطل مى داند. در واقع، ایشان پس از تخریب مبناى بحث، به طراحى بناى نوینى پرداخته که در آن فقط یک دین مطرح است که حقیقت نیز همواره با هموست. ایشان همچنین با طرح عنوان «مستضعف» درباره برخى از پیروان ادیان، فضاى جدیدى در مسئله نجات ایجاد مى نماید. این نوشتار به تبیین دیدگاه علامه طباطبائى در خصوص حقانیت ادیان و مسئله نجات پرداخته و با بررسى نظرات ایشان، رویکرد نوین و متفاوتى را در این موضوع ارائه مى نماید.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
سال بیست و پنجم ـ شماره 230 (ویژه دین شناسى)
سیداحمد طباطبائى ستوده / دانشجوى دکترى ادیان و عرفان مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره sats@chmail.ir
دریافت: 22/7/94 پذیرش: 12/9/95
چکیده
با توجه به کثرت ادیان در زمان حاضر و ادعاى پیروان آن مبنى بر حقانیت دین خود و آخرین بودنِ آن، این دو سؤال در طول سالیان متمادى، فیلسوفان دین و الهى دانان را به خود مشغول نموده که اولاً، کدام دین از حقانیت برخوردار است؟ و ثانیا، پیروى از کدام یک از ادیان، نجات و سعادت را به ارمغان خواهد آورد؟ پاسخ به این دو سؤال مهم معمولاً در قالب سه رویکرد مطرح مى شود: انحصارگرایى، پلورالیزم (کثرت گرایى دینى) و شمول گرایى. اما علامه طباطبائى در رویکردى نوین، با مطرح نمودن حقیقت مشترک ادیان آسمانى و وحدت ذاتى ادیان، صورت مسئله و نزاع را تغییر داده و وجود کثرت و تنوع در میان ادیان الهى را از اساس باطل مى داند. در واقع، ایشان پس از تخریب مبناى بحث، به طراحى بناى نوینى پرداخته که در آن فقط یک دین مطرح است که حقیقت نیز همواره با هموست. ایشان همچنین با طرح عنوان «مستضعف» درباره برخى از پیروان ادیان، فضاى جدیدى در مسئله نجات ایجاد مى نماید. این نوشتار به تبیین دیدگاه علامه طباطبائى در خصوص حقانیت ادیان و مسئله نجات پرداخته و با بررسى نظرات ایشان، رویکرد نوین و متفاوتى را در این موضوع ارائه مى نماید.
کلیدواژه ها: ادیان، پلورالیسم، حقانیت، نجات، کثرت گرایى، علامه طباطبائى.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
طباطبایی ستوده، سیداحمد.(1395) حقانیت ادیان و مسئله نجات از دیدگاه علامه طباطبائى. فصلنامه معرفت، 25(11)، 13-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
سیداحمد طباطبایی ستوده."حقانیت ادیان و مسئله نجات از دیدگاه علامه طباطبائى". فصلنامه معرفت، 25، 11، 1395، 13-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
طباطبایی ستوده، سیداحمد.(1395) 'حقانیت ادیان و مسئله نجات از دیدگاه علامه طباطبائى'، فصلنامه معرفت، 25(11), pp. 13-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
طباطبایی ستوده، سیداحمد. حقانیت ادیان و مسئله نجات از دیدگاه علامه طباطبائى. معرفت، 25, 1395؛ 25(11): 13-