صفحهها:
33-
تاریخ دریافت: 1395/09/29
تاریخ پذیرش: 1396/03/06
چکیده:
تفسیر قضا و قدر الهى، اقسام قضا و قدر، صفت ذاتى یا فعلى بودن آنها و ارتباط قضا و قدر با مسئله «بداء» همواره از مسائل مطرح بوده و ارتباط آن از یک سو، با مسائل حوزه خداشناسى، و از سوى دیگر، با مسائل حوزه انسان شناسى، بر ظرافت آن افزوده است. در نظام فلسفى میرداماد، تفسیر نسبتا جامعى براى قضا و قدر ارائه شده است. قضا و قدر در اندیشه میرداماد داراى دو قسمِ علمى و عینى است. «قضاى علمى»، علم الهى به اشیاست، از آن حیث که علت ایجاد آنهاست، به نحو جمعى و وحدانى و اجمالى. «قضاى عینى» وجود عینى موجودات در عالم دهر است. «قدر علمى» علم الهى به اشیاست، از این حیث که علت ایجاد آنهاست، به نحو تفصیلى و متکثر و تدریجى. «قدر عینى» وجود خارجى حوادث و کائنات در ظرف عالم ماده است. این نوشتار با هدف تفسیر قضا و قدر در اندیشه میرداماد، با روش توصیفى ـ تحلیلى، این مسئله و ارتباط آن با مسئله بداء را تبیین کرده است.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
سال بیست و ششم ـ شماره 234 (ویژه کلام)
محمدعلى اسماعیلى / سطح چهار جامعة المصطفى العالمیة mali.esm91@yahoo.com
دریافت: 11/9/95 پذیرش: 27/1/96
چکیده
تفسیر قضا و قدر الهى، اقسام قضا و قدر، صفت ذاتى یا فعلى بودن آنها و ارتباط قضا و قدر با مسئله «بداء» همواره از مسائل مطرح بوده و ارتباط آن از یک سو، با مسائل حوزه خداشناسى، و از سوى دیگر، با مسائل حوزه انسان شناسى، بر ظرافت آن افزوده است. در نظام فلسفى میرداماد، تفسیر نسبتا جامعى براى قضا و قدر ارائه شده است. قضا و قدر در اندیشه میرداماد داراى دو قسمِ علمى و عینى است. «قضاى علمى»، علم الهى به اشیاست، از آن حیث که علت ایجاد آنهاست، به نحو جمعى و وحدانى و اجمالى. «قضاى عینى» وجود عینى موجودات در عالم دهر است. «قدر علمى» علم الهى به اشیاست، از این حیث که علت ایجاد آنهاست، به نحو تفصیلى و متکثر و تدریجى. «قدر عینى» وجود خارجى حوادث و کائنات در ظرف عالم ماده است. این نوشتار با هدف تفسیر قضا و قدر در اندیشه میرداماد، با روش توصیفى ـ تحلیلى، این مسئله و ارتباط آن با مسئله بداء را تبیین کرده است.
کلیدواژه ها: قضا، قدر، بداء، سرمد، دهر، زمان، میرداماد.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
اسماعیلی، محمدعلی.(1396) پژوهشى در تفسیر قضا و قدر و بداء در نظام فلسفى میرداماد. فصلنامه معرفت، 26(3)، 33-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
محمدعلی اسماعیلی."پژوهشى در تفسیر قضا و قدر و بداء در نظام فلسفى میرداماد". فصلنامه معرفت، 26، 3، 1396، 33-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
اسماعیلی، محمدعلی.(1396) 'پژوهشى در تفسیر قضا و قدر و بداء در نظام فلسفى میرداماد'، فصلنامه معرفت، 26(3), pp. 33-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
اسماعیلی، محمدعلی. پژوهشى در تفسیر قضا و قدر و بداء در نظام فلسفى میرداماد. معرفت، 26, 1396؛ 26(3): 33-