معرفت، سال بیست و ششم، شماره سوم، پیاپی 234، خرداد 1396، صفحات 99-

    بررسى مبانى کلامى سیدقطب در مشروعیت سیاسى حکومت دینى

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    عباس نجفی / *کارشناس ارشد - کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / abbasnajafi2871@gmail.com
    صفدر الهی راد / *استادیار - گروه کلام و فلسفه دین، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) / elahi@iki.ac.ir
    چکیده: 
    سیدقطب ازجمله متفکرانى است که به کلامى بودن مسئله حکومت دینى اعتقاد دارد و مى کوشد مبانى کلامى حکومت دینى را از منظر روایات و آیات قرآن بیان کند. وى معتقد است: حق حکومت کردن و وضع قوانین در جامعه اختصاص به خداوند دارد و اگر جامعه بر اساس این قوانین اداره نشود دچار جاهلیت است. سیدقطب تنها راه نجات از جاهلیت را برپایى حکومت دینى و اجراى قوانین الهى در جامعه مى داند. وى معتقد است: بر اساس این مبانى کلامى، مشروعیت حکومت دینى در صورتى حاصل مى شود که حاکم آن بر اساس آراء مردم انتخاب شود. با بررسى مبانى کلامى، که سیدقطب در زمینه حکومت دینى بیان کرده است، مشخص مى شود که نظریه وى در زمینه مشروعیت سیاسى حکومت دینى با مبانى کلامى مقبول وى متناسب نیست. این مقاله با روش تحلیلى ـ توصیفى به دنبال بررسى رابطه مبانى کلامى سیدقطب در زمینه حکومت دینى با نظریه وى درباره مشروعیت حکومت دینى است.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و ششم ـ شماره 234 (ویژه کلام)

    عباس نجفى / کارشناس ارشد دین شناسى مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره             abbasnajafi2871@gmail.com

    صفدر الهى راد / استادیار مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره               elahi8@yahoo.com

    دریافت: 7/9/95               پذیرش: 20/2/96

     

    چکیده

    سیدقطب ازجمله متفکرانى است که به کلامى بودن مسئله حکومت دینى اعتقاد دارد و مى کوشد مبانى کلامى حکومت دینى را از منظر روایات و آیات قرآن بیان کند. وى معتقد است: حق حکومت کردن و وضع قوانین در جامعه اختصاص به خداوند دارد و اگر جامعه بر اساس این قوانین اداره نشود دچار جاهلیت است. سیدقطب تنها راه نجات از جاهلیت را برپایى حکومت دینى و اجراى قوانین الهى در جامعه مى داند. وى معتقد است: بر اساس این مبانى کلامى، مشروعیت حکومت دینى در صورتى حاصل مى شود که حاکم آن بر اساس آراء مردم انتخاب شود. با بررسى مبانى کلامى، که سیدقطب در زمینه حکومت دینى بیان کرده است، مشخص مى شود که نظریه وى در زمینه مشروعیت سیاسى حکومت دینى با مبانى کلامى مقبول وى متناسب نیست. این مقاله با روش تحلیلى ـ توصیفى به دنبال بررسى رابطه مبانى کلامى سیدقطب در زمینه حکومت دینى با نظریه وى درباره مشروعیت حکومت دینى است.

     

    کلیدواژه ها: حکومت دینى، سیدقطب، مشروعیت سیاسى حکومت، مبانى کلامى.

     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نجفی، عباس، الهی راد، صفدر.(1396) بررسى مبانى کلامى سیدقطب در مشروعیت سیاسى حکومت دینى. فصلنامه معرفت، 26(3)، 99-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عباس نجفی؛ صفدر الهی راد."بررسى مبانى کلامى سیدقطب در مشروعیت سیاسى حکومت دینى". فصلنامه معرفت، 26، 3، 1396، 99-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نجفی، عباس، الهی راد، صفدر.(1396) 'بررسى مبانى کلامى سیدقطب در مشروعیت سیاسى حکومت دینى'، فصلنامه معرفت، 26(3), pp. 99-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نجفی، عباس، الهی راد، صفدر. بررسى مبانى کلامى سیدقطب در مشروعیت سیاسى حکومت دینى. معرفت، 26, 1396؛ 26(3): 99-