معرفت، سال بیست و ششم، شماره چهارم، پیاپی 235، تیر 1396، صفحات 41-

    ارزیابى نظریه نولدکه در اقتباس قرآن

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    حسن رضایی هفتادر / *دانشیار - پردیس فارابی دانشگاه تهران / Hrezaii@ut.ac.ir
    چکیده: 
    تئودور نولدکه آلمانى ازجمله خاورشناسانى است که درباره اصالت قرآن پژوهش کرده است. این پژوهش، با روش توصیفى ـ تحلیلى و با رویکرد انتقادى، به ارزیابى نظریه وى در مورد اقتباس قرآن پرداخته است. به اعتقاد او، پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله اغلب آموزه هاى قرآن را از طریق ارتباط با ادیان و سایر فرهنگ ها به دست آورده است. نولدکه در نظریه اقتباس قرآن، بیش ترین سهم را به آموزه هاى یهودى و سپس مسیحى و در نهایت، فرهنگ جاهلیت مى دهد. وى براى ادعاى اقتباس قرآن از منابع یهودى ـ مسیحى، دو دلیل مى آورد: نخست، مشابهت قرآن به کتب یهودى ـ مسیحى و دیگرى، ارتباط پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله با پیروان ادیان یهودى ـ مسیحى است. نولدکه میان فرهنگ جاهلى و قرآن شباهت هایى را برشمرده و پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله را مؤدب به آداب جاهلى معرفى مى کند. ادله وى درباره مسئله اقتباس قرآن مردود مى باشد؛ زیرا اولاً، مشابهت چشمگیرى بین قرآن و کتب یهودى و مسیحى و فرهنگ جاهلیت وجود ندارد. ثانیا، ادعاى ارتباط علمى پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله با پیروان ادیان یهودى و مسیحى، و مطابق بودن رفتار آن حضرت با فرهنگ جاهلى، عارى از استناد صحیح تاریخى است.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    ماهنامه علمى ـ ترویجى در زمینه علوم انسانى تیر 1396

    حسن رضایى هفتادر / دانشیار دانشگاه تهران                            hrezaii@ut.ac.ir

    صفر نصیریان / دکترى مدرسى معارف اسلامى دانشگاه تهران            s.nasirian@ut.ac.ir

    دریافت: 26/9/95               پذیرش: 11/2/96

     

    چکیده

    تئودور نولدکه آلمانى ازجمله خاورشناسانى است که درباره اصالت قرآن پژوهش کرده است. این پژوهش، با روش توصیفى ـ تحلیلى و با رویکرد انتقادى، به ارزیابى نظریه وى در مورد اقتباس قرآن پرداخته است. به اعتقاد او، پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله اغلب آموزه هاى قرآن را از طریق ارتباط با ادیان و سایر فرهنگ ها به دست آورده است. نولدکه در نظریه اقتباس قرآن، بیش ترین سهم را به آموزه هاى یهودى و سپس مسیحى و در نهایت، فرهنگ جاهلیت مى دهد. وى براى ادعاى اقتباس قرآن از منابع یهودى ـ مسیحى، دو دلیل مى آورد: نخست، مشابهت قرآن به کتب یهودى ـ مسیحى و دیگرى، ارتباط پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله با پیروان ادیان یهودى ـ مسیحى است. نولدکه میان فرهنگ جاهلى و قرآن شباهت هایى را برشمرده و پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله را مؤدب به آداب جاهلى معرفى مى کند. ادله وى درباره مسئله اقتباس قرآن مردود مى باشد؛ زیرا اولاً، مشابهت چشمگیرى بین قرآن و کتب یهودى و مسیحى و فرهنگ جاهلیت وجود ندارد. ثانیا، ادعاى ارتباط علمى پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله با پیروان ادیان یهودى و مسیحى، و مطابق بودن رفتار آن حضرت با فرهنگ جاهلى، عارى از استناد صحیح تاریخى است.

     

    کلیدواژه ها: نولدکه، اقتباس قرآن، پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله، یهود، مسیحیت، فرهنگ جاهلیت.


    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رضایی هفتادر، حسن.(1396) ارزیابى نظریه نولدکه در اقتباس قرآن. ماهنامه معرفت، 26(4)، 41-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسن رضایی هفتادر."ارزیابى نظریه نولدکه در اقتباس قرآن". ماهنامه معرفت، 26، 4، 1396، 41-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رضایی هفتادر، حسن.(1396) 'ارزیابى نظریه نولدکه در اقتباس قرآن'، ماهنامه معرفت، 26(4), pp. 41-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رضایی هفتادر، حسن. ارزیابى نظریه نولدکه در اقتباس قرآن. معرفت، 26, 1396؛ 26(4): 41-