صفحهها:
87-
تاریخ دریافت: 1395/11/12
تاریخ پذیرش: 1396/04/24
چکیده:
این پژوهش با روش تحلیل محتوا و با هدف بررسى محتواى کتاب هدیه هاى آسمان پایه پنجم ابتدایى از منظر پرداختن به سؤالات دینى کودکان تدوین یافته است. جامعه و نمونه آمارى این پژوهش کتاب هدیه هاى آسمان پایه پنجم ابتدایى بوده است. ابزار پژوهش فهرست واره محقق ساخته شامل 4 مقوله اصلى خداشناسى، نبوت، امامت و معاد بود. نتایج تحقیق نشان داد برخلاف تصور برآمده از پژوهش هاى روان شناسان تحولى نگر، مبنى بر به تأخیر انداختن آموزش مفاهیم دینى کودکان تا زمان دستیابى آنها به تفکر انتزاعى، به دلیل خاص و فراهم بودن زمینه آشنایى با مفاهیم دینى در محیط زندگى کودکان، اقدام مؤثرى براى آموزش مفاهیم دینى، که بخشى از آن در راستاى پاسخ گویى به سؤالات دینى کودکان محقق مى گردد، امرى ضرورى است. یافته هاى مربوط به تحلیل محتواى کتاب درسى حاکى از آن بود که 57.4 درصد از کل محتواى کتاب (متن و تصویر) در زمینه خداشناسى، 35.11 درصد در زمینه نبوت، 72.11 درصد در زمینه امامت و 03.4 درصد در زمینه معاد به مقوله پاسخ گویى به سؤالات دینى کودکان پرداخته و در مجموع 88.31 درصد متن و 92.32 درصد تصاویر کتاب به محورهاى مذکور اختصاص یافته است. در راستاى نتایج به دست آمده ضرورت بازنگرى در محتواى کتاب مورد مطالعه به منظور هماهنگى بیشتر با اهداف برنامه درسى ملى در زمینه پاسخ گویى به سؤالات دینى کودکان و متناسب سازى با نیازها و توانمندى ها و کنجکاوى هاى مخاطبان پیشنهاد شد.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
سال بیست و ششم ـ شماره 236 (ویژه علوم تربیتى)
پروین روشن قیاس / دانشجوى دکترى علوم تربیتى دانشگاه اصفهان proshanghias@gmail.com
سیدابراهیم میرشاه جعفرى / استاد گروه برنامه درسى دانشگاه اصفهان sebrahimjafari@yahoo.com
دریافت: 13/11/95 پذیرش: 23/3/96
چکیده
این پژوهش با روش تحلیل محتوا و با هدف بررسى محتواى کتاب هدیه هاى آسمان پایه پنجم ابتدایى از منظر پرداختن به سؤالات دینى کودکان تدوین یافته است. جامعه و نمونه آمارى این پژوهش کتاب هدیه هاى آسمان پایه پنجم ابتدایى بوده است. ابزار پژوهش فهرست واره محقق ساخته شامل 4 مقوله اصلى خداشناسى، نبوت، امامت و معاد بود. نتایج تحقیق نشان داد برخلاف تصور برآمده از پژوهش هاى روان شناسان تحولى نگر، مبنى بر به تأخیر انداختن آموزش مفاهیم دینى کودکان تا زمان دستیابى آنها به تفکر انتزاعى، به دلیل خاص و فراهم بودن زمینه آشنایى با مفاهیم دینى در محیط زندگى کودکان، اقدام مؤثرى براى آموزش مفاهیم دینى، که بخشى از آن در راستاى پاسخ گویى به سؤالات دینى کودکان محقق مى گردد، امرى ضرورى است. یافته هاى مربوط به تحلیل محتواى کتاب درسى حاکى از آن بود که 57.4 درصد از کل محتواى کتاب (متن و تصویر) در زمینه خداشناسى، 35.11 درصد در زمینه نبوت، 72.11 درصد در زمینه امامت و 03.4 درصد در زمینه معاد به مقوله پاسخ گویى به سؤالات دینى کودکان پرداخته و در مجموع 88.31 درصد متن و 92.32 درصد تصاویر کتاب به محورهاى مذکور اختصاص یافته است. در راستاى نتایج به دست آمده ضرورت بازنگرى در محتواى کتاب مورد مطالعه به منظور هماهنگى بیشتر با اهداف برنامه درسى ملى در زمینه پاسخ گویى به سؤالات دینى کودکان و متناسب سازى با نیازها و توانمندى ها و کنجکاوى هاى مخاطبان پیشنهاد شد.
کلیدواژه ها: تربیت دینى، سؤالات دینى، تحلیل محتوا، کتاب درسى، هدیه هاى آسمان.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
روشن قیاس، پروین، میرشاه جعفری، سیدابراهیم.(1396) بررسى محتواى کتاب هدیه هاى آسمان پایه پنجم ابتدایى (تألیف 94ـ95)از منظر پاسخ گویى به سؤالات دینى کودکان. فصلنامه معرفت، 26(5)، 87-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
پروین روشن قیاس؛ سیدابراهیم میرشاه جعفری."بررسى محتواى کتاب هدیه هاى آسمان پایه پنجم ابتدایى (تألیف 94ـ95)از منظر پاسخ گویى به سؤالات دینى کودکان". فصلنامه معرفت، 26، 5، 1396، 87-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
روشن قیاس، پروین، میرشاه جعفری، سیدابراهیم.(1396) 'بررسى محتواى کتاب هدیه هاى آسمان پایه پنجم ابتدایى (تألیف 94ـ95)از منظر پاسخ گویى به سؤالات دینى کودکان'، فصلنامه معرفت، 26(5), pp. 87-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
روشن قیاس، پروین، میرشاه جعفری، سیدابراهیم. بررسى محتواى کتاب هدیه هاى آسمان پایه پنجم ابتدایى (تألیف 94ـ95)از منظر پاسخ گویى به سؤالات دینى کودکان. معرفت، 26, 1396؛ 26(5): 87-