صفحهها:
29-
تاریخ دریافت: 1395/12/13
تاریخ پذیرش: 1396/06/04
چکیده:
ارزشیابى تربیتى همچون ارزشیابى تحصیلى امرى است مهم که باید بر تمام فعالیت هاى یاددهى ـ یادگیرى مسائلتربیتى سایه افکند و براى تشخیص همسویى و یا عدم همسویى فرایند آموزش با هدف آموزش از آن استفاده گیرد.تحقیق حاضر بر آن است تا به شناسایى روش هاى مناسب در ارزشیابى تربیتى افراد بپردازد. این تحقیق به صورتتوصیفى ـ تحلیلى و با روش کتابخانه اى و نظرى و با استفاده از تجربیات آموزشى محققان صورت گرفته است. نتایجتحقیق ارائه چهارده روش ارزشیابى مناسب (چهار نمونه برگرفته از نظرات اندیشمندان تربیتى و ده نمونهمحقق ساخته) به منظور ارزیابى آموزه هاى تربیتى افراد است و آموزش دهندگان رسمى و غیررسمى مى توانند از اینروش ها در جهت محک زدن متربیان و حصول آگاهى از میزان نهادینه شدن ارزش هاى آموخته شده در متربیاناستفاده کنند و به این طریق، موفقیت و یا عدم موفقیت آموزش خود را مشخص سازند تا زمینه بازاندیشى درروش ها یا مراحل یاددهى ـ یادگیرى فراهم آید.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
ماهنامه علمى ـ ترویجى در زمینه علوم انسانى شهریور 1396
مهناز حاج غلامرضایى / کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شهید باهنر کرمان alihemmat57@gmail.com
سیدحمیدرضا علوى / استاد علوم تربیتى دانشگاه شهید باهنر کرمان hralavi@uk.ac.ir
دریافت: 29/10/95 پذیرش: 27/3/96
چکیده
ارزشیابى تربیتى همچون ارزشیابى تحصیلى امرى است مهم که باید بر تمام فعالیت هاى یاددهى ـ یادگیرى مسائلتربیتى سایه افکند و براى تشخیص همسویى و یا عدم همسویى فرایند آموزش با هدف آموزش از آن استفاده گیرد.تحقیق حاضر بر آن است تا به شناسایى روش هاى مناسب در ارزشیابى تربیتى افراد بپردازد. این تحقیق به صورتتوصیفى ـ تحلیلى و با روش کتابخانه اى و نظرى و با استفاده از تجربیات آموزشى محققان صورت گرفته است. نتایجتحقیق ارائه چهارده روش ارزشیابى مناسب (چهار نمونه برگرفته از نظرات اندیشمندان تربیتى و ده نمونهمحقق ساخته) به منظور ارزیابى آموزه هاى تربیتى افراد است و آموزش دهندگان رسمى و غیررسمى مى توانند از اینروش ها در جهت محک زدن متربیان و حصول آگاهى از میزان نهادینه شدن ارزش هاى آموخته شده در متربیاناستفاده کنند و به این طریق، موفقیت و یا عدم موفقیت آموزش خود را مشخص سازند تا زمینه بازاندیشى درروش ها یا مراحل یاددهى ـ یادگیرى فراهم آید.
کلیدواژه ها: ارزشیابى، ارزشیابى تربیتى، آموزه هاى تربیتى، نهادینه شدن ارزش ها.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
علوی، سیدحمیدرضا، حاج غلامرضایی، مهناز.(1396) ارزشیابى تربیتى جایگاه ارزشیابى در آموزش ارزش ها. فصلنامه معرفت، 26(6)، 29-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
سیدحمیدرضا علوی؛ مهناز حاج غلامرضایی."ارزشیابى تربیتى جایگاه ارزشیابى در آموزش ارزش ها". فصلنامه معرفت، 26، 6، 1396، 29-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
علوی، سیدحمیدرضا، حاج غلامرضایی، مهناز.(1396) 'ارزشیابى تربیتى جایگاه ارزشیابى در آموزش ارزش ها'، فصلنامه معرفت، 26(6), pp. 29-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
علوی، سیدحمیدرضا، حاج غلامرضایی، مهناز. ارزشیابى تربیتى جایگاه ارزشیابى در آموزش ارزش ها. معرفت، 26, 1396؛ 26(6): 29-