معرفت، سال بیست و ششم، شماره ششم، پیاپی 237، شهریور 1396، صفحات 85-

    راه کارهاى آموزش مفهوم مرگ به کودکان با تکیه بر قرآن و روایات اسلامى

    نویسندگان:
    مریم عشوری / *دانشجوی دکتری - فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه الزهرا / maryameashouri@yahoo.com
    طیبه ماهروزاده / *دانشیار - دانشگاه الزهرا (س) / mahrouzadeh@alzahra.ac.ir
    چکیده: 
    مرگ رخدادى عظیم در زندگى بشر است و انتقال از سرایى به سراى دیگر است. هرگز این رخداد براى بشر خوشایند نیست، اما بااندک تأمل، سرنوشت عقوم بشر است که باید خود را براى آن آماده ساخت. ازاین رو، به کارگیرى راه کارهاى صحیح براى آموزشمفهوم «مرگ» به کودکان، به مثابه گذاشتن سنگ بناى سلامت فرد و اجتماع است. راه کارهاى صحیحى که باید مبتنى بر تأمل، متکىبر مبانى فلسفى اسلام و فراخور سن آنها باشد.      این مقاله با روش توصیفى ـ تحلیلى در پى آن است تا با استناد به قرآن و منابع دینى و با تکیه بر برهان «خلف»، راه کارهایى مؤثربراى آموزش مفهوم «مرگ» به کودکان ارائه دهد. نتایج مبیّن آن است که در گام اول، آموزش مفهوم «مرگ» به کودکان، باید مبتنى برطفره رفتن و اجتناب از بسط مفاهیم مربوط به مرگ باشد، و در گام هاى بعد، مربى باید از طریق روش هایى مانند «تشبیه» و «مشاهدهچرخه حیات و ممات در طبیعت» استفاده کند.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    ماهنامه علمى ـ ترویجى در زمینه علوم انسانى شهریور 1396

    مریم عشورى / دانشجوى دکترى فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه الزهرا علیهاالسلام            maryameashouri@yahoo.com

    طیبه ماهروزاده / دانشیار دانشگاه الزهرا علیهاالسلام               mahrouzadeh@alzahra.ac.ir

    دریافت:25/11/95               پذیرش: 22/5/96

     

    چکیده

    مرگ رخدادى عظیم در زندگى بشر است و انتقال از سرایى به سراى دیگر است. هرگز این رخداد براى بشر خوشایند نیست، اما بااندک تأمل، سرنوشت عقوم بشر است که باید خود را براى آن آماده ساخت. ازاین رو، به کارگیرى راه کارهاى صحیح براى آموزشمفهوم «مرگ» به کودکان، به مثابه گذاشتن سنگ بناى سلامت فرد و اجتماع است. راه کارهاى صحیحى که باید مبتنى بر تأمل، متکىبر مبانى فلسفى اسلام و فراخور سن آنها باشد.

         این مقاله با روش توصیفى ـ تحلیلى در پى آن است تا با استناد به قرآن و منابع دینى و با تکیه بر برهان «خلف»، راه کارهایى مؤثربراى آموزش مفهوم «مرگ» به کودکان ارائه دهد. نتایج مبیّن آن است که در گام اول، آموزش مفهوم «مرگ» به کودکان، باید مبتنى برطفره رفتن و اجتناب از بسط مفاهیم مربوط به مرگ باشد، و در گام هاى بعد، مربى باید از طریق روش هایى مانند «تشبیه» و «مشاهدهچرخه حیات و ممات در طبیعت» استفاده کند.

     

    کلیدواژه ها: مرگ، راهکار، آموزش، طفره، قصه، تشبیه.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عشوری، مریم، ماهروزاده، طیبه.(1396) راه کارهاى آموزش مفهوم مرگ به کودکان با تکیه بر قرآن و روایات اسلامى. ماهنامه معرفت، 26(6)، 85-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مریم عشوری؛ طیبه ماهروزاده."راه کارهاى آموزش مفهوم مرگ به کودکان با تکیه بر قرآن و روایات اسلامى". ماهنامه معرفت، 26، 6، 1396، 85-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عشوری، مریم، ماهروزاده، طیبه.(1396) 'راه کارهاى آموزش مفهوم مرگ به کودکان با تکیه بر قرآن و روایات اسلامى'، ماهنامه معرفت، 26(6), pp. 85-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عشوری، مریم، ماهروزاده، طیبه. راه کارهاى آموزش مفهوم مرگ به کودکان با تکیه بر قرآن و روایات اسلامى. معرفت، 26, 1396؛ 26(6): 85-