معرفت، سال بیست و ششم، شماره دهم، پیاپی 241، دی 1396، صفحات 47-

    تبیین جایگاه شکر و قدردانی در آموز‌ه‌های اسلامی

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    ابراهیم سالاروند / *کارشناس ارشد - روان شناسی موسسه امام خمینی / salarvand.salarvand@yahoo.com
    چکیده: 
    در آموزه های اسلامی، قدردانی و شکرگزاری از جایگاه رفیعی برخوردار است، به گونه ای که آیات و روایات متعددی در فضلیت و ضرورت آن ذکر شده است. در سال های اخیر نیز با ایجاد شاخه «روان شناسی مثبت نگر» این مهم مطمح نظر جدی روان شناسان مثبت­گرا واقع شده و تحقیقات نظری و میدانی زیادی به آن اختصاص داده شده است. بر این مبنا، هدف پژوهش حاضر، که به روش «توصیفی - تحلیلی» صورت گرفته، این است که ضمن مقایسة آموزه های اسلامی و روان شناسی در خصوص قدردانی، عوامل و آثار و نشانگان قدردانی در آموزه­های دینی را تبیین نماید. نتایج نشان می دهد متناسب با بروز یا عدم بروز علل، قدردانی قابل کاهش و یا افزایش است و علاوه بر آثار اخروی، دارای آثار مادی و دنیوی هست و نشانگان آن در سه بعد «شناختی»، «رفتاری» و «هیجانی» قابلیت بروز دارد.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و ششم ـ شماره 241 (ویژة روان شناسی)

     

    ابراهیم سالاروند / کارشناسی ارشد روان شناسی مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره                                   Salarvand.salarvand@yahoo.com

    دریافت: 22/4/96 ـ پذیرش: 18/8/96

     

    چکیده

    در آموزه های اسلامی، قدردانی و شکرگزاری از جایگاه رفیعی برخوردار است، به گونه ای که آیات و روایات متعددی در فضلیت و ضرورت آن ذکر شده است. در سال های اخیر نیز با ایجاد شاخه «روان شناسی مثبت نگر» این مهم مطمح نظر جدی روان شناسان مثبت­گرا واقع شده و تحقیقات نظری و میدانی زیادی به آن اختصاص داده شده است. بر این مبنا، هدف پژوهش حاضر، که به روش «توصیفی - تحلیلی» صورت گرفته، این است که ضمن مقایسة آموزه های اسلامی و روان شناسی در خصوص قدردانی، عوامل و آثار و نشانگان قدردانی در آموزه­های دینی را تبیین نماید. نتایج نشان می دهد متناسب با بروز یا عدم بروز علل، قدردانی قابل کاهش و یا افزایش است و علاوه بر آثار اخروی، دارای آثار مادی و دنیوی هست و نشانگان آن در سه بعد «شناختی»، «رفتاری» و «هیجانی» قابلیت بروز دارد.

    کلیدواژه ها: شکر، قدردانی، اسلامی، روان شناسی مثبت گرا.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سالاروند، ابراهیم.(1396) تبیین جایگاه شکر و قدردانی در آموز‌ه‌های اسلامی. ماهنامه معرفت، 26(10)، 47-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ابراهیم سالاروند."تبیین جایگاه شکر و قدردانی در آموز‌ه‌های اسلامی". ماهنامه معرفت، 26، 10، 1396، 47-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سالاروند، ابراهیم.(1396) 'تبیین جایگاه شکر و قدردانی در آموز‌ه‌های اسلامی'، ماهنامه معرفت، 26(10), pp. 47-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سالاروند، ابراهیم. تبیین جایگاه شکر و قدردانی در آموز‌ه‌های اسلامی. معرفت، 26, 1396؛ 26(10): 47-