معرفت، سال بیست و ششم، شماره دهم، پیاپی 241، دی 1396، صفحات 61-

    تبیین سازه «حزم» (آینده‌نگری) بر اساس اندیشة اسلامی

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    حمید رفیعی هنر / *استادیار - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی / hamidrafii2@gmail.com
    نوید خاکبازان / *دانشجوی دکتری - روان شناسی مؤسسه امام خمینی (ره) / khakbazan90@yahoo.com
    چکیده: 
    پژوهش حاضر با هدف بررسی مفهوم «حزم» (آینده نگری) در روان شناسی و منابع اسلامی و تعیین مؤلفه ها و مقوله های این سازه انجام شده است. یافته های روان شناختی از طریق بررسی و تبیین منابع روان شناسی به صورت «کتابخانه ای» جمع آوری و تحلیل شد. مؤلفه ها و مقوله های «حزم» نیز به روش «توصیفی- تحلیلی» بر اساس رتبه بندی کتب روایی با استفاده از رتبه «الف» و «ب» استخراج و تبیین گردید. یافته های این بررسی نشان می دهد که مفهوم جامع سازة «حزم» عبارت است از: مهارت شناختی(کیاست) که فرد با استفاده از ظرفیت های گذشته و حال به پیامدهای آینده رویدادها توجه نموده(سیر زمانی) و در زمان حال آگاهانه به اقدامات منطقی(اقدام آگاهانه) روی می آورد.                                       همچنین سازة مذکور مشتمل بر سه مؤلفة اصلی «کیاست»، «سیر زمانی» و «اقدام آگاهانه» و 10 مقوله با عنوان خرده مؤلفه هاست. یافته های مذکور قابلیت بهره برداری به منظور طراحی بسته های اموزشی و تربیتی را دارد.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و ششم ـ شماره 241 (ویژة روان شناسی)

    نوید خاکبازان / کارشناس ارشد روان شناسی عمومی مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره                                        khakbazan90@yahoo.com

    حمید رفیعی هنر / دکتری روان شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره                                                              hamidrafii2@gmail.com

    دریافت: 29/5/96 ـ پذیرش: 11/10/96

     

    چکیده

    پژوهش حاضر با هدف بررسی مفهوم «حزم» (آینده نگری) در روان شناسی و منابع اسلامی و تعیین مؤلفه ها و مقوله های این سازه انجام شده است. یافته های روان شناختی از طریق بررسی و تبیین منابع روان شناسی به صورت «کتابخانه ای» جمع آوری و تحلیل شد. مؤلفه ها و مقوله های «حزم» نیز به روش «توصیفی- تحلیلی» بر اساس رتبه بندی کتب روایی با استفاده از رتبه «الف» و «ب» استخراج و تبیین گردید. یافته های این بررسی نشان می دهد که مفهوم جامع سازة «حزم» عبارت است از: مهارت شناختی(کیاست) که فرد با استفاده از ظرفیت های گذشته و حال به پیامدهای آینده رویدادها توجه نموده(سیر زمانی) و در زمان حال آگاهانه به اقدامات منطقی(اقدام آگاهانه) روی می آورد.                                      
    همچنین سازة مذکور مشتمل بر سه مؤلفة اصلی «کیاست»، «سیر زمانی» و «اقدام آگاهانه» و 10 مقوله با عنوان خرده مؤلفه هاست. یافته های مذکور قابلیت بهره برداری به منظور طراحی بسته های اموزشی و تربیتی را دارد.

    کلیدواژه ها: آینده نگری، حزم، کیاست، سیر زمانی، پیش آگاهی، غایت نگری، روشن بینی، فضیلت.

     


     

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رفیعی هنر، حمید، خاکبازان، نوید.(1396) تبیین سازه «حزم» (آینده‌نگری) بر اساس اندیشة اسلامی. ماهنامه معرفت، 26(10)، 61-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حمید رفیعی هنر؛ نوید خاکبازان."تبیین سازه «حزم» (آینده‌نگری) بر اساس اندیشة اسلامی". ماهنامه معرفت، 26، 10، 1396، 61-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رفیعی هنر، حمید، خاکبازان، نوید.(1396) 'تبیین سازه «حزم» (آینده‌نگری) بر اساس اندیشة اسلامی'، ماهنامه معرفت، 26(10), pp. 61-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رفیعی هنر، حمید، خاکبازان، نوید. تبیین سازه «حزم» (آینده‌نگری) بر اساس اندیشة اسلامی. معرفت، 26, 1396؛ 26(10): 61-