معرفت، سال بیست و هفتم، شماره دوم، پیاپی 245، اردیبهشت 1397، صفحات 11-

    جهادی بودن؛ الگوی اقدام و عمل قرآنی در مواجهه با رسانه‌های نوین

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    چکیده: 
    عصر حاضر جهان فناوری های ارتباطی و رسانه های نوین است. جامعة ایرانی ازیک سو، با استفادة روزافزون از رسانه های نوین، و از سوی دیگر، با صورتی از مصرف زدگی به عنوان فاعل کاربست نوآوری ها مطرح است.     مفهوم «جهادی بودن» در این پژوهش، به عنوان الگویی پیش رونده دارای چهار مقولة علم، قدرت، برنامه، مجاهدت در خود، و هدف از آن تحقق پیشرفت در همة زمینه های مرتبط با زیست مسلمانان است. برای تبیین نظری مسئلة ضمن اتکا به کلام وحی در احصای الگو، به رویکرد و نظریة «ترمیم پذیری» پارسونز اشاره شده است. مطابق این چارچوب، جامعة ایرانی- اسلامی یک ساخت در نظر گرفته شده، و رسانه های نوین دو وجه کارکرد مثبت و منفی دارند. فرهنگ جهادی براساس ذات مبتنی بر قوت و انعطاف در پیشرفت جامعة اسلامی، تلاش دارد تا مانع تاثیرأت منفی این عرصه بر سبک زندگی گردد. پژوهش حاضر نشان می دهد که می توان با کاربست الگوی عمل جهادی، در جهت حفظ ارزش ها، انسجام اجتماعی و حضور فعال، به پیشرفت های مدنظر در برنامه ریزی های مرتبط با سبک زندگی اسلامی نائل گشت.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و هفتم ـ شماره 245 (ویژة جامعه شناسی)

    علیرضا کلانتر مهرجردی / دکترای جامعه شناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی                   kalantarmehrjardy975@yahoo.com

    حسین صولتی / کارشناس ارشد اندیشه سیاسی دانشگاه پیام نور تهران                                               hossein.solati1361@gmail.com

    دریافت: 26/10/96                    پذیرش: 3/2/97

    چکیده

    عصر حاضر جهان فناوری های ارتباطی و رسانه های نوین است. جامعة ایرانی ازیک سو، با استفادة روزافزون از رسانه های نوین، و از سوی دیگر، با صورتی از مصرف زدگی به عنوان فاعل کاربست نوآوری ها مطرح است.    
    مفهوم «جهادی بودن» در این پژوهش، به عنوان الگویی پیش رونده دارای چهار مقولة علم، قدرت، برنامه، مجاهدت در خود، و هدف از آن تحقق پیشرفت در همة زمینه های مرتبط با زیست مسلمانان است. برای تبیین نظری مسئلة ضمن اتکا به کلام وحی در احصای الگو، به رویکرد و نظریة «ترمیم پذیری» پارسونز اشاره شده است. مطابق این چارچوب، جامعة ایرانی- اسلامی یک ساخت در نظر گرفته شده، و رسانه های نوین دو وجه کارکرد مثبت و منفی دارند. فرهنگ جهادی براساس ذات مبتنی بر قوت و انعطاف در پیشرفت جامعة اسلامی، تلاش دارد تا مانع تاثیرأت منفی این عرصه بر سبک زندگی گردد. پژوهش حاضر نشان می دهد که می توان با کاربست الگوی عمل جهادی، در جهت حفظ ارزش ها، انسجام اجتماعی و حضور فعال، به پیشرفت های مدنظر در برنامه ریزی های مرتبط با سبک زندگی اسلامی نائل گشت.

    کلیدواژه ها: قرآن، جهاد، جهادی بودن، الگو، اسلامی، رسانه های نوین، سبک زندگی.

     

     

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کلانتر مهرجردی، علیرضا، صولتی، حسین.(1397) جهادی بودن؛ الگوی اقدام و عمل قرآنی در مواجهه با رسانه‌های نوین. ماهنامه معرفت، 27(2)، 11-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علیرضا کلانتر مهرجردی؛ حسین صولتی."جهادی بودن؛ الگوی اقدام و عمل قرآنی در مواجهه با رسانه‌های نوین". ماهنامه معرفت، 27، 2، 1397، 11-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کلانتر مهرجردی، علیرضا، صولتی، حسین.(1397) 'جهادی بودن؛ الگوی اقدام و عمل قرآنی در مواجهه با رسانه‌های نوین'، ماهنامه معرفت، 27(2), pp. 11-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کلانتر مهرجردی، علیرضا، صولتی، حسین. جهادی بودن؛ الگوی اقدام و عمل قرآنی در مواجهه با رسانه‌های نوین. معرفت، 27, 1397؛ 27(2): 11-