قرآن و روشهای گرایشی در تربیت مناسکی
/ *کارشناس ارشد - علوم تربیتی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / vaf5445@gmail.comArticle data in English (انگلیسی)
سال بیست و هفتم ـ شماره 246 (ویژة علوم تربیتی)
وحید ارغوانی فلاح / کارشناس ارشد علوم تربیتی مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی علیه السلام vaf5445@gmail.com
سیدمحمدصادق موسوی نسب / استادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی علیه السلام mosavi@qabas.net
دریافت: 1/11/96 پذیرش: 15/2/97
چکیده
در تربیت مناسکی، که یکی از حوزه های تربیت دینی است، به مباحث گوناگونی می توان پرداخت که یکی از آنها «روش های تربیت مناسکی» است. روش ها به بیان نحوة اقدام و عمل می پردازند و دارای اقسام متعددی هستند. بدین روی، این تحقیق تنها درصدد معرفی روش های گرایشی در تربیت مناسکی است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر به دست آوردن روش های معتبر تربیتی از منابع دینی است که این امر با مراجعه به آیات الاحکام میسر شده است. در این تحقیق، از روش «توصیفی ـ تحلیل محتوا» استفاده شده و برای جمع آوری داده ها، از روش کتابخانه ای و مراجعه به قرآن بهره گیری شده است و پس از گردآوری آیات عبادی و مناسکی و مراجعه به تفاسیر و منابع تربیتی متعدد، بیاناتی که دارای رهنمود تربیتی بوده گزینش شده و روش ها از آنها به دست آمده و در سه دستة زمینه ساز (شش روش)، ایجادی (شش روش) و اصلاحی (چهار روش) دسته بندی شده است.
کلیدواژه ها: تربیت دینی، تربیت مناسکی، آیات الاحکام، روش های تربیت دینی، روش های تربیت مناسکی، روش های گرایشی.


