صفحهها:
27-
تاریخ دریافت: 1396/07/24
تاریخ پذیرش: 1397/04/10
چکیده:
برقراری ارتباط مؤثر با دیگران، لازمهی زندگی در جهان امروز است، و «گفت وگو» مهم ترین ابزار برای برقرای این ارتباط به شمار می آید. با توجه به نقش تأثیرگذار گفت وگو در تربیت ابعاد فردی و اجتماعی، لازم است به پرورش این مهارت، توجه ویژه ای مبذول شود. لیکن تا زمانی که ارزش، اهمیت و آثار تربیتی گفت وگو تبیین و بررسی نشده باشد، احساس نیاز و تمایل به آن به وجود نخواهد آمد. هدف اصلی مقالهی حاضر، تبیین کارکردهای تربیتی گفت وگو در ابعاد فردی و اجتماعی است و در این زمینه از آیات و روایات مرتبط نیز استفاده شده است. بدین منظور، با مطالعهی متون مرتبط، ضمن مفهوم شناسی واژهی «گفت وگو» و ارتباط آن با سایر مفاهیم مشابه، آداب و شرایط گفت وگوی مطلوب تشریح شده و در نهایت، آثار گفت وگو در بعد فردی و اجتماعی بررسی گردیده است. در بعد فردی، آثاری همچون گسترش شناخت و معرفت، پرورش تفکر نقاد، خودآگاهی، و تقویت اعتماد به نفس، و در بعد اجتماعی سعهی صدر، همدلی و هم اندیشی، و حصول وحدت و تفاهم (از طریق گفت وگوی بین نسلی، گفت وگوی تمدن ها و گفت وگوی ادیان) تبیین گردیده است.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
سال بیست و هفتم ـ شماره 246 (ویژة علوم تربیتی)
مرضیه معتمدی محمدآبادی / دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی دانشگاه اصفهان motamadi70@gmail.com
سیدابراهیم میرشاه جعفری / استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان sebrahimjafari@yahoo.com
دریافت: 25/9/96 پذیرش: 19/1/97
چکیده
برقراری ارتباط مؤثر با دیگران، لازمة زندگی در جهان امروز است، و «گفت وگو» مهم ترین ابزار برای برقرای این ارتباط به شمار می آید. با توجه به نقش تأثیرگذار گفت وگو در تربیت ابعاد فردی و اجتماعی، لازم است به پرورش این مهارت، توجه ویژه ای مبذول شود. لیکن تا زمانی که ارزش، اهمیت و آثار تربیتی گفت وگو تبیین و بررسی نشده باشد، احساس نیاز و تمایل به آن به وجود نخواهد آمد. هدف اصلی مقالة حاضر، تبیین کارکردهای تربیتی گفت وگو در ابعاد فردی و اجتماعی است و در این زمینه از آیات و روایات مرتبط نیز استفاده شده است. بدین منظور، با مطالعة متون مرتبط، ضمن مفهوم شناسی واژة «گفت وگو» و ارتباط آن با سایر مفاهیم مشابه، آداب و شرایط گفت وگوی مطلوب تشریح شده و در نهایت، آثار گفت وگو در بعد فردی و اجتماعی بررسی گردیده است. در بعد فردی، آثاری همچون گسترش شناخت و معرفت، پرورش تفکر نقاد، خودآگاهی، و تقویت اعتماد به نفس، و در بعد اجتماعی سعة صدر، همدلی و هم اندیشی، و حصول وحدت و تفاهم (از طریق گفت وگوی بین نسلی، گفت وگوی تمدن ها و گفت وگوی ادیان) تبیین گردیده است.
کلیدواژه ها: گفت وگو، گفتمان، تعلیم، تربیت، آیات، روایات.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
میرشاه جعفری، سیدابراهیم، معتمدی محمدآبادی، مرضیه.(1397) گفتوگو وکارکردهای تربیتی آن در پرتو آیات و روایات. فصلنامه معرفت، 27(3)، 27-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
سیدابراهیم میرشاه جعفری؛ مرضیه معتمدی محمدآبادی."گفتوگو وکارکردهای تربیتی آن در پرتو آیات و روایات". فصلنامه معرفت، 27، 3، 1397، 27-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
میرشاه جعفری، سیدابراهیم، معتمدی محمدآبادی، مرضیه.(1397) 'گفتوگو وکارکردهای تربیتی آن در پرتو آیات و روایات'، فصلنامه معرفت، 27(3), pp. 27-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
میرشاه جعفری، سیدابراهیم، معتمدی محمدآبادی، مرضیه. گفتوگو وکارکردهای تربیتی آن در پرتو آیات و روایات. معرفت، 27, 1397؛ 27(3): 27-