معرفت، سال بیست و هفتم، شماره سوم، پیاپی 246، خرداد 1397، صفحات 27-

    گفت‌وگو وکارکردهای تربیتی آن در پرتو آیات و روایات

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    سیدابراهیم میرشاه جعفری / *استاد - گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان / jafari@edu.ui.ac.ir
    مرضیه معتمدی محمدآبادی / *دانشجوی دکتری - برنامه ریزی درسی دانشگاه اصفهان / motamadi70@gmail.com
    چکیده: 
    برقراری ارتباط مؤثر با دیگران، لازمه‌ی زندگی در جهان امروز است، و «گفت وگو» مهم ترین ابزار برای برقرای این ارتباط به شمار می آید. با توجه به نقش تأثیرگذار گفت وگو در تربیت ابعاد فردی و اجتماعی، لازم است به پرورش این مهارت، توجه ویژه ای مبذول شود. لیکن تا زمانی که ارزش، اهمیت و آثار تربیتی گفت وگو تبیین و بررسی نشده باشد، احساس نیاز و تمایل به آن به وجود نخواهد آمد. هدف اصلی مقاله‌ی حاضر، تبیین کارکردهای تربیتی گفت وگو در ابعاد فردی و اجتماعی است و در این زمینه از آیات و روایات مرتبط نیز استفاده شده است. بدین منظور، با مطالعه‌ی متون مرتبط، ضمن مفهوم شناسی واژه‌ی «گفت وگو» و ارتباط آن با سایر مفاهیم مشابه، آداب و شرایط گفت وگوی مطلوب تشریح شده و در نهایت، آثار گفت وگو در بعد فردی و اجتماعی بررسی گردیده است. در بعد فردی، آثاری همچون گسترش شناخت و معرفت، پرورش تفکر نقاد، خودآگاهی، و تقویت اعتماد به نفس، و در بعد اجتماعی سعه‌ی صدر، همدلی و هم اندیشی، و حصول وحدت و تفاهم (از طریق گفت وگوی بین نسلی، گفت وگوی تمدن ها و گفت وگوی ادیان) تبیین گردیده است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و هفتم ـ شماره 246 (ویژة علوم تربیتی)

    مرضیه معتمدی محمدآبادی / دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی دانشگاه اصفهان      motamadi70@gmail.com
    سیدابراهیم میرشاه جعفری / استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان      sebrahimjafari@yahoo.com
    دریافت: 25/9/96                    پذیرش: 19/1/97
    چکیده
    برقراری ارتباط مؤثر با دیگران، لازمة زندگی در جهان امروز است، و «گفت وگو» مهم ترین ابزار برای برقرای این ارتباط به شمار می آید. با توجه به نقش تأثیرگذار گفت وگو در تربیت ابعاد فردی و اجتماعی، لازم است به پرورش این مهارت، توجه ویژه ای مبذول شود. لیکن تا زمانی که ارزش، اهمیت و آثار تربیتی گفت وگو تبیین و بررسی نشده باشد، احساس نیاز و تمایل به آن به وجود نخواهد آمد. هدف اصلی مقالة حاضر، تبیین کارکردهای تربیتی گفت وگو در ابعاد فردی و اجتماعی است و در این زمینه از آیات و روایات مرتبط نیز استفاده شده است. بدین منظور، با مطالعة متون مرتبط، ضمن مفهوم شناسی واژة «گفت وگو» و ارتباط آن با سایر مفاهیم مشابه، آداب و شرایط گفت وگوی مطلوب تشریح شده و در نهایت، آثار گفت وگو در بعد فردی و اجتماعی بررسی گردیده است. در بعد فردی، آثاری همچون گسترش شناخت و معرفت، پرورش تفکر نقاد، خودآگاهی، و تقویت اعتماد به نفس، و در بعد اجتماعی سعة صدر، همدلی و هم اندیشی، و حصول وحدت و تفاهم (از طریق گفت وگوی بین نسلی، گفت وگوی تمدن ها و گفت وگوی ادیان) تبیین گردیده است.

    کلیدواژه ها: گفت وگو، گفتمان، تعلیم، تربیت، آیات، روایات.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    میرشاه جعفری، سیدابراهیم، معتمدی محمدآبادی، مرضیه.(1397) گفت‌وگو وکارکردهای تربیتی آن در پرتو آیات و روایات. فصلنامه معرفت، 27(3)، 27-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیدابراهیم میرشاه جعفری؛ مرضیه معتمدی محمدآبادی."گفت‌وگو وکارکردهای تربیتی آن در پرتو آیات و روایات". فصلنامه معرفت، 27، 3، 1397، 27-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    میرشاه جعفری، سیدابراهیم، معتمدی محمدآبادی، مرضیه.(1397) 'گفت‌وگو وکارکردهای تربیتی آن در پرتو آیات و روایات'، فصلنامه معرفت، 27(3), pp. 27-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    میرشاه جعفری، سیدابراهیم، معتمدی محمدآبادی، مرضیه. گفت‌وگو وکارکردهای تربیتی آن در پرتو آیات و روایات. معرفت، 27, 1397؛ 27(3): 27-