صفحهها: 
				27-
			
						
						
				تاریخ دریافت: 1396/07/24
			
						
						
				تاریخ پذیرش: 1397/04/10
			  
					
		
						
		
			چکیده: 
برقراری ارتباط مؤثر با دیگران، لازمهی زندگی در جهان امروز است، و «گفت وگو» مهم ترین ابزار برای برقرای این ارتباط به شمار می آید. با توجه به نقش تأثیرگذار گفت وگو در تربیت ابعاد فردی و اجتماعی، لازم است به پرورش این مهارت، توجه ویژه ای مبذول شود. لیکن تا زمانی که ارزش، اهمیت و آثار تربیتی گفت وگو تبیین و بررسی نشده باشد، احساس نیاز و تمایل به آن به وجود نخواهد آمد. هدف اصلی مقالهی حاضر، تبیین کارکردهای تربیتی گفت وگو در ابعاد فردی و اجتماعی است و در این زمینه از آیات و روایات مرتبط نیز استفاده شده است. بدین منظور، با مطالعهی متون مرتبط، ضمن مفهوم شناسی واژهی «گفت وگو» و ارتباط آن با سایر مفاهیم مشابه، آداب و شرایط گفت وگوی مطلوب تشریح شده و در نهایت، آثار گفت وگو در بعد فردی و اجتماعی بررسی گردیده است. در بعد فردی، آثاری همچون گسترش شناخت و معرفت، پرورش تفکر نقاد، خودآگاهی، و تقویت اعتماد به نفس، و در بعد اجتماعی سعهی  صدر، همدلی و هم اندیشی، و حصول وحدت و تفاهم (از طریق گفت وگوی بین نسلی، گفت وگوی تمدن ها و گفت وگوی ادیان) تبیین گردیده است.
  
		 
		
		
        
            Article data in English (انگلیسی) 
            
         
		متن کامل مقاله: 
سال بیست و هفتم ـ شماره 246 (ویژة علوم تربیتی)
 
مرضیه معتمدی محمدآبادی / دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی دانشگاه اصفهان      motamadi70@gmail.com
سیدابراهیم میرشاه جعفری / استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان      sebrahimjafari@yahoo.com
دریافت: 25/9/96                    پذیرش: 19/1/97
چکیده
برقراری ارتباط مؤثر با دیگران، لازمة زندگی در جهان امروز است، و «گفت وگو» مهم ترین ابزار برای برقرای این ارتباط به شمار می آید. با توجه به نقش تأثیرگذار گفت وگو در تربیت ابعاد فردی و اجتماعی، لازم است به پرورش این مهارت، توجه ویژه ای مبذول شود. لیکن تا زمانی که ارزش، اهمیت و آثار تربیتی گفت وگو تبیین و بررسی نشده باشد، احساس نیاز و تمایل به آن به وجود نخواهد آمد. هدف اصلی مقالة حاضر، تبیین کارکردهای تربیتی گفت وگو در ابعاد فردی و اجتماعی است و در این زمینه از آیات و روایات مرتبط نیز استفاده شده است. بدین منظور، با مطالعة متون مرتبط، ضمن مفهوم شناسی واژة «گفت وگو» و ارتباط آن با سایر مفاهیم مشابه، آداب و شرایط گفت وگوی مطلوب تشریح شده و در نهایت، آثار گفت وگو در بعد فردی و اجتماعی بررسی گردیده است. در بعد فردی، آثاری همچون گسترش شناخت و معرفت، پرورش تفکر نقاد، خودآگاهی، و تقویت اعتماد به نفس، و در بعد اجتماعی سعة  صدر، همدلی و هم اندیشی، و حصول وحدت و تفاهم (از طریق گفت وگوی بین نسلی، گفت وگوی تمدن ها و گفت وگوی ادیان) تبیین گردیده است.
کلیدواژه ها: گفت وگو، گفتمان، تعلیم، تربیت، آیات، روایات.
 
 			 
	
	
		شیوه ارجاع به این مقاله:
		
RIS
		Mendeley
		BibTeX
		APA
		MLA
		HARVARD
		VANCOUVER
	APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
میرشاه جعفری، سیدابراهیم، معتمدی محمدآبادی، مرضیه.(1397) گفتوگو وکارکردهای تربیتی آن در پرتو آیات و روایات. فصلنامه معرفت، 27(3)، 27-
 
	APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
سیدابراهیم میرشاه جعفری؛ مرضیه معتمدی محمدآبادی."گفتوگو وکارکردهای تربیتی آن در پرتو آیات و روایات". فصلنامه معرفت، 27، 3، 1397، 27-
 
	APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
میرشاه جعفری، سیدابراهیم، معتمدی محمدآبادی، مرضیه.(1397) 'گفتوگو وکارکردهای تربیتی آن در پرتو آیات و روایات'، فصلنامه معرفت، 27(3), pp. 27-
 
	APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
میرشاه جعفری، سیدابراهیم، معتمدی محمدآبادی، مرضیه. گفتوگو وکارکردهای تربیتی آن در پرتو آیات و روایات. معرفت، 27, 1397؛ 27(3): 27-