صفحهها: 
				77-
			
						
						
				تاریخ دریافت: 1396/02/06
			
						
						
				تاریخ پذیرش: 1397/04/10
			  
					
		
						
		
			چکیده: 
پژوهش حاضر به منظور ارائهی الگویی برای تهیهی محتوای درسی مطلوب با توجه به نگاه اسلام به تفاوت میان زنان و مردان انجام شده است. ازاین رو، با نشان دادن کم توجهی نسبت به رویکرد اسلامی به تفاوت¬های زن ومرد در هدف گذاری ها و برنامه های تربیتی نظام تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران، با استفاده از روش «تحلیلی ـ توصیفی» تفاوت های تکوینی و تشریعی زنان و مردان در آموزه های اسلامی مشخص گردید. سپس با توجه به تفاوت های مذکور و در نظر داشتن حوزه های یادگیری مطرح در سند برنامه درسی ملی، در حوزهی یادگیری حکمت و معارف اسلامی، محتوای درسی متفاوتی برای دورهی ابتدایی دختران و دورهی متوسطهی اول پسران پیشنهاد شد. همچنین به منظور آمادگی دختران و پسران برای تشکیل خانواده منطبق با نظام معیار اسلامی، برای دورهی دوم متوسطه، کتاب درسی مستقل برای پسران و دختران با عنوان «سبک زندگی اسلامی» پیشنهاد شد تا بر اساس محتوای آن، دختران و پسران با تفاوت های یکدیگر در ویژگی های تکوینی و همچنین نقش ها و وظایفی که نسبت به یکدیگر دارند، آشنا شوند.
 
		
		
        
            Article data in English (انگلیسی) 
            
         
		متن کامل مقاله: 
سال بیست و هفتم ـ شماره 246 (ویژة علوم تربیتی)
 
هادی کریمی عقدا / دکترای فلسفة تعلیم و تربیت دانشگاه فرهنگیان یزد      hadikarimi58@gmail.com
سیدعلی حسینی زاده / دانشیار گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه     ali_hosseini@rihu.ac.ir
محمد داودی/ دانشیار گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه       mdavoudi@rihu.ac.ir
دریافت: 13/5/96                    پذیرش: 17/11/96
 
چکیده
پژوهش حاضر به منظور ارائة الگویی برای تهیة محتوای درسی مطلوب با توجه به نگاه اسلام به تفاوت میان زنان و مردان انجام شده است. ازاین رو، با نشان دادن کم توجهی نسبت به رویکرد اسلامی به تفاوت¬های زن ومرد در هدف گذاری ها و برنامه های تربیتی نظام تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران، با استفاده از روش «تحلیلی ـ توصیفی» تفاوت های تکوینی و تشریعی زنان و مردان در آموزه های اسلامی مشخص گردید. سپس با توجه به تفاوت های مذکور و در نظر داشتن حوزه های یادگیری مطرح در سند برنامه درسی ملی، در حوزة یادگیری حکمت و معارف اسلامی، محتوای درسی متفاوتی برای دورة ابتدایی دختران و دورة متوسطة اول پسران پیشنهاد شد. همچنین به منظور آمادگی دختران و پسران برای تشکیل خانواده منطبق با نظام معیار اسلامی، برای دورة دوم متوسطه، کتاب درسی مستقل برای پسران و دختران با عنوان «سبک زندگی اسلامی» پیشنهاد شد تا بر اساس محتوای آن، دختران و پسران با تفاوت های یکدیگر در ویژگی های تکوینی و همچنین نقش ها و وظایفی که نسبت به یکدیگر دارند، آشنا شوند.
کلیدواژه ها: اسلام، تفاوت زن ومرد، برنامة درسی، تربیت رسمی عمومی، تربیت اسلامی، جنسیت و تربیت.
 
	
	
		شیوه ارجاع به این مقاله:
		
RIS
		Mendeley
		BibTeX
		APA
		MLA
		HARVARD
		VANCOUVER
	APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
داودی، محمد، کریمی عقدا، هادی، حسینی زاده، سیدعلی.(1397) بررسی تفاوت زن و مرد در اسلام و دلالتهای آن در برنامه درسی نظام تربیت رسمی. فصلنامه معرفت، 27(3)، 77-
APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
محمد داودی؛ هادی کریمی عقدا؛ سیدعلی حسینی زاده."بررسی تفاوت زن و مرد در اسلام و دلالتهای آن در برنامه درسی نظام تربیت رسمی". فصلنامه معرفت، 27، 3، 1397، 77-
APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
داودی، محمد، کریمی عقدا، هادی، حسینی زاده، سیدعلی.(1397) 'بررسی تفاوت زن و مرد در اسلام و دلالتهای آن در برنامه درسی نظام تربیت رسمی'، فصلنامه معرفت، 27(3), pp. 77-
APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
داودی، محمد، کریمی عقدا، هادی، حسینی زاده، سیدعلی. بررسی تفاوت زن و مرد در اسلام و دلالتهای آن در برنامه درسی نظام تربیت رسمی. معرفت، 27, 1397؛ 27(3): 77-