صفحهها: 77-
تاریخ دریافت: 1396/02/06تاریخ پذیرش: 1397/04/10
چکیده:
پژوهش حاضر به منظور ارائة الگویی برای تهیة محتوای درسی مطلوب با توجه به نگاه اسلام به تفاوت میان زنان و مردان انجام شده است. ازاین رو، با نشان دادن کم توجهی نسبت به رویکرد اسلامی به تفاوت¬های زن ومرد در هدف گذاری ها و برنامه های تربیتی نظام تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران، با استفاده از روش «تحلیلی ـ توصیفی» تفاوت های تکوینی و تشریعی زنان و مردان در آموزه های اسلامی مشخص گردید. سپس با توجه به تفاوت های مذکور و در نظر داشتن حوزه های یادگیری مطرح در سند برنامه درسی ملی، در حوزة یادگیری حکمت و معارف اسلامی، محتوای درسی متفاوتی برای دورة ابتدایی دختران و دورة متوسطة اول پسران پیشنهاد شد. همچنین به منظور آمادگی دختران و پسران برای تشکیل خانواده منطبق با نظام معیار اسلامی، برای دورة دوم متوسطه، کتاب درسی مستقل برای پسران و دختران با عنوان «سبک زندگی اسلامی» پیشنهاد شد تا بر اساس محتوای آن، دختران و پسران با تفاوت های یکدیگر در ویژگی های تکوینی و همچنین نقش ها و وظایفی که نسبت به یکدیگر دارند، آشنا شوند.
هادی کریمی عقدا / دکترای فلسفة تعلیم و تربیت دانشگاه فرهنگیان یزد hadikarimi58@gmail.com
سیدعلی حسینی زاده / دانشیار گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ali_hosseini@rihu.ac.ir
محمد داودی/ دانشیار گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه mdavoudi@rihu.ac.ir
دریافت: 13/5/96 پذیرش: 17/11/96
چکیده
پژوهش حاضر به منظور ارائة الگویی برای تهیة محتوای درسی مطلوب با توجه به نگاه اسلام به تفاوت میان زنان و مردان انجام شده است. ازاین رو، با نشان دادن کم توجهی نسبت به رویکرد اسلامی به تفاوت¬های زن ومرد در هدف گذاری ها و برنامه های تربیتی نظام تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران، با استفاده از روش «تحلیلی ـ توصیفی» تفاوت های تکوینی و تشریعی زنان و مردان در آموزه های اسلامی مشخص گردید. سپس با توجه به تفاوت های مذکور و در نظر داشتن حوزه های یادگیری مطرح در سند برنامه درسی ملی، در حوزة یادگیری حکمت و معارف اسلامی، محتوای درسی متفاوتی برای دورة ابتدایی دختران و دورة متوسطة اول پسران پیشنهاد شد. همچنین به منظور آمادگی دختران و پسران برای تشکیل خانواده منطبق با نظام معیار اسلامی، برای دورة دوم متوسطه، کتاب درسی مستقل برای پسران و دختران با عنوان «سبک زندگی اسلامی» پیشنهاد شد تا بر اساس محتوای آن، دختران و پسران با تفاوت های یکدیگر در ویژگی های تکوینی و همچنین نقش ها و وظایفی که نسبت به یکدیگر دارند، آشنا شوند.
کلیدواژه ها: اسلام، تفاوت زن ومرد، برنامة درسی، تربیت رسمی عمومی، تربیت اسلامی، جنسیت و تربیت.
داودی، محمد، کریمی عقدا، هادی، حسینی زاده، سیدعلی.(1397) بررسی تفاوت زن و مرد در اسلام و دلالتهای آن در برنامه درسی نظام تربیت رسمی. ماهنامه معرفت، 27(3)، 77-
محمد داودی؛ هادی کریمی عقدا؛ سیدعلی حسینی زاده."بررسی تفاوت زن و مرد در اسلام و دلالتهای آن در برنامه درسی نظام تربیت رسمی". ماهنامه معرفت، 27، 3، 1397، 77-
داودی، محمد، کریمی عقدا، هادی، حسینی زاده، سیدعلی.(1397) 'بررسی تفاوت زن و مرد در اسلام و دلالتهای آن در برنامه درسی نظام تربیت رسمی'، ماهنامه معرفت، 27(3), pp. 77-
داودی، محمد، کریمی عقدا، هادی، حسینی زاده، سیدعلی. بررسی تفاوت زن و مرد در اسلام و دلالتهای آن در برنامه درسی نظام تربیت رسمی. معرفت، 27, 1397؛ 27(3): 77-