معرفت، سال بیست و هفتم، شماره سوم، پیاپی 246، خرداد 1397، صفحات 77-

    بررسی تفاوت زن و مرد در اسلام و دلالت‌های آن در برنامه درسی نظام تربیت رسمی

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    محمد داودی / *دانشیار - پژوهشگاه حوزه و دانشگاه / mdavoudi@rihu.ac.ir
    هادی کریمی عقدا / *استادیار - دانشگاه فرهنگیان / hadikarimi58@gmail.com
    سیدعلی حسینی زاده / *دانشیار - پژوهشگاه حوزه و دانشگاه / ali_hosseini@rihu.ac.ir
    چکیده: 
    پژوهش حاضر به منظور ارائة الگویی برای تهیة محتوای درسی مطلوب با توجه به نگاه اسلام به تفاوت میان زنان و مردان انجام شده است. ازاین رو، با نشان دادن کم توجهی نسبت به رویکرد اسلامی به تفاوت¬های زن ومرد در هدف گذاری ها و برنامه های تربیتی نظام تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران، با استفاده از روش «تحلیلی ـ توصیفی» تفاوت های تکوینی و تشریعی زنان و مردان در آموزه های اسلامی مشخص گردید. سپس با توجه به تفاوت های مذکور و در نظر داشتن حوزه های یادگیری مطرح در سند برنامه درسی ملی، در حوزة یادگیری حکمت و معارف اسلامی، محتوای درسی متفاوتی برای دورة ابتدایی دختران و دورة متوسطة اول پسران پیشنهاد شد. همچنین به منظور آمادگی دختران و پسران برای تشکیل خانواده منطبق با نظام معیار اسلامی، برای دورة دوم متوسطه، کتاب درسی مستقل برای پسران و دختران با عنوان «سبک زندگی اسلامی» پیشنهاد شد تا بر اساس محتوای آن، دختران و پسران با تفاوت های یکدیگر در ویژگی های تکوینی و همچنین نقش ها و وظایفی که نسبت به یکدیگر دارند، آشنا شوند.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و هفتم ـ شماره 246 (ویژة علوم تربیتی)

    هادی کریمی عقدا / دکترای فلسفة تعلیم و تربیت دانشگاه فرهنگیان یزد      hadikarimi58@gmail.com
    سیدعلی حسینی زاده / دانشیار گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه     ali_hosseini@rihu.ac.ir
    محمد داودی/ دانشیار گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه       mdavoudi@rihu.ac.ir
    دریافت: 13/5/96                    پذیرش: 17/11/96
     

    چکیده
    پژوهش حاضر به منظور ارائة الگویی برای تهیة محتوای درسی مطلوب با توجه به نگاه اسلام به تفاوت میان زنان و مردان انجام شده است. ازاین رو، با نشان دادن کم توجهی نسبت به رویکرد اسلامی به تفاوت¬های زن ومرد در هدف گذاری ها و برنامه های تربیتی نظام تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران، با استفاده از روش «تحلیلی ـ توصیفی» تفاوت های تکوینی و تشریعی زنان و مردان در آموزه های اسلامی مشخص گردید. سپس با توجه به تفاوت های مذکور و در نظر داشتن حوزه های یادگیری مطرح در سند برنامه درسی ملی، در حوزة یادگیری حکمت و معارف اسلامی، محتوای درسی متفاوتی برای دورة ابتدایی دختران و دورة متوسطة اول پسران پیشنهاد شد. همچنین به منظور آمادگی دختران و پسران برای تشکیل خانواده منطبق با نظام معیار اسلامی، برای دورة دوم متوسطه، کتاب درسی مستقل برای پسران و دختران با عنوان «سبک زندگی اسلامی» پیشنهاد شد تا بر اساس محتوای آن، دختران و پسران با تفاوت های یکدیگر در ویژگی های تکوینی و همچنین نقش ها و وظایفی که نسبت به یکدیگر دارند، آشنا شوند.

    کلیدواژه ها: اسلام، تفاوت زن ومرد، برنامة درسی، تربیت رسمی عمومی، تربیت اسلامی، جنسیت و تربیت.


    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    داودی، محمد، کریمی عقدا، هادی، حسینی زاده، سیدعلی.(1397) بررسی تفاوت زن و مرد در اسلام و دلالت‌های آن در برنامه درسی نظام تربیت رسمی. ماهنامه معرفت، 27(3)، 77-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمد داودی؛ هادی کریمی عقدا؛ سیدعلی حسینی زاده."بررسی تفاوت زن و مرد در اسلام و دلالت‌های آن در برنامه درسی نظام تربیت رسمی". ماهنامه معرفت، 27، 3، 1397، 77-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    داودی، محمد، کریمی عقدا، هادی، حسینی زاده، سیدعلی.(1397) 'بررسی تفاوت زن و مرد در اسلام و دلالت‌های آن در برنامه درسی نظام تربیت رسمی'، ماهنامه معرفت، 27(3), pp. 77-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    داودی، محمد، کریمی عقدا، هادی، حسینی زاده، سیدعلی. بررسی تفاوت زن و مرد در اسلام و دلالت‌های آن در برنامه درسی نظام تربیت رسمی. معرفت، 27, 1397؛ 27(3): 77-