معرفت، سال بیست و هفتم، شماره یازدهم، پیاپی 254، بهمن 1397، صفحات 45-

    خودشناسی و دلالت‌های تربیتی آن از منظر اقبال لاهوری

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    ایراندخت فیاض / *دانشیار - فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه علامه طباطبایی / iranfayyaz@yahoo.com
    مریم عشوری / *دانشجوی دکتری - فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه الزهرا / maryameashouri@yahoo.com
    محسن خوشناموند / *دکتری - فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی / m.khoshnamvand@gmail.com
    چکیده: 
    یکی از پایه های اصلی پرورش فضائل اخلاقی و تکامل معنوی، خودشناسی و معرفت نفس است، و تا انسان این مرحلة دشوار را پشت سر نگذارد، به هیچ یک از مقامات معنوی نایل نخواهد شد؛ به همین دلیل اندیشمند شهیری مانند اقبال لاهوری، به بررسی دقیق و جامع این مسئله پرداخته است. هدف این پژوهش تبیین راه کارهایی برای رسیدن به خودشناسی و تربیت نفس در آدمی است تا از این طریق راه سعادت برای انسان هموار گردد.     این مقاله به روش توصیفی ـ تحلیلی، به فلسفة خودی اقبال پرداخته است. فلسفه ای که مبنایش آزادی نفس از قیود بشری، و رهایی از سلطه و استکبار جهانی است. تحقق این امر، در بستر عوامل و زمینه های متعددی، از قبیل: تعبد، عشق، آزادی و... میسر است. در این مقاله راه کارهای تربیتی، با تکیه بر فلسفة خودی اقبال، استنتاج و تبیین شده است. حرکت بر اساس این تدابیر و عمل نمودن به آنها، سلامت فرد و جامعه را تضمین خواهد کرد.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و هفتم ـ شماره یازدهم، پیاپی 254 (ویژة علوم تربیتی)

    ایراندخت فیاض / دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه علامه طباطبائی         Iranfayyaz@yahoo.com
    محسن خوشناموند / دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه علامه طباطبائی         M.khoshnamvand@gmail.com
    مریم عشوری / دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم وتربیت دانشگاه الزهرا علیها السلام        maryameashouri@yahoo.com
    دریافت: 27/05/97                    پذیرش: 04/10/97
    چکیده
    یکی از پایه های اصلی پرورش فضائل اخلاقی و تکامل معنوی، خودشناسی و معرفت نفس است، و تا انسان این مرحلة دشوار را پشت سر نگذارد، به هیچ یک از مقامات معنوی نایل نخواهد شد؛ به همین دلیل اندیشمند شهیری مانند اقبال لاهوری، به بررسی دقیق و جامع این مسئله پرداخته است. هدف این پژوهش تبیین راه کارهایی برای رسیدن به خودشناسی و تربیت نفس در آدمی است تا از این طریق راه سعادت برای انسان هموار گردد.    
    این مقاله به روش توصیفی ـ تحلیلی، به فلسفة خودی اقبال پرداخته است. فلسفه ای که مبنایش آزادی نفس از قیود بشری، و رهایی از سلطه و استکبار جهانی است. تحقق این امر، در بستر عوامل و زمینه های متعددی، از قبیل: تعبد، عشق، آزادی و... میسر است. در این مقاله راه کارهای تربیتی، با تکیه بر فلسفة خودی اقبال، استنتاج و تبیین شده است. حرکت بر اساس این تدابیر و عمل نمودن به آنها، سلامت فرد و جامعه را تضمین خواهد کرد.
    کلیدواژه ها: اقبال لاهوری، خودشناسی، هویت، آزادی، دلالت تربیتی.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فیاض، ایراندخت، عشوری، مریم، خوشناموند، محسن.(1397) خودشناسی و دلالت‌های تربیتی آن از منظر اقبال لاهوری. ماهنامه معرفت، 27(11)، 45-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ایراندخت فیاض؛ مریم عشوری؛ محسن خوشناموند."خودشناسی و دلالت‌های تربیتی آن از منظر اقبال لاهوری". ماهنامه معرفت، 27، 11، 1397، 45-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فیاض، ایراندخت، عشوری، مریم، خوشناموند، محسن.(1397) 'خودشناسی و دلالت‌های تربیتی آن از منظر اقبال لاهوری'، ماهنامه معرفت، 27(11), pp. 45-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فیاض، ایراندخت، عشوری، مریم، خوشناموند، محسن. خودشناسی و دلالت‌های تربیتی آن از منظر اقبال لاهوری. معرفت، 27, 1397؛ 27(11): 45-