صفحهها: 
				47-
			
						
						
				تاریخ دریافت: 1396/04/03
			
						
						
				تاریخ پذیرش: 1397/10/18
			  
					
		
						
		
			چکیده: 
هدف پژوهش، پیش بینی مسئولیت پذیریِ اجتماعی دبیران مدارس متوسطه، براساس هوش فرهنگی و سرمایهی  اجتماعی است. روش پژوهش از نظر اهداف، کاربردی و به لحاظ شیوهی گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری پژوهش 460 نفر، و نمونهی آماری ۲۱۰ نفر است، که بر اساس جدول مورگان و به شیوهی تصادفی ـ طبقه ای، انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامهی هوش فرهنگی «آنگ» و همکاران (۲۰۰۷)، سرمایهی اجتماعی«ناپاهیت» و «گوشال»(۱۹۹۸)، مسئولیت پذیری اجتماعی «گاف»(۱۹۸۴)، به ترتیب: با پایایی 81/0، 78/ 0و 83/0، بر اساس آلفای کرانباخ استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، علاوه بر روش های توصیفی، از آزمون های استنباطی«کلموگروف ـ اسمیرنف»، همبستگی «پیرسون»، در قالب نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد: 1. میان هوش فرهنگی و سرمایهی اجتماعی، با مسئولیت پذیری دبیران مدارس متوسطه، رابطه وجود دارد. 2. میان ابعاد شناختی، ساختاری و رابطه ای سرمایهی اجتماعی، با مسئولیت پذیری دبیران رابطه وجود دارد. 3. میان ابعاد فراشناخت، شناخت، انگیزشی و رفتاری از هوش فرهنگی، با مسئولیت پذیری دبیران رابطه وجود دارد. در نهایت، هوش فرهنگی و سرمایهی اجتماعی پیش بینی کنندهی مناسبی برای مسئولیت پذیری اجتماعی دبیران هستند.
  
		 
		
		
        
            Article data in English (انگلیسی) 
            
         
		متن کامل مقاله: 
سال بیست و هفتم ـ شماره دوازدهم، پیاپی 255
سیف اله فضل الهی قمشی / استادیارگروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم    fazlollahigh@yahoo.com
نرگس افراسیابی / کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه    313.afrasiabi@gmail.com
دریافت: 27/03/97                    پذیرش: 10/08/97
چکیده
هدف پژوهش، پیش بینی مسئولیت پذیریِ اجتماعی دبیران مدارس متوسطه، براساس هوش فرهنگی و سرمایة  اجتماعی است. روش پژوهش از نظر اهداف، کاربردی و به لحاظ شیوة گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعة آماری پژوهش 460 نفر، و نمونة آماری ۲۱۰ نفر است، که بر اساس جدول مورگان و به شیوة تصادفی ـ طبقه ای، انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامة هوش فرهنگی «آنگ» و همکاران (۲۰۰۷)، سرمایة اجتماعی«ناپاهیت» و «گوشال»(۱۹۹۸)، مسئولیت پذیری اجتماعی «گاف»(۱۹۸۴)، به ترتیب: با پایایی 81/0، 78/ 0و 83/0، بر اساس آلفای کرانباخ استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، علاوه بر روش های توصیفی، از آزمون های استنباطی«کلموگروف ـ اسمیرنف»، همبستگی «پیرسون»، در قالب نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد: 1. میان هوش فرهنگی و سرمایة اجتماعی، با مسئولیت پذیری دبیران مدارس متوسطه، رابطه وجود دارد. 2. میان ابعاد شناختی، ساختاری و رابطه ای سرمایة اجتماعی، با مسئولیت پذیری دبیران رابطه وجود دارد. 3. میان ابعاد فراشناخت، شناخت، انگیزشی و رفتاری از هوش فرهنگی، با مسئولیت پذیری دبیران رابطه وجود دارد. در نهایت، هوش فرهنگی و سرمایة اجتماعی پیش بینی کنندة مناسبی برای مسئولیت پذیری اجتماعی دبیران هستند.
کلیدواژه ها: مسئولیت پذیری، هوش  فرهنگی، سرمایة اجتماعی، دبیران
 
 
 			 
	
	
		شیوه ارجاع به این مقاله:
		
RIS
		Mendeley
		BibTeX
		APA
		MLA
		HARVARD
		VANCOUVER
	APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
فضلالهی قمشی، سیفاله.(1397) نقش هوش فرهنگی و سرمایهی اجتماعی در مسئولیتپذیری اجتماعی دبیران. فصلنامه معرفت، 27(12)، 47-
 
	APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
سیفاله فضلالهی قمشی."نقش هوش فرهنگی و سرمایهی اجتماعی در مسئولیتپذیری اجتماعی دبیران". فصلنامه معرفت، 27، 12، 1397، 47-
 
	APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
فضلالهی قمشی، سیفاله.(1397) 'نقش هوش فرهنگی و سرمایهی اجتماعی در مسئولیتپذیری اجتماعی دبیران'، فصلنامه معرفت، 27(12), pp. 47-
 
	APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
فضلالهی قمشی، سیفاله. نقش هوش فرهنگی و سرمایهی اجتماعی در مسئولیتپذیری اجتماعی دبیران. معرفت، 27, 1397؛ 27(12): 47-