معرفت، سال بیست و هشتم، شماره دوم، پیاپی 257، اردیبهشت 1398، صفحات 23-

    آسیب‌شناسی تأثیر پیش‌دانسته‌ها در تفسیر قرآن

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    علی اوسط باقری / *استادیار - گروه تفسیر و علوم قرآن مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / bagheri@qabas.net
    چکیده: 
    یکی از اموری که امکان دارد در فرایند تفسیر قرآن آسیب زا باشد، پیش دانسته های مفسر است. این مقاله بر آن است تا با روش توصیفی ـ تحلیلی، این آسیب ها را شناسایی و نمونه هایی از این تفاسیر را نشان دهد. فروغلتیدن در وادی تحمیل بر قرآن، یکی از این آسیب هاست. تطبیق جبرئیل بر عقل فعال، میکائیل بر روح فلک ششم، اسرافیل بر روح فلک چهارم و عزرائیل بر روح فلک هفتم، و تطبیق بحرین در «مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ»، بر هیولای جسمانی و روح مجرد، از نمونه های این آسیب در تفاسیر عرفانی است.     استظهارهای نادرست به سبب دانسته های پیشین، دیگر آسیبی است که برخی تفاسیر به آن دچار شده اند. تفسیر سِرسیداحمدخان از آیاتِ بیانگر عبور معجزه آسای حضرت موسی علیه السلام و پیروانش از دریا و غرق شدن فرعونیان از نمونه های این تفاسیر است.     حمل آیاتی که ظاهر آنها تجسم اعمال است، بر مشاهدة جزای اعمال یا صحیفة اعمال در روز قیامت، نمونه ای از حمل غیرموجه آیات بر خلاف ظاهر، به سبب دانسته های پیشین است. برخی نیز بی هیچ دلیلی، مدعی تناظر بین دانسته های پیشین و آموزه های قرآنی شده اند.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و هشتم ـ شماره دوم، پیاپی 257 (ویژة علوم قرآنی)

    علی اوسط باقری / استادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره    bagheri@qabas.net
    دریافت: 07/05/97                    پذیرش: 19/11/97
    چکیده
    یکی از اموری که امکان دارد در فرایند تفسیر قرآن آسیب زا باشد، پیش دانسته های مفسر است. این مقاله بر آن است تا با روش توصیفی ـ تحلیلی، این آسیب ها را شناسایی و نمونه هایی از این تفاسیر را نشان دهد. فروغلتیدن در وادی تحمیل بر قرآن، یکی از این آسیب هاست. تطبیق جبرئیل بر عقل فعال، میکائیل بر روح فلک ششم، اسرافیل بر روح فلک چهارم و عزرائیل بر روح فلک هفتم، و تطبیق بحرین در «مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ»، بر هیولای جسمانی و روح مجرد، از نمونه های این آسیب در تفاسیر عرفانی است.    
    استظهارهای نادرست به سبب دانسته های پیشین، دیگر آسیبی است که برخی تفاسیر به آن دچار شده اند. تفسیر سِرسیداحمدخان از آیاتِ بیانگر عبور معجزه آسای حضرت موسی علیه السلام و پیروانش از دریا و غرق شدن فرعونیان از نمونه های این تفاسیر است.    
    حمل آیاتی که ظاهر آنها تجسم اعمال است، بر مشاهدة جزای اعمال یا صحیفة اعمال در روز قیامت، نمونه ای از حمل غیرموجه آیات بر خلاف ظاهر، به سبب دانسته های پیشین است. برخی نیز بی هیچ دلیلی، مدعی تناظر بین دانسته های پیشین و آموزه های قرآنی شده اند.
    کلیدواژه ها: پیش دانسته های مفسر، تحمیل بر قرآن، تأویل های ناروا، ابن عربی، سِرسیداحمدخان، سیدجمال الدین اسدآبادی، عالمِ امر.


    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    باقری، علی اوسط.(1398) آسیب‌شناسی تأثیر پیش‌دانسته‌ها در تفسیر قرآن. ماهنامه معرفت، 28(2)، 23-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علی اوسط باقری."آسیب‌شناسی تأثیر پیش‌دانسته‌ها در تفسیر قرآن". ماهنامه معرفت، 28، 2، 1398، 23-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    باقری، علی اوسط.(1398) 'آسیب‌شناسی تأثیر پیش‌دانسته‌ها در تفسیر قرآن'، ماهنامه معرفت، 28(2), pp. 23-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    باقری، علی اوسط. آسیب‌شناسی تأثیر پیش‌دانسته‌ها در تفسیر قرآن. معرفت، 28, 1398؛ 28(2): 23-