زبان قرآن و اوصاف آن از ديدگاه علامه مصباح
ضمیمه | اندازه |
---|---|
4.pdf | 417.28 کیلو بایت |
سال بيست و هشتم ـ شماره دوم، پياپي 257 (ويژة علوم قرآني)
محمدرضا امین / استادیار مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره mr.amin451@yahoo.com
دريافت: 19/09/97 پذيرش: 25/01/98
چکيده
دربارة زبان قرآن و اوصاف آن، بهعنوان یکی از مصادیق زبان دین، آراء مختلفی وجود دارد. برخی نویسندگان این زبان را بیمعنا، غیرواقعنما، اسطورهای، تمثیلی و... میدانند؛ برخی هم زبان قرآن را تنها در برخی آیات، زبان عرف خاص میدانند. نسبت این آراء با یکدیگر گاه فراتر از تفاوت، و در حد تناقض است. این مقاله درصدد تبیین دیدگاه علامه مصباح دربارة زبان قرآن است؛ طبق بررسی و جمعبندی آثار استاد، زبان قرآن از نظر ایشان، در کل، همان زبان محاورة عرف عقلاست، و البته تفاوتهایی نیز با آن دارد؛ در این زبان مانند زبان عرف عقلا از انواع صناعات ادبی نظیر استعاره، مجاز و ضربالمثل بهگونهای استفاده شده که زبان قرآن همواره در اوج فصاحت و بلاغت است و همین ویژگی، وجه بارز اعجاز قرآن است. در مقابل، آراء دیگری نیز در مورد زبان قرآن مطرح شده كه آن را تمثیلی، اسطورهای، و... میدانند. البته زبان قرآن از نظر استاد ویژگیهایی دارد که آن را از کلام بشر عادی متمایز میسازد. فراگیری از حیث واقعنمایی و واقعبنیانی، عدم مصلحتاندیشی مذموم، و چندلایه بودن (اشتمال بر ظهرها و بطنهای متعدد) ازجملة آنهاست.
کلیدواژهها: زبان قرآن، اِخبارهای قرآن، انشاءهای قرآن، محاورات عرف عُقلا، علامه مصباح.