مؤلفهها، عوامل و راههای مقابله با غفلت در منابع اسلامی با نگاهی روانشناختی
/ *استادیار - گروه روان شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / mirdirikvandi@iki.ac.ir
/ *دانشجوی دکتری - روان شناسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / hoseyni8865@yahoo.comArticle data in English (انگلیسی)
سال بیست و هشتم ـ شماره یازدهم، پیاپی 266 (ویژة روان شناسی)
سیدابوالفضل حسینی نسب/ کارشناس ارشد روان شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره hoseyni8865@yahoo.com
رحیم میردریکوندی/ استادیار گروه روان شناسی مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره mirderikvandi@qabas.net
دریافت: 30/6/98 پذیرش: 7/10/98
چکیده
خداوند در قرآن تأکید فراوانی بر مذمت غفلت و غافلان داشته است و در آیات متعددی بیان می کند که بسیاری از مردم از غافلان هستند «وَإِنَّ کَثِیراً مِنَ النَّاسِ عَنْ آیَاتِنَا لَغَافِلُون» و گاهی بعد از رهنمودهای فراوان، تأکید کرده که از غافلان نباش «وَلا تَکُنْ مِنَ الْغافِلِین». با توجه به تفاوت دیدگاه اسلام و روان شناسی در مفهوم غفلت، تعیین ویژگی های آن براساس منابع اسلامی و روان شناختی، ابعاد دیگری از غفلت را آشکار خواهد کرد. هدف پژوهش حاضر تعیین مؤلفه ها، عوامل و راه های مقابله با غفلت براساس منابع اسلامی است. بدین منظور ابتدا آیات و روایات و متون دینی مرتبط جمع آوری شد و با روش تحلیل محتوا مورد تحلیل قرار گرفت، در نتیجه ویژگی ها و مؤلفه های غفلت از منابع اسلامی استخراج گردید. نتایج حاکی از تعیین 7 مؤلفه نظری برای غفلت می باشد. همچنین در این پژوهش شش علت و شش راه مقابله با غفلت بیان شده است.
کلیدواژه ها: غفلت، روان شناسی اسلامی، منابع اسلامی، مؤلفه ها، عوامل، راه های مقابله.


