معرفت، سال بیست و هشتم، شماره دوازدهم، پیاپی 267، اسفند 1398، صفحات 11-

    خداشناسی فطری حضوری؛ بررسی تحلیلی دیدگاه‌ موافقان و مخالفان

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    محمد جعفری / *دانشیار - گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / mjafari125@yahoo.com
    علی قربانی کلکناری / *دانشجوی دکتری - فلسفه دین مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / hekmatrabani65@gmail.com
    چکیده: 
    خداشناسی فطری حضوری بیانگر آن است که شناخت خدا در سرشت هر انسانی نهادینه شده و با این موهبت، انسان قادر است رابطه اش را با خداوند شهود کند. در این زمینه، دو دیدگاه کاملاً متمایز از سوی اندیشمندان مسلمان مطرح شده است. تعداد بسیار زیادی از ایشان وجود این شناخت را پذیرفته و با دلایل گوناگون درصدد اثبات آن برآمده اند؛ اما در مقابل، عده ای از اندیشمندان معاصر از اساس، وجود آن را انکار می کنند. در پژوهش حاضر با روش کتابخانه ای و شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی، دیدگاه ها و ادلۀ مدافعان و منکران با دقت مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است. نتیجۀ تحلیل و ارزیابی های صورت گرفته، نشان می دهد که هر انسانی تکویناً به خداوند معرفت فطری حضوری دارد. در این پژوهش همچنین نشان داده شده که نظریۀ وجود رابط صدرالمتألهین در تبیین عقلی این مسئله بسیار راهگشاست.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و هشتم ـ شماره دوازدهم، پیاپی 267 (ویژة کلام)

    علی قربانی کلکناری / دانش پژوه دکتری فلسفه دین مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره    hekmatrabani65@gmail.com
    محمد جعفری / دانشیار مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره     mjafari125@yahoo.com
    دریافت: 18/3/98                    پذیرش: 21/8/98
    چکیده
    خداشناسی فطری حضوری بیانگر آن است که شناخت خدا در سرشت هر انسانی نهادینه شده و با این موهبت، انسان قادر است رابطه اش را با خداوند شهود کند. در این زمینه، دو دیدگاه کاملاً متمایز از سوی اندیشمندان مسلمان مطرح شده است. تعداد بسیار زیادی از ایشان وجود این شناخت را پذیرفته و با دلایل گوناگون درصدد اثبات آن برآمده اند؛ اما در مقابل، عده ای از اندیشمندان معاصر از اساس، وجود آن را انکار می کنند.
    در پژوهش حاضر با روش کتابخانه ای و شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی، دیدگاه ها و ادلۀ مدافعان و منکران با دقت مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است. نتیجۀ تحلیل و ارزیابی های صورت گرفته، نشان می دهد که هر انسانی تکویناً به خداوند معرفت فطری حضوری دارد. در این پژوهش همچنین نشان داده شده که نظریۀ وجود رابط صدرالمتألهین در تبیین عقلی این مسئله بسیار راهگشاست.
    کلیدواژه ها: شناخت، فطرت، شناخت فطری، شناخت حضوری، خداشناسی فطری، خداشناسی فطری حضوری.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    جعفری، محمد، قربانی کلکناری، علی.(1398) خداشناسی فطری حضوری؛ بررسی تحلیلی دیدگاه‌ موافقان و مخالفان. فصلنامه معرفت، 28(12)، 11-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمد جعفری؛ علی قربانی کلکناری."خداشناسی فطری حضوری؛ بررسی تحلیلی دیدگاه‌ موافقان و مخالفان". فصلنامه معرفت، 28، 12، 1398، 11-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    جعفری، محمد، قربانی کلکناری، علی.(1398) 'خداشناسی فطری حضوری؛ بررسی تحلیلی دیدگاه‌ موافقان و مخالفان'، فصلنامه معرفت، 28(12), pp. 11-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    جعفری، محمد، قربانی کلکناری، علی. خداشناسی فطری حضوری؛ بررسی تحلیلی دیدگاه‌ موافقان و مخالفان. معرفت، 28, 1398؛ 28(12): 11-