معرفت، سال بیست و نهم، شماره چهارم، پیاپی 271، تیر 1399، صفحات 49-

    نقد و بررسی دیدگاه محمد عماره در باب خلافت الهی انسان و مشروعیت سیاسی حاکم

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    صفدر الهی راد / *استادیار - گروه کلام و فلسفه دین، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) / elahi@iki.ac.ir
    سید ابوالقاسم کاظمی شیخ شبانی / *دانشجوی دکتری - کلام اسلامی مؤسسه / a-kazemi@mihanmail.ir
    چکیده: 
    «خلافت الهی» ازجمله مبانی کلامی مشروعیت سیاسی و همچنین روش تعیین حاکم به شمار می آید که دیدگاه های گوناگون ـ از نصب الهی تا انتخاب مردم ـ در این زمینه از آن بهره برده و سعی در ابتنای نظریه خود بر آن داشته اند. در تحقیق پیش رو با روشی تحلیلی ـ توصیفی به رابطۀ مشروعیت و خلافت الهی انسان از دیدگاه محمد عماره خواهیم پرداخت. عماره خلافت الهی بشر را از مبانی نظریه انتخاب حاکم توسط مردم قلمداد کرده است. وی با توجه به دیدگاهی که در توحید در تشریع اتخاذ می کند، منشأ مشروعیت حاکم را الهی می داند، اما با توجه به انگارۀ نادرست او در باب خلافت الهی انسان، روش تعیین حاکم را انتخاب و رأی مردم تلقی می کند. این تلقی علاوه بر ناهمخوانی با دیدگاه وی در خاتمیت، نبوت و ربوبیت تشریعی، با ادلۀ قطعی عقلی و نقلی نیز در تعارض است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    * سیدابوالقاسم کاظمی شیخ شبانی/ دانش پژوه دکتری کلام اسلامی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره     ikazemi219@gmail.com
    صفدر الهی راد/ دانشیار گروه فلسفۀ دین مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره    Elahi@iki.ac.ir
    دریافت: 19/11/98                    پذیرش: 15/02/99
    چکیده
    «خلافت الهی» ازجمله مبانی کلامی مشروعیت سیاسی و همچنین روش تعیین حاکم به شمار می آید که دیدگاه های گوناگون ـ از نصب الهی تا انتخاب مردم ـ در این زمینه از آن بهره برده و سعی در ابتنای نظریه خود بر آن داشته اند. در تحقیق پیش رو با روشی تحلیلی ـ توصیفی به رابطۀ مشروعیت و خلافت الهی انسان از دیدگاه محمد عماره خواهیم پرداخت. عماره خلافت الهی بشر را از مبانی نظریه انتخاب حاکم توسط مردم قلمداد کرده است. وی با توجه به دیدگاهی که در توحید در تشریع اتخاذ می کند، منشأ مشروعیت حاکم را الهی می داند، اما با توجه به انگارۀ نادرست او در باب خلافت الهی انسان، روش تعیین حاکم را انتخاب و رأی مردم تلقی می کند. این تلقی علاوه بر ناهمخوانی با دیدگاه وی در خاتمیت، نبوت و ربوبیت تشریعی، با ادلۀ قطعی عقلی و نقلی نیز در تعارض است.
    کلیدواژه ها: خلافت الهی، محمد عماره، مشروعیت، روش تعیین حاکم.
     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    الهی راد، صفدر، کاظمی شیخ شبانی، سید ابوالقاسم.(1399) نقد و بررسی دیدگاه محمد عماره در باب خلافت الهی انسان و مشروعیت سیاسی حاکم. فصلنامه معرفت، 29(4)، 49-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    صفدر الهی راد؛ سید ابوالقاسم کاظمی شیخ شبانی."نقد و بررسی دیدگاه محمد عماره در باب خلافت الهی انسان و مشروعیت سیاسی حاکم". فصلنامه معرفت، 29، 4، 1399، 49-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    الهی راد، صفدر، کاظمی شیخ شبانی، سید ابوالقاسم.(1399) 'نقد و بررسی دیدگاه محمد عماره در باب خلافت الهی انسان و مشروعیت سیاسی حاکم'، فصلنامه معرفت، 29(4), pp. 49-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    الهی راد، صفدر، کاظمی شیخ شبانی، سید ابوالقاسم. نقد و بررسی دیدگاه محمد عماره در باب خلافت الهی انسان و مشروعیت سیاسی حاکم. معرفت، 29, 1399؛ 29(4): 49-