معرفت، سال بیست و نهم، شماره چهارم، پیاپی 271، تیر 1399، صفحات 59-

    تفویض و امر بین امرین در افعال انسانی براساس قدرت و اراده خدا و انسان

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    سیدمحمد قاضوی / *دانشجوی دکتری - فلسفه اسلامی دانشگاه باقر العلوم علیه السلام / qazavy.7626@chmail.ir
    چکیده: 
    روشن شدن محل نزاع بین معتزله و امامیه، در مسئله تفویض و امر بین امرین و بررسی مبانی آنها وجهه همت پژوهش پیش رو است. آنچه معتزله را به نظریۀ تفویض کشانده، چگونگی تأثیر مسائلی چون قدرت و اراده است، که باید با روش عقلی ـ نقلی مورد بررسی قرار گیرد. معتزله استطاعت را به دلائلی مقدم بر فعل دانسته و بدین بیان انسان را حقیقتاً فاعل می دانند. معتزله معتقدند نمی توان دو قادر بر یک فعل اجتماع کنند، درحالی که هرکدام انگیزه ای خلاف یکدیگر دارند. لذا قدرت خداوند را انکار کرده اند تا تکلیف، ثواب و عقاب معنا یابد؛ فعل قبیح از خداوند صورت نگیرد و عدالت و حکمت او حفظ شود. در معنای استطاعت، میان برخی از متکلمان امامیه اختلاف است؛ اما در نهایت همه استطاعت انسان و قدرت خداوند را پذیرفته اند. امامیه انسان را فاعل مباشر و خداوند را فاعل بالسبب می دانند. بدین معنا هر دو فاعل حقیقی نامیده می شوند. نسبت به افعال قبیح، انسان فاعل مستقیم و خداوند فاعل با واسطه و بالعرض است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سیدمحمد قاضوی / کارشناس ارشد فلسفه دین مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره    qazavy.7626@chmail.ir
    دریافت: 13/11/98                    پذیرش: 14/03/99
    چکیده
    روشن شدن محل نزاع بین معتزله و امامیه، در مسئله تفویض و امر بین امرین و بررسی مبانی آنها وجهه همت پژوهش پیش رو است. آنچه معتزله را به نظریۀ تفویض کشانده، چگونگی تأثیر مسائلی چون قدرت و اراده است، که باید با روش عقلی ـ نقلی مورد بررسی قرار گیرد. معتزله استطاعت را به دلائلی مقدم بر فعل دانسته و بدین بیان انسان را حقیقتاً فاعل می دانند. معتزله معتقدند نمی توان دو قادر بر یک فعل اجتماع کنند، درحالی که هرکدام انگیزه ای خلاف یکدیگر دارند. لذا قدرت خداوند را انکار کرده اند تا تکلیف، ثواب و عقاب معنا یابد؛ فعل قبیح از خداوند صورت نگیرد و عدالت و حکمت او حفظ شود. در معنای استطاعت، میان برخی از متکلمان امامیه اختلاف است؛ اما در نهایت همه استطاعت انسان و قدرت خداوند را پذیرفته اند. امامیه انسان را فاعل مباشر و خداوند را فاعل بالسبب می دانند. بدین معنا هر دو فاعل حقیقی نامیده می شوند. نسبت به افعال قبیح، انسان فاعل مستقیم و خداوند فاعل با واسطه و بالعرض است.
    کلیدواژه ها: امامیه، معتزله، تفویض، امر بین امرین، قدرت، استطاعت، اراده.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قاضوی، سیدمحمد.(1399) تفویض و امر بین امرین در افعال انسانی براساس قدرت و اراده خدا و انسان. فصلنامه معرفت، 29(4)، 59-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیدمحمد قاضوی."تفویض و امر بین امرین در افعال انسانی براساس قدرت و اراده خدا و انسان". فصلنامه معرفت، 29، 4، 1399، 59-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قاضوی، سیدمحمد.(1399) 'تفویض و امر بین امرین در افعال انسانی براساس قدرت و اراده خدا و انسان'، فصلنامه معرفت، 29(4), pp. 59-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قاضوی، سیدمحمد. تفویض و امر بین امرین در افعال انسانی براساس قدرت و اراده خدا و انسان. معرفت، 29, 1399؛ 29(4): 59-