معرفت، سال بیست و نهم، شماره چهارم، پیاپی 271، تیر 1399، صفحات 69-

    بررسی تطبیقی آرامش در معنویت اسلامی و معنویت سکولار

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    امیر خواص / *دانشیار - گروه ادیان مؤسسه / sajed1362@yahoo.com
    مجتبی ارشدی بهادر / *دانشجوی دکتری - کلام و فلسفه دین مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / M.arshadi1363@gmail.com
    چکیده: 
    «آرامش» از نیازهای فطری و گمشدۀ بشر امروز است؛ حالتی نفسانی همراه با آسودگی و ثبات که در آن اضطراب، نگرانی، خشم، درد و مانند آنها وجود ندارد. هدف از پژوهش، بررسی تحلیلی با رویکرد مقایسه ای از آرامش در معنویت اسلامی و معنویت های سکولار می باشد. یافته های به دست آمده نشان می دهد، معنویت های سکولار با نگاهی دنیاگرایانه، مدعی تأمین این نیاز شده و با دستورالعمل های دنیوی، انسان ها را به سوی سرابی از آرامش های دنیوی پوچ، زودگذر و سلبی که صرفاً نداشتن اضطراب است، راهنمایی می کنند که با آرامش الهی که آرامشی پایدار و ایجابی است، سنخیتی ندارد و راه کارهای بیان شده از سوی آنها یا ادعای توخالی است؛ یا تأیید ضعیف اسلام می باشد. اما دین اسلام به عنوان دینی جامع و کامل و مطابق با فطرت انسان ها، تأمین نیازهای بشری را در راستای هدف غایی یعنی قرب الهی می داند. ازاین رو، معنویت اسلامی، براساس آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت علیها السلام، عناصر و عوامل آرامش آفرینِ همسو با هدف غایی را مورد توجه  قرار داده و به بیان آنها می پردازد.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    * مجتبی ارشدی بهادر / کارشناس ارشد فلسفۀ دین مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره    m.arshadi1363@gmail.com
    امیرخواص/ دانشیار گروه ادیان مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره    sajed1362@yahoo.com
    دریافت: 28/10/98                    پذیرش: 01/02/99
    چکیده
    «آرامش» از نیازهای فطری و گمشدۀ بشر امروز است؛ حالتی نفسانی همراه با آسودگی و ثبات که در آن اضطراب، نگرانی، خشم، درد و مانند آنها وجود ندارد. هدف از پژوهش، بررسی تحلیلی با رویکرد مقایسه ای از آرامش در معنویت اسلامی و معنویت های سکولار می باشد. یافته های به دست آمده نشان می دهد، معنویت های سکولار با نگاهی دنیاگرایانه، مدعی تأمین این نیاز شده و با دستورالعمل های دنیوی، انسان ها را به سوی سرابی از آرامش های دنیوی پوچ، زودگذر و سلبی که صرفاً نداشتن اضطراب است، راهنمایی می کنند که با آرامش الهی که آرامشی پایدار و ایجابی است، سنخیتی ندارد و راه کارهای بیان شده از سوی آنها یا ادعای توخالی است؛ یا تأیید ضعیف اسلام می باشد. اما دین اسلام به عنوان دینی جامع و کامل و مطابق با فطرت انسان ها، تأمین نیازهای بشری را در راستای هدف غایی یعنی قرب الهی می داند. ازاین رو، معنویت اسلامی، براساس آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت علیها السلام، عناصر و عوامل آرامش آفرینِ همسو با هدف غایی را مورد توجه  قرار داده و به بیان آنها می پردازد.
    کلیدواژه ها: آرامش، دین، معنویت، اسلام، سکولار، روان شناسی.
     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    خواص، امیر، ارشدی بهادر، مجتبی.(1399) بررسی تطبیقی آرامش در معنویت اسلامی و معنویت سکولار. فصلنامه معرفت، 29(4)، 69-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    امیر خواص؛ مجتبی ارشدی بهادر."بررسی تطبیقی آرامش در معنویت اسلامی و معنویت سکولار". فصلنامه معرفت، 29، 4، 1399، 69-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    خواص، امیر، ارشدی بهادر، مجتبی.(1399) 'بررسی تطبیقی آرامش در معنویت اسلامی و معنویت سکولار'، فصلنامه معرفت، 29(4), pp. 69-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    خواص، امیر، ارشدی بهادر، مجتبی. بررسی تطبیقی آرامش در معنویت اسلامی و معنویت سکولار. معرفت، 29, 1399؛ 29(4): 69-