معرفت، سال بیست و نهم، شماره هفتم، پیاپی 274، مهر 1399، صفحات 87-

    تربیت اقتصادی در حوزه مصرف اهداف، اصول و راهبردها

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    سیدمحمدرضا موسوی نسب / *استادیار - گروه علوم تربیتی مؤسسه امام خمینی / smrmn1346@gmail.com
    چکیده: 
    پژوهش حاضر به منظور تبیین اهداف، اصول و راهبردهای تأثیرگذار بر تربیت اقتصای در حوزه مصرف با روش توصیفی و تحلیلی و با استفاده از منابع دینی تدوین شده است. ازآنجاکه در فرایند فعالیت های اقتصادی، حوزه مصرف نقش مهمی در شکل دهی سبک زندگی و رشد و تحصیل کمالات نفسانی انسان ایفا می کند؛ در این پژوهش موضوع مصرف مورد توجه قرار گرفته است. ازاین رو، در جهت تربیت این بعد به منظور جهت دهی مصرف متربیان در راستای هدف آفرینش، به بایستگی اصلاح باورها، توجه به ارزش های شرعی و تقویت روحیه مسئولیت پذیری همگانی، اشاره شده است. در ادامه با هدف دستیابی به میانه روی در مصرف، بایستگی آشنایی با عوامل اسراف، انواع اسراف و پیامدهای آن مورد توجه قرار گرفته است و در پایان بایستگی آشنایی با راه کارهای مؤثر در حوزه هزینه و مهارت آموزی در کیفیت خرید و موانع سامان بخشی معیشت به عنوان اصول و بایدهای رسیدن به هدف مدیریت اقتصای کارآمد در خانواده مطرح گردیده است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سیدمحمدرضا موسوی نسب / استادیار گروه علوم تربیتی مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره        smrmn1346@gmail.com
    دریافت: 29/10/98                    پذیرش: 07/03/99
    چکیده
    پژوهش حاضر به منظور تبیین اهداف، اصول و راهبردهای تأثیرگذار بر تربیت اقتصای در حوزه مصرف با روش توصیفی و تحلیلی و با استفاده از منابع دینی تدوین شده است. ازآنجاکه در فرایند فعالیت های اقتصادی، حوزه مصرف نقش مهمی در شکل دهی سبک زندگی و رشد و تحصیل کمالات نفسانی انسان ایفا می کند؛ در این پژوهش موضوع مصرف مورد توجه قرار گرفته است. ازاین رو، در جهت تربیت این بعد به منظور جهت دهی مصرف متربیان در راستای هدف آفرینش، به بایستگی اصلاح باورها، توجه به ارزش های شرعی و تقویت روحیه مسئولیت پذیری همگانی، اشاره شده است. در ادامه با هدف دستیابی به میانه روی در مصرف، بایستگی آشنایی با عوامل اسراف، انواع اسراف و پیامدهای آن مورد توجه قرار گرفته است و در پایان بایستگی آشنایی با راه کارهای مؤثر در حوزه هزینه و مهارت آموزی در کیفیت خرید و موانع سامان بخشی معیشت به عنوان اصول و بایدهای رسیدن به هدف مدیریت اقتصای کارآمد در خانواده مطرح گردیده است.
    کلیدواژه ها: تربیت اقتصادی، توزیع، مصرف، اهداف تربیت اقتصادی، اصول تربیت اقتصادی، روش های تربیت اقتصادی.
     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    موسوی نسب، سیدمحمدرضا.(1399) تربیت اقتصادی در حوزه مصرف اهداف، اصول و راهبردها. فصلنامه معرفت، 29(7)، 87-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیدمحمدرضا موسوی نسب."تربیت اقتصادی در حوزه مصرف اهداف، اصول و راهبردها". فصلنامه معرفت، 29، 7، 1399، 87-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    موسوی نسب، سیدمحمدرضا.(1399) 'تربیت اقتصادی در حوزه مصرف اهداف، اصول و راهبردها'، فصلنامه معرفت، 29(7), pp. 87-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    موسوی نسب، سیدمحمدرضا. تربیت اقتصادی در حوزه مصرف اهداف، اصول و راهبردها. معرفت، 29, 1399؛ 29(7): 87-