صفحهها:
39-50
تاریخ دریافت: 1399/04/15
تاریخ پذیرش: 1399/07/28
چکیده:
دیدگاه ها در باب قلمرو دین، و حداقلی یا حداکثری دانستن آن از مبانی ای سرچشمه می گیرند که هرچند در بادی نظر به چشم نمی آیند، اما تأثیر خود را در ثنایای بحث به جای می گذارند. مبانی نظری ای که در تعیین قلمرو دین تأثیرگذارند را می توان این چنین برشمرد: مبانی معرفت شناختی، هستی شناختی، انسان شناختی و دین شناختی. در این نوشتار ابتدا نظریات سنت گرایان بیان گردیده و آن گاه به بررسی نظریات ایشان پرداختیم. دیدگاه غالبی که در سنت گرایی به چشم می خورد تکثرگرایی معرفتی و در پی آن پلورالیسم دینی است. در این مقاله با اشاره به خاستگاه این نظریه معرفت شناختی، ارتباط آن با دیدگاه هستی شناختی و در پی آن تأثیر این دیدگاه در تکثرگرایی دینی تبیین، و سپس نقدهای وارده بیان گردیده است. در پایان تأثیر این دیدگاه ها بر قبول قلمرو حداکثری دین توسط سنت گرایان بیان شده است. این تحقیق با روش تحلیلی ـ انتقادی و با استفاده از معانی، مفاهیم، تعریف ها و توصیف ها به تحلیل، تبیین و ارزیابی آراء دانشمندان می پردازد.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
میرسپاه، اکبر، طالب نجف آبادی، محمدهادی.(1399) بررسی مبانی نظری موثر در تعیین قلمرو دین از دیدگاه سنتگرایان. فصلنامه معرفت، 29(10)، 39-50
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
اکبر میرسپاه؛ محمدهادی طالب نجف آبادی."بررسی مبانی نظری موثر در تعیین قلمرو دین از دیدگاه سنتگرایان". فصلنامه معرفت، 29، 10، 1399، 39-50
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
میرسپاه، اکبر، طالب نجف آبادی، محمدهادی.(1399) 'بررسی مبانی نظری موثر در تعیین قلمرو دین از دیدگاه سنتگرایان'، فصلنامه معرفت، 29(10), pp. 39-50
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
میرسپاه، اکبر، طالب نجف آبادی، محمدهادی. بررسی مبانی نظری موثر در تعیین قلمرو دین از دیدگاه سنتگرایان. معرفت، 29, 1399؛ 29(10): 39-50