معرفت، سال سی‌ام، شماره هشتم، پیاپی 287، آبان 1400، صفحات 53-64

    روش‌های اصلاح‌گرایانه عاطفه‌مدار در تربیت اخلاقی از دیدگاه آیت‌الله مصباح

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    ✍️ محمد صادق دهقان کلور / کارشناس ارشد تربیت اخلاقی مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت / m.s.dehqan@mihanmail.ir
    حسن نجفی / دکترای مطالعات برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبائی / hnajafih@yahoo.com
    چکیده: 
    انسان تربیت یافتۀ اخلاقی، فردی است که بر عواطف خود کنترل داشته و آنها را در مسیر رضایت الهی ابراز می کند، و این مهم نیازمند آماده سازی و برداشتن موانع است؛ چراکه تربیت اخلاقی در بعد عاطفی دارای دو بعد سلبی و ایجابی است؛ که در بعد سلبی، پیرایش نفس از رذایل عاطفی و در بعد ایجابی، آراستن آن به فضایل عاطفی مدنظر است. به گفتۀ اهل عرفان، اول تخلیه، سپس تجلیه. نخست باید نفس را از آلودگی ها پیراست و سپس آن را با فضیلت های اخلاقی آراست. ازاین رو، می توان به اهمیت روش های اصلاح گرایانۀ عاطفه مدار در تربیت اخلاقی پی برد. هدف از این مقاله استخراج روش های اصلاح گرایانه عاطفه مدار در تربیت اخلاقی براساس دیدگاه آیت الله مصباح است. روش این تحقیق، توصیفی ـ تحلیلی است و با مراجعه به یادداشت ها، تألیف ها و سخنرانی‎های استاد انجام گرفته است. یافته ها نشان می دهد که جهت اصلاح عواطف مذموم در تربیت اخلاقی می توان از روش های پیش گیری، غفلت زادیی، تذکر، ترهیب، و موعظه بهره گرفت.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    دهقان کلور، محمد صادق، نجفی، حسن.(1400) روش‌های اصلاح‌گرایانه عاطفه‌مدار در تربیت اخلاقی از دیدگاه آیت‌الله مصباح. فصلنامه معرفت، 30(8)، 53-64

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمد صادق دهقان کلور؛ حسن نجفی."روش‌های اصلاح‌گرایانه عاطفه‌مدار در تربیت اخلاقی از دیدگاه آیت‌الله مصباح". فصلنامه معرفت، 30، 8، 1400، 53-64

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    دهقان کلور، محمد صادق، نجفی، حسن.(1400) 'روش‌های اصلاح‌گرایانه عاطفه‌مدار در تربیت اخلاقی از دیدگاه آیت‌الله مصباح'، فصلنامه معرفت، 30(8), pp. 53-64

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    دهقان کلور، محمد صادق، نجفی، حسن. روش‌های اصلاح‌گرایانه عاطفه‌مدار در تربیت اخلاقی از دیدگاه آیت‌الله مصباح. معرفت، 30, 1400؛ 30(8): 53-64