معرفت، سال سی و پنجم، شماره سوم، پیاپی 326، پاییز 1405، صفحات -

    ایوب (ع) و مسأله مسّ شیطان و بخشیدن خانواده ؛ نقد و بررسی آرای مفسران

    نوع مقاله: 
    Review Article
    نویسندگان:
    ✍️ رسول محمدجعفری / دانشیار - علوم قرآن و حدیث-شاهد تهران / r.mjafari@shahed.ac.ir
    مهدی اصلانی / دکتری قرآن و حدیث / mahdiaslani710@gmail.com
    doi 10.22034/marifat.2025.5000963
    چکیده: 
    نام ایوب (ع) چهار بار و در چهار سوره قرآن آمده است، در سوره نساء آیه 163 خداوند مقام نبوتش را اثبات است، در سوره انعام آیه 84 ایشان را از ذریه حضرت ابراهیم (ع) و از هدایت شدگان و در عِداد «محسنین» شناسانده است و در سوره انبیاء آیه 83 و 84 توضیح کوتاهى درباره زندگى آن حضرت آمده است و در سوره ص آیات 41 تا 44 مشروح تر از هر جاى دیگر قرآن، شرح حال او را ضمن چهار آیه بیان فرموده است. در آیات 41-44 سوره «ص» درباره سرگذشت ایوب (ع) میان مفسران فریقین دو مسأله محل بحث و ارائه آرای گوناگون قرار گرفته است: 1- استناد رنج و عذاب به شیطان، 2- بخشیدن خانواده. یافته‌های پژوهش عبارتند از: 1- استناد رنج و عذاب به شیطان از باب سببیت بوده است و تفسیر شیطان به میکروب، صحیح نمی‌باشد. 2- در تفسیر بخشیدن خانواده به ایوب (ع) دست کم پنج احتمال وجود دارد و احتمال اینکه خانواده ایوب (ع) از دنیا رفته بودند و خداوند بار دیگر آنان را حیات بخشید، صحیح به نظر می‌رسد.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدجعفری، رسول، اصلانی، مهدی.(1405) ایوب (ع) و مسأله مسّ شیطان و بخشیدن خانواده ؛ نقد و بررسی آرای مفسران . فصلنامه معرفت، 35(3)، - https://doi.org/10.22034/marifat.2025.5000963

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رسول محمدجعفری؛ مهدی اصلانی."ایوب (ع) و مسأله مسّ شیطان و بخشیدن خانواده ؛ نقد و بررسی آرای مفسران ". فصلنامه معرفت، 35، 3، 1405، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدجعفری، رسول، اصلانی، مهدی.(1405) 'ایوب (ع) و مسأله مسّ شیطان و بخشیدن خانواده ؛ نقد و بررسی آرای مفسران '، فصلنامه معرفت، 35(3), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدجعفری، رسول، اصلانی، مهدی. ایوب (ع) و مسأله مسّ شیطان و بخشیدن خانواده ؛ نقد و بررسی آرای مفسران . معرفت، 35, 1405؛ 35(3): -