تاریخ دریافت: 1403/11/14
تاریخ پذیرش: 1403/11/28
چکیده:
باتوجه به رواج ایده¬های سکولاریستی از تربیت مساله نوشتار حاضر بازتامل درباره یکی از مبانی ارزش-شناختی «تربیت سکولار» است که «اخلاقی شدن جامعه» را بجای «فقهی شدن جامعه» تجویز می¬کند و با طرح دوگانه «اخلاقی شدن تربیت» یا «فقهی/دینی شدن تربیت» به اولی فتوا می¬دهد. روش تحقیق، روش توصیفی، تبیینی و انتقادی است. در مقام توصیف و تبیین دیدگاه مذکور این نتایج حاصل شد: روند سکولاریزاسیون تربیت اینگونه بوده که بجای «تربیت دینی»، «تربیت اخلاقی» پیشنهاد شد و سپس بجای «تربیت اخلاقی»، «تربیت معنوی» جایگزین شدو روایت¬های سکولار یعنی «تربیت دینیِ سکولار»، «تربیت اخلاقیِ سکولار» و «تربیت معنوی سکولار» رونمایی شد. اندیشه سکولار را جریان روشنفکری دینی نمایندگی می¬کرده و آنان مدعای خود را در تقدم اخلاق بر فقه به دیدگاه غزالی مستند کرده اند. نوشتار حاضر، ضمن وارد کردن هفت نقد به این نتیجه رسید که «تربیت سکولار» از آن جهت که بر مبنای ارزش¬شناسانه تقدم اخلاق بر فقه و ساخت دوگانه «اخلاقی شدن تربیت» یا «فقهی شدن تربیت» استوار است، مخدوش می¬باشد؛ خصوصاً اینکه استناد به دیدگاه غزالی اولاً نادرست و سوگیرانه و بدون لحاظ کردن دیدگاه جامع ابوحامد بوده؛ ثانیاً استنتاج سکولاریزم اخلاقی از دیدگاه «دنیوی بودن فقه» در اندیشه غزالی، نوعی بهره¬برداری غیرمنطقی بوده است.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
موسوی تیله بنی، سیدنقی.(1404) در میانه «تربیت اخلاقی» و تربیت دینی»: نقدی بر مبنای ارزششناختی «تربیت سکولار». فصلنامه معرفت، 4(2)، - https://doi.org/10.22034/marifat.2025.5001629
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
سیدنقی موسوی تیله بنی."در میانه «تربیت اخلاقی» و تربیت دینی»: نقدی بر مبنای ارزششناختی «تربیت سکولار»". فصلنامه معرفت، 4، 2، 1404، -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
موسوی تیله بنی، سیدنقی.(1404) 'در میانه «تربیت اخلاقی» و تربیت دینی»: نقدی بر مبنای ارزششناختی «تربیت سکولار»'، فصلنامه معرفت، 4(2), pp. -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
موسوی تیله بنی، سیدنقی. در میانه «تربیت اخلاقی» و تربیت دینی»: نقدی بر مبنای ارزششناختی «تربیت سکولار». معرفت، 4, 1404؛ 4(2): -