تاریخ دریافت: 1404/05/11
تاریخ پذیرش: 1404/09/08
چکیده:
نظریه¬ی اعتدال ارسطو بعنوان یکی از مشهورترین معیار¬های ارزش، مورد رغبت بسیاری از فلاسفه بویژه علمای مسلمان قرار گرفته است. سوال این است که آیا این نظریه، معیاری عاری از نقاط ضعف ارائه داده است؟نسبت آن با نظریه قرب الهی چگونه است؟ آیا نظریه قرب الهی در مقایسه با نظریه اعتدال امتیازاتی دارد؟ در این مقاله گردآوری دادهها، کتابخانهای بوده و با روش توصیفی-تحلیلی به سؤالات پاسخ داده میشود. نظریه¬ی اعتدال ارسطو از جهت واقع¬گرای ماوراءالطبیعی بودن و تأکید بر فضیلت داشتن و دارای مؤیدات نقلی بودن، معیار خوبی به¬نظر می¬رسد ولی از جهاتی مانند تعیین غایت نهایی، دشواری تشخیص معیار درونی، دلیل ناکافی بر اثبات نظریه¬ی اعتدال، اشکال دور در تمسک به فاعل اخلاقی و مشکل تشخیص حد وسط ضعف جدی دارد. در حالیکه نظریه قرب الهی به عنوان جایگزین مناسب آن، طبق یک سیر منطقی و عاری از هر اشکالی اثبات شده و ضمن داشتن تمام محسنات نظریه¬ی ارسطو، از نقاط ضعف آن نیز مبری است.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
بخشی گلسفیدی، مرتضی، مصباح، مجتبی.(1405) بررسی مقایسه ای نظریه معیار ارسطو در ارزش اخلاقی با نظریه قرب الهی علامه مصباح یزدی. فصلنامه معرفت، 35(1)، - https://doi.org/10.22034/marifat.2025.5002374
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مرتضی بخشی گلسفیدی؛ مجتبی مصباح."بررسی مقایسه ای نظریه معیار ارسطو در ارزش اخلاقی با نظریه قرب الهی علامه مصباح یزدی". فصلنامه معرفت، 35، 1، 1405، -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
بخشی گلسفیدی، مرتضی، مصباح، مجتبی.(1405) 'بررسی مقایسه ای نظریه معیار ارسطو در ارزش اخلاقی با نظریه قرب الهی علامه مصباح یزدی'، فصلنامه معرفت، 35(1), pp. -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
بخشی گلسفیدی، مرتضی، مصباح، مجتبی. بررسی مقایسه ای نظریه معیار ارسطو در ارزش اخلاقی با نظریه قرب الهی علامه مصباح یزدی. معرفت، 35, 1405؛ 35(1): -