معرفت، سال ششم، شماره سوم، پیاپی 22، پاییز 1376، صفحات -

    سرمقاله

    نوع مقاله: 
    سخن سردبیر
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 


    سرمقاله


    جوانان را در یابیم

    جوانان شریان تپنده و حیاتى جوامع، وجدان پاک و بیدار ملت ها و بازوان پرتوان دولت هایند. وظیفه دینى و انقلابى ایجاب مى کند که با بهره گیرى از توانمندى هاى ملى و فضاهاى سالم فرهنگى اقدام به پرورش ضمیرهاى روشن و شفاف جوانان نماییم، تا کمالات و فضائل معنوى آنان بشکفد و ببالد.

    در ایران اسلامى، جوانان ما بیش از گذشته، به ایمان و باور مذهبى نیازمندند و تنها در پرتو جاذبه هاى معنوى و دینى است که نسل جوان مى تواند طهارت فطرى خود را حفظ کرده، بر شرافت و قداست خویش بیفزاید و به کمال مطلوب نایل آید.

    بدین منظور، برنامه ریزى صحیح و درست براى ارتقاى کمالات معنوى جوانان و دانش آموزان میهن اسلامى و پرکردن اوقات فراغت آنان از تکالیف بسیار مهم دینى امروز ماست. فراغت، تجربه اى است که فرد هنگام رهایى از الزامات کار روزانه بر اساس تمایلات شخصى آن را انتخاب مى کند و در این فرایند، اقدام به پرورش روح و جسم و شخصیت خویش مى کند. متأسفانه، در فرهنگ ما، این مفهوم ارزش و اعتبار فرهنگى خود را از دست داده و ابرازى براى لذت جویى، غفلت، رفع خستگى و کسالت جوانان و زمینه اى براى رشد ناهنجارى و بزهکارى شده است.

    در اندیشه دینى، آموزش همواره با تزکیه، پرورش و رشد شخصیت افراد مقارن است و هرگز تعلیم و آموزش دانش جویان و دانش پویان و دانش آموزان صرفاً به معناى آموزش مفاهیم، الفاظ و اصطلاحات خشک و بى روح ریاضى، فیزیک، شیمى، اقتصاد، فلسفه و... نیست. اینها همه بهانه اى است براى هنجارپذیرکردن، آموزش، آشنایى و تربیت جوانان با مفاهیم دینى و اسلامى. با آموزش و دورن ریز کردن این مفاهیم، مقدمه نوشیدن جرعه اى از چشمه سار معرفت و معنویت دینى و چیدن خوشه اى از خرمن علم و ادب و هنر اسلامى فراهم مى شود تا با ره توشه اى از مائده هاى آسمانى، کسالت و تنبلى را با ابتکار و تلاش و کار دور ریزند، و با پرورش روح و با نیایش خویش، دروازه ملکوت را بگشایند.

    نکند هنوز باور نکرده ایم که 50% جمعیت شصت میلیونى میهن اسلامى ما را جوانان تشکیل مى دهند! مگر نه این است که حرکت چرخ هاى سنگین جامعه اسلامى ما در دست همین جوانان است؟ و مگر نه این است که کانون هجمه دشمن در تهاجم فرهنگى، جوانان است؟ پس باید فرصت هاى مناسب را از تاراج بیهودگى ها رهانید و شیوه هاى راهیابى به کمالات معنوى را به جوانان آموخت، تا از آسیب هاى دشمن غدّار و دوستان ناآگاه در امان بمانند و خوب مى دانیم که شیوه هاى معمول غربى در برنامه ریزهاى فرهنگى سرابى بیش نیست; چرا که انسان غربى پیش از آنکه در اندیشه نجات باشد، گرفتار عادت لذت جویى، دنیازدگى و عافیت طلبى است و در مسائل فرهنگى، این گونه اندیشیدن ما را به گرداب هلاکت مى افکند.

    امروز وظیفه دست اندرکاران مسائل فرهنگى دوچندان است، برنامه ریزى جهت دار و صحیح به منظور هدایت جوانان بر اساس ارزش ها و هنجارهاى دینى و اسلامى و فراهم کردن زمینه رشد و خلاّقیت و ابتکار از جمله این مهم است. نهاد خانواده نیز که در همه عرصه ها و در اینجا نیز جزو اولین کانون هایى پرورش و شکل گیرى شخصیت جوانان به شمار مى رود، عهده دار وظیفه برنامه ریزى به منظور ساختن جوانانى مسلمان، متعهد، متدیّن و متخصص است. مدارس و دانشگاه ها نیز به عنوان نهاد مهم دیگرى، عهده دار آماده کردن بسترى مناسب براى رشد، شکوفایى خلاّقیت و استعدادهاى جوانان به سمت و سوى باورها، ارزش ها و هنجارهاى دینى و اسلامى به منظور ساختن تمدنى نو و فرهنگى بر مبناى ارزش هاى دینى است.

    امروز دشمن در کمین است. اگر لحظه اى درنگ کنیم و دیر به خود آییم، انقلاب ما از درون تهى خواهد شد و آرمان هاى بلند امام راحل و شهداى عزیز یکباره از بین خواهد رفت. روز دانش آموز و دانش جو هشدارى است به دست اندرکاران مسائل فرهنگى به منظور برنامه ریزى براى نسل جوان.


    والسلام

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1376) سرمقاله. ماهنامه معرفت، 6(3)، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده)."سرمقاله". ماهنامه معرفت، 6، 3، 1376، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1376) 'سرمقاله'، ماهنامه معرفت، 6(3), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده). سرمقاله. معرفت، 6, 1376؛ 6(3): -