معرفت، سال بیست و چهارم، شماره دوم، پیاپی 209، اردیبهشت 1394، صفحات 45-

    «عالَم انسان دینى» رهیافت اثربخشى فعالیت هاى معلمان تربیت دینى و اخلاقى

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    سیدحمیدرضا علوی / *استاد - گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان / hralavi@uk.ac.ir
    مهدیه کشانی / *دانشجوی دکتری - فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه شهید باهنر کرمان / mahdiyeh.keshani@yahoo.com
    چکیده: 
    ازجمله چالش هاى پیش روى تربیت دینى و اخلاقى، عدم تأثیرگذارى روش هاى تربیتى مورداستفاده مربیان این حوزه ها مى باشد. ازاین رو، بروندادهاى آن، بعضا متصف به آموخته هاى خود نیستند و یا پس از مدتى، در مسیرى خلاف ارزش هاى دینى و اخلاقى، جهت گیرى مى کنند. مقاله حاضر مى کوشد با ترسیم عالَم انسان دینى براى معلمان، ضرورت ارزشى چنین عالَمى را در جهت تأثیرگذارى تعالیم دینى و اخلاقى تبیین نماید. روش این پژوهش، کیفى بوده و با رویکرد تحلیلى ـ استنباطى، انجام گرفته است. نتایج نشان مى دهد مربى عالَم دار از دو جهت بر روى متربیان خود تأثیر مى گذارد. جهت اول و اصلى، جذبه روحى است که در متربیان به منظور عالَم دار شدن ایجاد مى کند و جهات فرعى، تأثیرگذارى هر مقام مربى در روح و جان متربى است. از این جهت، مربیان تربیت دینى و اخلاقى باید به جاى استفاده از رویکردهاى مادى، ابزارى و قهرى به رویکردهاى وجودى، درونى و اشراقى روى آورند که ورود به عالَم انسان دینى، زیربنایى ترین آنهاست.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و چهارم ـ شماره 209 (ویژه علوم تربیتى)

    مهدیه کشانى / دانشجوى دکترى فلسفه تعلیم و تربیت اسلامى دانشگاه کرمان       mahdiyehkeshani@yahoo.com

    سیدحمیدرضا علوى / استاد دانشگاه شهید باهنر کرمان        hralavi@uk.ac.ir

    دریافت: 20/5/93               پذیرش: 13/12/93

     

    چکیده

    ازجمله چالش هاى پیش روى تربیت دینى و اخلاقى، عدم تأثیرگذارى روش هاى تربیتى مورداستفاده مربیان این حوزه ها مى باشد. ازاین رو، بروندادهاى آن، بعضا متصف به آموخته هاى خود نیستند و یا پس از مدتى، در مسیرى خلاف ارزش هاى دینى و اخلاقى، جهت گیرى مى کنند. مقاله حاضر مى کوشد با ترسیم عالَم انسان دینى براى معلمان، ضرورت ارزشى چنین عالَمى را در جهت تأثیرگذارى تعالیم دینى و اخلاقى تبیین نماید. روش این پژوهش، کیفى بوده و با رویکرد تحلیلى ـ استنباطى، انجام گرفته است. نتایج نشان مى دهد مربى عالَم دار از دو جهت بر روى متربیان خود تأثیر مى گذارد. جهت اول و اصلى، جذبه روحى است که در متربیان به منظور عالَم دار شدن ایجاد مى کند و جهات فرعى، تأثیرگذارى هر مقام مربى در روح و جان متربى است. از این جهت، مربیان تربیت دینى و اخلاقى باید به جاى استفاده از رویکردهاى مادى، ابزارى و قهرى به رویکردهاى وجودى، درونى و اشراقى روى آورند که ورود به عالَم انسان دینى، زیربنایى ترین آنهاست.

     

    کلیدواژه ها: عالم، انسان، دینى، اخلاقى، تربیت.

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علوی، سیدحمیدرضا، کشانی، مهدیه.(1394) «عالَم انسان دینى» رهیافت اثربخشى فعالیت هاى معلمان تربیت دینى و اخلاقى. فصلنامه معرفت، 24(2)، 45-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیدحمیدرضا علوی؛ مهدیه کشانی."«عالَم انسان دینى» رهیافت اثربخشى فعالیت هاى معلمان تربیت دینى و اخلاقى". فصلنامه معرفت، 24، 2، 1394، 45-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علوی، سیدحمیدرضا، کشانی، مهدیه.(1394) '«عالَم انسان دینى» رهیافت اثربخشى فعالیت هاى معلمان تربیت دینى و اخلاقى'، فصلنامه معرفت، 24(2), pp. 45-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علوی، سیدحمیدرضا، کشانی، مهدیه. «عالَم انسان دینى» رهیافت اثربخشى فعالیت هاى معلمان تربیت دینى و اخلاقى. معرفت، 24, 1394؛ 24(2): 45-