معرفت، سال بیست و چهارم، شماره دوم، پیاپی 209، اردیبهشت 1394، صفحات 89-

    نقش قصه در آموزش مفاهیم دینى

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    طاهره الهی / *استادیار - روانشناسی دانشگاه زنجان / elahi_tahereh@yahoo.com
    الیاس بیگدلی / *دانشجوی دکتری - مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی / bigdeli2mt@gmail.com
    چکیده: 
    بشر امروزى که گرفتار تجدد و نوگرایى شده است، رویکرد نوینى به معنویت، اخلاق، دین و ارزش هاى دینى پیدا کرده و دریافته است که هدایت انسان به سوى تعالى تنها در پرتو آموزه ها و مفاهیم دینى امکان پذیر خواهد بود. در نگاهى کلان، دین معیار هدایت، عامل معنادهى و هویت بخشى به انسان و نسخه رستگارى بشر است که باید براى آموزش مفاهیم پویا و ماندگار آن و تربیت دینى و التزام درونى افراد، روش ها و سازوکارهاى مناسب فراهم آید. یکى از بهترین و زیباترین و اثربخش ترین سازوکارها براى آموزش مفاهیم دینى زبان قصه است. این مقاله به روش توصیفى ـ تحلیلى و با هدف بررسى نقش و اهمیت قصه در آموزش مفاهیم دینى، میزان هماهنگى اصول آموزشى حاکم بر قصه و مفاهیم دینى و شناسایى مفاهیم که از طریق زبان قصه قابل آموزش است انجام شد. همچنین اصول حاکم بر قصه و مطابقت آنها با اصول حاکم بر آموزش مفاهیم دینى مورد بررسى قرار گرفت. در نهایت، آموزه ها و مفاهیمى که با زبان قصه مى توان به بهترین وجه آموزش داد با ذکر نمونه هاى قرآنى و به مدد آیات و روایات، واکاوى و مشخص گردید. با اطمینان مى توان گفت که قصه گویاترین زبان آموزشى مفاهیم و آموزه هاى دینى و قرآنى است که باید در امر تعلیم و تربیت دینى بیش از پیش مورد توجه اولیا، مربیان، معلمان، استادان و صاحب نظران قرار گیرد.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و چهارم ـ شماره 209 (ویژه علوم تربیتى)

    الیاس بیگدلى / دانشجوى دکترى مشاوره دانشگاه علّامه طباطبایى               bigdeli2mt@gmail.com        

    طاهره الهى / استادیار گروه روان شناسى دانشگاه زنجان            elahi_tahereh@yahoo.com                     

    دریافت: 13/3/93               پذیرش: 10/9/93

     

    چکیده

    بشر امروزى که گرفتار تجدد و نوگرایى شده است، رویکرد نوینى به معنویت، اخلاق، دین و ارزش هاى دینى پیدا کرده و دریافته است که هدایت انسان به سوى تعالى تنها در پرتو آموزه ها و مفاهیم دینى امکان پذیر خواهد بود. در نگاهى کلان، دین معیار هدایت، عامل معنادهى و هویت بخشى به انسان و نسخه رستگارى بشر است که باید براى آموزش مفاهیم پویا و ماندگار آن و تربیت دینى و التزام درونى افراد، روش ها و سازوکارهاى مناسب فراهم آید. یکى از بهترین و زیباترین و اثربخش ترین سازوکارها براى آموزش مفاهیم دینى زبان قصه است. این مقاله به روش توصیفى ـ تحلیلى و با هدف بررسى نقش و اهمیت قصه در آموزش مفاهیم دینى، میزان هماهنگى اصول آموزشى حاکم بر قصه و مفاهیم دینى و شناسایى مفاهیم که از طریق زبان قصه قابل آموزش است انجام شد. همچنین اصول حاکم بر قصه و مطابقت آنها با اصول حاکم بر آموزش مفاهیم دینى مورد بررسى قرار گرفت. در نهایت، آموزه ها و مفاهیمى که با زبان قصه مى توان به بهترین وجه آموزش داد با ذکر نمونه هاى قرآنى و به مدد آیات و روایات، واکاوى و مشخص گردید. با اطمینان مى توان گفت که قصه گویاترین زبان آموزشى مفاهیم و آموزه هاى دینى و قرآنى است که باید در امر تعلیم و تربیت دینى بیش از پیش مورد توجه اولیا، مربیان، معلمان، استادان و صاحب نظران قرار گیرد.

     

    کلیدواژه ها: قصه، آموزش، مفاهیم دینى، کودکان و نوجوانان.

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    الهی، طاهره، بیگدلی، الیاس.(1394) نقش قصه در آموزش مفاهیم دینى. فصلنامه معرفت، 24(2)، 89-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    طاهره الهی؛ الیاس بیگدلی."نقش قصه در آموزش مفاهیم دینى". فصلنامه معرفت، 24، 2، 1394، 89-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    الهی، طاهره، بیگدلی، الیاس.(1394) 'نقش قصه در آموزش مفاهیم دینى'، فصلنامه معرفت، 24(2), pp. 89-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    الهی، طاهره، بیگدلی، الیاس. نقش قصه در آموزش مفاهیم دینى. معرفت، 24, 1394؛ 24(2): 89-