صفحهها: 
				61-
			
						
						
				تاریخ دریافت: 1392/09/21
			
						
						
				تاریخ پذیرش: 1394/09/26
			  
					
		
						
		
			چکیده: 
یکى از عمده ترین نیازهاى بشر امروز دستیابى به عدالت اجتماعى است. عدالت اجتماعى به عنوان یک ارزشى که مورد پذیرش همه جوامع و ملل بوده و هست، همچون هر ارزش دیگرى مى تواند مورد تربیت و انتقال از نسلى به نسل دیگر قرار گیرد. هدف این پژوهش، بررسى اسنادى برخى متون دینى اسلام به منظور کشف روش هایى است که در دین اسلام براى تربیت عدالت اجتماعى به کار رفته است. این روش ها را با توجه به ناظر بودن آنها به ابعاد سه گانه اعمال انسان، یعنى شناخت، انگیزه و رفتار، مى توان در سه بخش کلى تقسیم نمود: روش هاى تربیت عدالت اجتماعى که ناظر به ایجاد یا تقویت شناخت در فراگیر هستند؛ یعنى روش هاى آگاهى بخشى، موعظه و نصیحت، عبرت دهى و تمثیل. روش هاى ناظر به ایجاد یا تقویت انگیزه در فراگیر نیز عبارتند از: روش هاى تشویق و تنبیه، تبشیر و انذار، الگودهى، محبت و انگیزه بخشى. امر به معروف و نهى از منکر و نیایش را نیز مى توان به عنوان روش هاى ناظر به رفتار برشمرد.
 
 
		
		
        
            Article data in English (انگلیسی) 
            
         
		متن کامل مقاله: 
سال بیست و چهارم ـ شماره 215 (ویژه تعلیم و تربیت ارزش ها)
اصغر یوسف زاده وفایى / کارشناس ارشد علوم تربیتى مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره                       A.y.zadeh@chmail.ir 
سیداحمد رهنمایى / دانشیار گروه علوم تربیتى مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره                                rahnama@qabas.net 
دریافت: 15/6/93               پذیرش: 26/4/94
	چکیده
یکى از عمده ترین نیازهاى بشر امروز دستیابى به عدالت اجتماعى است. عدالت اجتماعى به عنوان یک ارزشى که مورد پذیرش همه جوامع و ملل بوده و هست، همچون هر ارزش دیگرى مى تواند مورد تربیت و انتقال از نسلى به نسل دیگر قرار گیرد. هدف این پژوهش، بررسى اسنادى برخى متون دینى اسلام به منظور کشف روش هایى است که در دین اسلام براى تربیت عدالت اجتماعى به کار رفته است. این روش ها را با توجه به ناظر بودن آنها به ابعاد سه گانه اعمال انسان، یعنى شناخت، انگیزه و رفتار، مى توان در سه بخش کلى تقسیم نمود: روش هاى تربیت عدالت اجتماعى که ناظر به ایجاد یا تقویت شناخت در فراگیر هستند؛ یعنى روش هاى آگاهى بخشى، موعظه و نصیحت، عبرت دهى و تمثیل. روش هاى ناظر به ایجاد یا تقویت انگیزه در فراگیر نیز عبارتند از: روش هاى تشویق و تنبیه، تبشیر و انذار، الگودهى، محبت و انگیزه بخشى. امر به معروف و نهى از منکر و نیایش را نیز مى توان به عنوان روش هاى ناظر به رفتار برشمرد.
 
کلیدواژه ها: روش تربیت، اسلام، عدالت اجتماعى.
 
Marifat____________________________________________________________ Vol. 24, No 8, Aban 1394
 
 
 
	
	
		شیوه ارجاع به این مقاله:
		
RIS
		Mendeley
		BibTeX
		APA
		MLA
		HARVARD
		VANCOUVER
	APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
رهنمائی، سیداحمد، یوسف زاده وفائی، اصغر.(1394) روش هاى تربیتى اسلام در تحقق عدالت اجتماعى. فصلنامه معرفت، 24(8)، 61-
APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
سیداحمد رهنمائی؛ اصغر یوسف زاده وفائی."روش هاى تربیتى اسلام در تحقق عدالت اجتماعى". فصلنامه معرفت، 24، 8، 1394، 61-
APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
رهنمائی، سیداحمد، یوسف زاده وفائی، اصغر.(1394) 'روش هاى تربیتى اسلام در تحقق عدالت اجتماعى'، فصلنامه معرفت، 24(8), pp. 61-
APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
رهنمائی، سیداحمد، یوسف زاده وفائی، اصغر. روش هاى تربیتى اسلام در تحقق عدالت اجتماعى. معرفت، 24, 1394؛ 24(8): 61-