صفحهها:
85-
تاریخ دریافت: 1396/07/29
تاریخ پذیرش: 1396/12/08
چکیده:
نمادها و نشانه ها در معماری، تجلی حس تعلق و احساس وابستگی به فرهنگ و جامعه ای خاص است و بیانگر هویت هر ملتی است. همچنین سبک معماری در هر جامعه، بیانگر و تجلی عقاید و ارزش های دینی مردم آن جامعه محسوب می شود.
معماری بنای «ایاصوفیه» در میدان سلطان احمد استانبول، یکی از عالی ترین دستاوردهای تاریخی بیزانس به شمار می رود. این بنا زمانی بر پا شد که مسیحیت در سراسرامپراتوری روم از سوی کنستانتینوس اول به عنوان دین رسمی پذیرفته شد. در این عصر، کلیساهای مسیحی از لحاظ سازمان و فلسفه، به شدت وامدار ساختار زندگی یونانی ـ رومی بودند. این بنا زمانی که کلیسا بود، نمادهای زیبایی از مسیحیت، شامل تصاویری از حضرت عیسی و حضرت مریم و تعدادی از قدیسان دور آن حضرت، بر روی دیوارهای آن نقش بسته بود؛ اما بعد از ورود عثمانی ها به این کشور، به مدت ۴۸۱ سال ، به دست مسلمانان، نمادهای اسلامی جایگزین نمادهای مسیحیت شد.
این مقاله با توجه به قدمت زیاد و اهمیت این اثر تاریخی از نظر فرهنگی و اقتصادی در جهان اسلام و مسیحیت، با روش تحلیلی و توصیفی، به بررسی سیر تحول تمدنی ـ معماری این بنا در سه مرحلة پیش از فتح استانبول، پس از فتح آن، و پس از تشکیل دولت جمهوری ترکیه می پردازد. این بنای تاریخی در هر عصر، متناسب با نوع حکومت و دین حاکم، از نمادهای دینی عصر خود برخوردار بوده است. این امر حکایت از تأثیرپذیری نمادهای مذهبی از دین حاکم و تأثیرگذار دین بر فرهنگ جامعه دارد.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
سال بیست و ششم ـ شماره 242 ( ویژه روانشناسی )
محمد فولادی / دانشیار گروه جامعه شناسی مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره fooladi@iki.ac.ir
فاطمه السادات حسینی / دانشجوی دکتری تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
hosseini.feteme388@gmil.com
دریافت: 31/3/96 پذیرش: 26/9/96
چکیده
نمادها و نشانه ها در معماری، تجلی حس تعلق و احساس وابستگی به فرهنگ و جامعه ای خاص است و بیانگر هویت هر ملتی است. همچنین سبک معماری در هر جامعه، بیانگر و تجلی عقاید و ارزش های دینی مردم آن جامعه محسوب می شود.
معماری بنای «ایاصوفیه» در میدان سلطان احمد استانبول، یکی از عالی ترین دستاوردهای تاریخی بیزانس به شمار می رود. این بنا زمانی بر پا شد که مسیحیت در سراسرامپراتوری روم از سوی کنستانتینوس اول به عنوان دین رسمی پذیرفته شد. در این عصر، کلیساهای مسیحی از لحاظ سازمان و فلسفه، به شدت وامدار ساختار زندگی یونانی ـ رومی بودند. این بنا زمانی که کلیسا بود، نمادهای زیبایی از مسیحیت، شامل تصاویری از حضرت عیسی و حضرت مریم و تعدادی از قدیسان دور آن حضرت، بر روی دیوارهای آن نقش بسته بود؛ اما بعد از ورود عثمانی ها به این کشور، به مدت ۴۸۱ سال ، به دست مسلمانان، نمادهای اسلامی جایگزین نمادهای مسیحیت شد.
این مقاله با توجه به قدمت زیاد و اهمیت این اثر تاریخی از نظر فرهنگی و اقتصادی در جهان اسلام و مسیحیت، با روش تحلیلی و توصیفی، به بررسی سیر تحول تمدنی ـ معماری این بنا در سه مرحلة پیش از فتح استانبول، پس از فتح آن، و پس از تشکیل دولت جمهوری ترکیه می پردازد. این بنای تاریخی در هر عصر، متناسب با نوع حکومت و دین حاکم، از نمادهای دینی عصر خود برخوردار بوده است. این امر حکایت از تأثیرپذیری نمادهای مذهبی از دین حاکم و تأثیرگذار دین بر فرهنگ جامعه دارد.
کلیدواژه ها: اسلام، مسیحیت، ایاصوفیه، آثار تمدنی.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
فولادی وندا، محمد، حسینی، فاطمه السادات.(1396) سیر تطور تمدنی و معماری مسجد «ایاصوفیه». فصلنامه معرفت، 26(11)، 85-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
محمد فولادی وندا؛ فاطمه السادات حسینی."سیر تطور تمدنی و معماری مسجد «ایاصوفیه»". فصلنامه معرفت، 26، 11، 1396، 85-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
فولادی وندا، محمد، حسینی، فاطمه السادات.(1396) 'سیر تطور تمدنی و معماری مسجد «ایاصوفیه»'، فصلنامه معرفت، 26(11), pp. 85-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
فولادی وندا، محمد، حسینی، فاطمه السادات. سیر تطور تمدنی و معماری مسجد «ایاصوفیه». معرفت، 26, 1396؛ 26(11): 85-