صفحهها: 
				63-
			
						
						
				تاریخ دریافت: 1397/10/17
			
						
						
				تاریخ پذیرش: 1398/09/24
			  
					
		
						
		
			چکیده: 
بخش زیادی از قصص قرآنی به نوادگان اسرائیل (حضرت یعقوب) اختصاص دارد. در زبان قرآن، بنیاسرائیل گاهی قومی برتر نسبت به سایرین خطاب شدند و گاهی از ایشان نکوهش شده است. این دوگانگی در تعبیر قرآن، حکایت از نوعی دگرگونی در ارزشهای اخلاقی این قوم دارد که ایشان را از اوج به زیر افکنده و لایق نکوهشهای متعدد قرآن شدند. این دگرگونی ارزشها در بنیاسرائیل عواملی دارد که در این تحقیق با استفاده از روش «تفسیری» به زمینههای روانی ـ اجتماعی این پدیده از نگاه قرآن پرداختیم؛ و دریافتیم که فشار شدیدی که در دوران پسایوسف بر این قوم وارد شد و انتظار طولانی ظهور منجی بنیاسرائیل، زمینه را برای استحالهی فرهنگی بنیاسرائیل و استضعاف ایشان توسط نظام سیاسی فرعونی، فراهم کرد و این پدیده در کنار وجود دو الگوی «قارون» و «سامری»، مادیگرایی را در میان ایشان رواج داد؛ تا سرانجامِ این قوم به ولایت گریزی و گوساله پرستی منجر شود. در نتیجه، ارزشهای اخلاقی الهی نزد ایشان کمرنگ و به سوی ارزشهای مادی دگرگون شد.
 
		
		
        
            Article data in English (انگلیسی) 
            
         
		متن کامل مقاله: 
معرفت شماره 264-آذر 1398
سیدعلی رئیس زاده / کارشناس ارشد علوم تربیتی مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره        Aalireeis@gmail.com
محمدجواد زارعان / دانشیار گروه علوم تربیتی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره    Mjzarean@gmail.com 
دریافت: 97/12/17                    پذیرش: 98/6/5
چکیده
بخش زیادی از قصص قرآنی به نوادگان اسرائیل (حضرت یعقوب) اختصاص دارد. در زبان قرآن، بنیاسرائیل گاهی قومی برتر نسبت به سایرین خطاب شدند و گاهی از ایشان نکوهش شده است. این دوگانگی در تعبیر قرآن، حکایت از نوعی دگرگونی در ارزشهای اخلاقی این قوم دارد که ایشان را از اوج به زیر افکنده و لایق نکوهشهای متعدد قرآن شدند. این دگرگونی ارزشها در بنیاسرائیل عواملی دارد که در این تحقیق با استفاده از روش «تفسیری» به زمینههای روانی ـ اجتماعی این پدیده از نگاه قرآن پرداختیم؛ و دریافتیم که فشار شدیدی که در دوران پسایوسف بر این قوم وارد شد و انتظار طولانی ظهور منجی بنیاسرائیل، زمینه را برای استحالة فرهنگی بنیاسرائیل و استضعاف ایشان توسط نظام سیاسی فرعونی، فراهم کرد و این پدیده در کنار وجود دو الگوی «قارون» و «سامری»، مادیگرایی را در میان ایشان رواج داد؛ تا سرانجامِ این قوم به ولایت گریزی و گوساله پرستی منجر شود. در نتیجه، ارزشهای اخلاقی الهی نزد ایشان کمرنگ و به سوی ارزشهای مادی دگرگون شد.
کلیدواژه ها: اخلاق، ارزشهای اخلاقی، دگرگونی، بنیاسرائیل، یهود.
 
 
 
 
	
	
		شیوه ارجاع به این مقاله:
		
RIS
		Mendeley
		BibTeX
		APA
		MLA
		HARVARD
		VANCOUVER
	APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
زارعان، محمدجواد، رئیس زاده، سیدعلی.(1398) زمینههای روانی ـ اجتماعی دگرگونی ارزشهای اخلاقی در قوم بنیاسرائیل: برداشتی از قرآن. فصلنامه معرفت، 28(9)، 63-
APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
محمدجواد زارعان؛ سیدعلی رئیس زاده."زمینههای روانی ـ اجتماعی دگرگونی ارزشهای اخلاقی در قوم بنیاسرائیل: برداشتی از قرآن". فصلنامه معرفت، 28، 9، 1398، 63-
APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
زارعان، محمدجواد، رئیس زاده، سیدعلی.(1398) 'زمینههای روانی ـ اجتماعی دگرگونی ارزشهای اخلاقی در قوم بنیاسرائیل: برداشتی از قرآن'، فصلنامه معرفت، 28(9), pp. 63-
APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
زارعان، محمدجواد، رئیس زاده، سیدعلی. زمینههای روانی ـ اجتماعی دگرگونی ارزشهای اخلاقی در قوم بنیاسرائیل: برداشتی از قرآن. معرفت، 28, 1398؛ 28(9): 63-