معرفت، سال چهارم، شماره دوم، پیاپی 321، تابستان 1404، صفحات -

    ارزش بخشی به هویت فرهنگی با طراحی آموزشی حکمی برای تحقق انسان حکیم در دانش‌آموزان متوسطه

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    زینب السادات امیراحمدی / دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی / ze_amirahmadi@atu.ac.ir
    ✍️ زهرا جامه بزرگ / دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی و دبیر هسته پژوهشی بومی‌گرایی طراحی یادگیری و تولید رسانه‌های دیجیتال مبتنی برفرهنگ ایرانی اسلامی / Jamebozorgzahra@ymail.com
    حسن ملکی / استاد دانشگاه علامه طباطبایی ریاست دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی / maleki@atu.ac.ir
    doi 10.22034/marifat.2024.5001027
    چکیده: 
    هویت فرهنگی از مسائل مهم جامعه امروز ایران و خصوصا قشر جوان و نوجوان است. طبق اسناد بالادستی نظام آموزشی باید مبتنی بر آموزش سبک زندگی دینی از طریق تفکر و استدلال ‌باشد. طراحی آموزشی حکمی بر اساس فلسفه حکمت بنیان طراحی شده که یک مدل تفکر حکیمانه در کشف حقیقت و خیرخواهی برای هر مفهوم است و می‌کوشد شایستگی‌های یادگیری تعادل، شایستگی یادگیری تعامل برای روشنگری و شایستگی یادگیری تعالی برای الهام‌بخشی و ایجاد ارزش را در افراد تقویت کند. در این مسیر تامل، هم‌افزایی و تعاون برای تبادل تجربیات، تقویت قدرت گفت و شنود برای روشنگری و در نهایت نگارش جسورانه و شفاف برای کسب عزت نفس تمرین میشود. در این پژوهش تلاش شد بر مبنای طراحی آموزشی حکمی، هویت فرهنگی (در بعد سبک زندگی دینی) دانش آموزان پایه هفتم مورد بررسی قرار گیرد. نتایج پژوهش نشان داد که طراحی آموزشی حکمی بر ارزش‌بخشی به مفهوم هویت فرهنگی دانش‌آموزان در بعد سبک زندگی دینی تاثیر دارد و تحلیل نتایج حاصل از گویش و نگارش حکیمانه آنها، این تاثیر را به وضوح نشان داد.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    امیراحمدی، زینب السادات، جامه بزرگ، زهرا، ملکی، حسن.(1404) ارزش بخشی به هویت فرهنگی با طراحی آموزشی حکمی برای تحقق انسان حکیم در دانش‌آموزان متوسطه . فصلنامه معرفت، 4(2)، - https://doi.org/10.22034/marifat.2024.5001027

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    زینب السادات امیراحمدی؛ زهرا جامه بزرگ؛ حسن ملکی."ارزش بخشی به هویت فرهنگی با طراحی آموزشی حکمی برای تحقق انسان حکیم در دانش‌آموزان متوسطه ". فصلنامه معرفت، 4، 2، 1404، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    امیراحمدی، زینب السادات، جامه بزرگ، زهرا، ملکی، حسن.(1404) 'ارزش بخشی به هویت فرهنگی با طراحی آموزشی حکمی برای تحقق انسان حکیم در دانش‌آموزان متوسطه '، فصلنامه معرفت، 4(2), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    امیراحمدی، زینب السادات، جامه بزرگ، زهرا، ملکی، حسن. ارزش بخشی به هویت فرهنگی با طراحی آموزشی حکمی برای تحقق انسان حکیم در دانش‌آموزان متوسطه . معرفت، 4, 1404؛ 4(2): -