معرفت، سال چهاردهم، شماره هشتم، پیاپی 95، آبان 1384، صفحات -

    بدون عنوان

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    برخی تکاپوهای صهیونی ـ صلیبی در دوره قاجار ذبیح الله نعیمیان

    تکاپوهای صهیونی ـ صلیبی، ابعاد مختلفی دارد. اوج این تلاش ها به تأسیس دولت صهیونیسم اسرائیل و حمایت های صلیبی از آن منجر شد. همان گونه که فعالیت های ماسونی آنان در سطح جهانی نیز گونه ای از این تکاپوهاست.

    از جمله کانون های قدرت در اروپا خاندان روچیلدهاست که از دوره ملکه ویکتوریا قدرت فزون تری یافته و در دوره ادوارد هفتم، در تعامل و نفوذ ویژه ای در دولت انگلیس و هم زمان با مشروطه خواهی ایرانیان، برخوردار بوده اند. از سوی دیگر، جریان صهیونیسم یهودی، در دو سه سده اخیر در تلاش بوده است تا نفوذی از سنخ نخبه سالاری دودمانی را در ساختار سیاسی ایران نیز سامان دهد.

    در این نوشتار، ابتدا به بخشی از تکاپوهای روچیلدها به عنوان یکی از محورهای اصلی زرسالاری یهودی در زمینه تأسیس دولت فلسطین در دوره قاجاریه، بویژه در زمان ناصرالدین شاه پرداخته، سپس با طرح فضای فعالیت های فراماسونری صهیونی ـ صلیبی در جهان و ایران، بهویژه شاخه میرزا ملکم خان، به گوشه ای از مواجهه قاجار، بهویژه ناصرالدین شاه، با این جریان پرداخته است.

    مفهوم «مساوات» در نهضت مشروطه ماشاءاللّه حشمتی

    «مساوات» همچون «آزادی» واژه ای زیبا و مبهم است و دارای معانی گوناگونی است. واژه «مساوات» این واژه مورد اختلاف در نهضت مشروطه بود. اصل هشتم متمّم قانون اساسی بر مساوات حقوقی تمام اتباع ایران، اعم از مسلمان و غیر مسلمان تاکید داشت. تساوی حقوق مطرح شده توسط مشروطه خواهان غرب زده، بکلی با احکام شرع اسلام تعارض داشت. اگرچه اسلام افراد بشر را از لحاظ انسانی با هم برابر و در حقوق و تکالیف انسانی یکسان می داند، اما در اجرای احکام شرعی در جامعه، فرد مسلمان و غیرمسلمان از حقوق متفاوتی برخوردار است. بر این اساس، مجتهدان با آن به عنوان اصلی معارض با احکام شریعت مخالفت کردند.

    ابهام این واژه موجب اختلاف شدیدی در آغاز مشروطیت گردید، به گونه ای که درگیری سختی بین جناح مذهبی حامی مشروطه و جناح مشروطه خواهان غرب زده درگرفت. یکی از دلایل اساسی تحصن شیخ فضل اللّه نوری در حرم حضرت عبدالعظیم(علیه السلام) نیز همین موضوع بود.

    نشر آثار فرهنگی به وسیله شاگردان امام رضا(علیه السلام) در ایران اکرم خدایی اصفهانی

    ائمه اطهار(علیهم السلام) و به دنبال آن ها، شاگردان و روایان ایشان نقش عظیمی در ارائه فرهنگ تشیّع علوی و نشر آن در کشورهای گوناگون، از جمله ایران داشته اند; راویان مؤمن و متعهدی که با انتقال گزارش های گوناگون، نقش عظیمی در غنی سازی فرهنگ تشیّع داشته اند.

    با ورود امام رضا(علیه السلام) به ایران در قرن سوم هجری، علما و شیفتگان ولایت به فراگیری فرهنگ علوی از آن امام پرداختند و پس از آن، در نقاط گوناگون ماوراءالنهر و ایران پراکنده شدند و به نشر معارف علوی پرداختند. حضور امام(علیه السلام)در ایران، موجب سازندگی افراد در ابعاد گوناگون علمی، فرهنگی و هنری شد و دانشمندان بسیاری در این مکتب تربیت شدند.

    یکی از مباحثی که در تاریخ اسلام مطرح است «شیعه و آغاز آن و چگونگی پیدایش آن و نشر فرهنگ علوی در ایران» است. این مقاله به این موضوع می پردازد.

    جایگاه کعبه در نزد اقوام جاهلی و پیروان ادیان مختلف سیدعلی حسنی

    از فراسوی زمان، بانگ دعوت ابراهیم خلیل7 از بام تاریخ به گوش می رسد که همه انسان ها را به انجام فریضه حج دعوت می کند. ابراهیم، برپاکننده بیت العتیق، با دستان آسمانیش خانه ای ملکوتی بنا می کند که دل هر بیننده ای را مجذوب عظمت و معنویت خود می کند. تاریخ کعبه به بلندای تاریخ بشریت می باشد، بلکه ریشه در فراسوی تاریخ دارد. تاریخ کعبه، تاریخ فراز و فرود پرستش خدا در زمین می باشد. زمانی عده ای با کمال خلوص و صفای دل در کنار آن به بندگی و عبادت مشغول بودند و آنجا را برای زائران و مجاوران آماده می کردند، زمانی عده ای کعبه را بت کده خویش کرده و پرستش هوا و هوس می کردند، زمانی دوباره کعبه از وجود چنین الهه های دروغین پاک گردیده و پرستش گاه دوباره عرشیان گردیده است.

    شهر مکه در عصر جاهلیت به دلیل مرکز تجاری بودن مورد توجه بوده و از اقصی نقاط عالم برای خرید و فروش بدان مکان می آمدند. این شهر برای جهانیان آن زمان، دارای ارج و منزلتی بوده است; یعنی همان گونه که تجارت مادی در شهر مکه صورت می گرفت، تجارت معنوی هم در این شهر مطرح بوده است.

    این مقال، جایگاه کعبه را در فراسوی تاریخ جستجو می کند.

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1384) بدون عنوان. ماهنامه معرفت، 14(8)، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده)."بدون عنوان". ماهنامه معرفت، 14، 8، 1384، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1384) 'بدون عنوان'، ماهنامه معرفت، 14(8), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده). بدون عنوان. معرفت، 14, 1384؛ 14(8): -