معرفت، سال بیستم، شماره اول، پیاپی 160، فروردین 1390، صفحات 59-

    بازاندیشى در معنا، جایگاه، چالش‏ها و آثار عادات در فرایند تربیت اسلامى

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    محمد رحمانپور / *دانشجوی دکتری - علوم تربیتی - دانشگاه اصفهان / mohammad_33564@yahoo.com
    حسنعلی بختیاری نصرآبادی / *دانشیار - دانشگاه اصفهان / h.nasrabadi89@gmail.com
    چکیده: 
    در فرایند تربیت اسلامى، براى تربیت انسان‏ها، روش‏هاى گوناگونى سفارش شده است. «عادت دادن» یکى از روش‏هایى است که از صدر اسلام تاکنون مورد تأکید بوده است. نظر به اینکه تعلیم و تربیت نیز در حد وسیع با آموزش سر و کار دارد، باید دید جریان عادت دادن در چه صورتى جنبه تربیتى پیدا مى‏کند و تا چه اندازه مى‏تواند روش مؤثرى براى تربیت اسلامى انسان باشد.      این مقاله، با روش تحلیلى ـ استنباطى، ضمن شناسایى دقیق مفهوم عادت و عوامل مؤثر بر آن، جایگاه این روش از دیدگاه آموزه‏هاى دینى، فلسفى و روان‏شناختى، آثار تربیتى و موانع و چالش‏هاى فراروى آن را مورد بحث قرار داده است.      نتایج این پژوهش حکایت از آن دارد که اگرچه عادت دادن در مراحلى از زندگى، به ویژه در دوران کودکى، مى‏تواند روش مؤثرى براى تربیت دینى یا اسلامى باشد، اما در مراحل بالاتر ارزش تربیتى آن به دلیل عدم سازگارى کامل با جریان تفکر منطقى، کاهش مى‏یابد.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     

    محمد رحمان‏پور*

    حسنعلى بختیار نصرآبادى**

     

    چکیده

    در فرایند تربیت اسلامى، براى تربیت انسان‏ها، روش‏هاى گوناگونى سفارش شده است. «عادت دادن» یکى از روش‏هایى است که از صدر اسلام تاکنون مورد تأکید بوده است. نظر به اینکه تعلیم و تربیت نیز در حد وسیع با آموزش سر و کار دارد، باید دید جریان عادت دادن در چه صورتى جنبه تربیتى پیدا مى‏کند و تا چه اندازه مى‏تواند روش مؤثرى براى تربیت اسلامى انسان باشد.

         این مقاله، با روش تحلیلى ـ استنباطى، ضمن شناسایى دقیق مفهوم عادت و عوامل مؤثر بر آن، جایگاه این روش از دیدگاه آموزه‏هاى دینى، فلسفى و روان‏شناختى، آثار تربیتى و موانع و چالش‏هاى فراروى آن را مورد بحث قرار داده است.

         نتایج این پژوهش حکایت از آن دارد که اگرچه عادت دادن در مراحلى از زندگى، به ویژه در دوران کودکى، مى‏تواند روش مؤثرى براى تربیت دینى یا اسلامى باشد، اما در مراحل بالاتر ارزش تربیتى آن به دلیل عدم سازگارى کامل با جریان تفکر منطقى، کاهش مى‏یابد.

     

    کلیدواژه‏ها: عادت، تربیت، چالش‏ها، عادت دادن.

     


     

    * کارشناس ارشد علوم تربیتى، دانشگاه اصفهان                                                                                          . mohammad_33564@yahoo.com

    ** استادیار دانشگاه اصفهان.                دریافت: 12/2/89 ـ پذیرش: 2/12/89.

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رحمانپور، محمد، بختیاری نصرآبادی، حسنعلی.(1390) بازاندیشى در معنا، جایگاه، چالش‏ها و آثار عادات در فرایند تربیت اسلامى. ماهنامه معرفت، 20(1)، 59-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمد رحمانپور؛ حسنعلی بختیاری نصرآبادی."بازاندیشى در معنا، جایگاه، چالش‏ها و آثار عادات در فرایند تربیت اسلامى". ماهنامه معرفت، 20، 1، 1390، 59-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رحمانپور، محمد، بختیاری نصرآبادی، حسنعلی.(1390) 'بازاندیشى در معنا، جایگاه، چالش‏ها و آثار عادات در فرایند تربیت اسلامى'، ماهنامه معرفت، 20(1), pp. 59-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رحمانپور، محمد، بختیاری نصرآبادی، حسنعلی. بازاندیشى در معنا، جایگاه، چالش‏ها و آثار عادات در فرایند تربیت اسلامى. معرفت، 20, 1390؛ 20(1): 59-