سخن آغازین
Article data in English (انگلیسی)
اگر بپذیریم که دانش روانشناسى داراى سه کارکرد اساسى توصیفى، تکنیکى و تجویزى است و اگر بپذیریم که جنبه تجویزى روانشناسى ارزشمحور است، خواهیم یافت که روانشناسى حداقل در جنبه تجویزى باید از دین نشأت و یا دستکم کمک بگیرد؛ زیرا دین برنامه زندگى بشر است؛ دینى که از سوى خداوند خالق، عالِم و حکیم توسط انبیاى عظام به انسان هدیه شده است. همین دین است که بشر را در تمام ابعاد زندگى هدایت کرده و دستورالعملهایى را توصیه مىکند که به سلامتى، سعادت و کمال حقیقى او منجر مىگردد.
روانشناسى معاصر نیز ضمن توصیف و تبیین پدیدههاى رفتارى و روانشناختى، سعى کرده یک نظام یکپارچه توصیفى، تکنیکى و تجویزى ارائه کند. اما به دلیل فاصله گرفتن از مبانى فلسفى و نداشتن اصول معرفتشناسانه و انسانشناسانه صحیح و واقعگرایانه، تاکنون نتوانسته است توفیق زیادى به دست آورد. این عدم موفقیت مرهون غوطهور شدن علوم انسانى و از جمله روانشناسى در عملگرایى، تجربهگرایى و مادهگرایى است. به همین دلیل در یکى دو دهه اخیر، روانشناسى توجه خود را به سوى دین و آموزههاى دینى معطوف کرده و سعى نموده با کمک مبانى صحیح و واقعنگرانه فلسفى و معرفتشناختى، به ارائه یک نظم جامع کارآمد بپردازد.
استقبال روانشناسان معاصر از این رویکرد جدید حکایت از آن دارد که جامعه علمى آماده پذیرش این امر است و اگر تاکنون انسان را موجودى زیستى ـ روانى، اجتماعى تلقّى مىکردند، در آستانه هزاره سوم، بُعد معنوى انسان را به عنوان بعد چهارم پذیرفتهاند و انسان را موجودى زیستى ـ روانى، اجتماعى ـ معنوى معرفى مىکنند. با این پذیرش، زمینه تعامل آموزههاى دینى و دانش روانشناسى بیشتر فراهم مىشود و زمینه ابتناء نظریههاى روانشناسى بر پایه اصول و قواعد دینى و ارزشهاى اخلاقى بیش از پیش امکانپذیر مىگردد.
بر این اساس، ماهنامه «معرفت» در ویژهنامه روانشناسى، به ارائه مجموعهاى از مقالات تحقیقى تطبیقى پرداخته است. نوشتههاى پیشرو تلاشهایى است براى بهرهگیرى از دین و روانشناسى در مسیر هدایت انسان به سوى آرامش بیشتر و زندگى بهتر و در نهایت سعادت و کمال مطلوب.
دبیرگروه