سخن آغازین
Article data in English (انگلیسی)
تقواى سیاسى
نظام ولایتفقیه، نظام ضددیکتاتورى و ضداستبداد است. بنابراین، مردم نه تنها مىتوانند بلکه باید بنا به وظیفه شرعى و اخلاقى خود در امور سیاسى کشور مشارکت فعال داشته باشند. بنیان نظرى الزام سیاسى مردم به مشارکت سیاسى، به بحثهایى برمىگردد که در حوزه فلسفه سیاسى اسلامى مانند: انسانشناسى سیاسى، در حوزه فلسفه اخلاق مانند: اخلاق سیاسى و در حوزه مباحث فقه سیاسى نظیر: بیعت، مشورت، امر به معروف و نهى از منکر و نصیحت به زمامداران سیاسى مطرح است.
یکى از جلوههاى حضور مردم در سرنوشت سیاسى خود، مشارکت فعال آنان در عرصه انتخابات است. با توجه به انتخابات نهمین دوره مجلس شوراى اسلامى (اسفند 1390)، چند نکته را یادآور مىشویم:
1. مردم ایران اسلامى به عنوان ملت امالقراى جهان اسلام، شایسته الگو و اسوه مردم جهاناند. حضور حداکثرى مردم در عرصههاى گوناگون از جمله راهپیمایى 22 بهمن امسال، نشاندهنده عشق و علاقه وافر ایشان به نظام جمهورى اسلامى است. از آنجایى که مردم پایبند به نظام اسلامى هستند، باید کسانى را به نمایندگى مجلس بفرستند که در تعهد و شیفتگى به خدمت، گوى سبقت از دیگر رقیبان را ربوده باشند. بهترین افراد براى تصدى مناصب سیاسى در عصر غیبت، کسانى هستند که از لحاظ تقوا و شایستگى نزدیکترین فرد به الگوى کارگزار سیاسى نظام اسلامى باشند. اگر در عصر حضور امام معصوم علیهالسلام، شایستهترین افراد کسانى هستند که به لحاظ خصایص و تقوا به امام معصوم علیهالسلام نزدیکتر باشند، در زمان غیبت هم لازم است کسانى امور سیاسى اعم از قانونگذارى، اجرا و قضاوت را بر عهده گیرند که به لحاظ شایستگى در سطح رهبرى نظام اسلامى، یا لااقل نزدیک به وى، در ورع و تقواى سیاسى باشند.
2. از سوى دیگر، وظیفه بهترینها این است که خود را براى انتخاب شدن در معرض انتخاب شدن قرار دهند؛ زیرا اگر کسانى زهد بىجا به خرج دهند و خود را به ملت معرفى نکنند، زمینه را براى حضور کسانى فراهم مىکنند که شایستگى لازم را ندارند. بنابراین، علاوه بر مسئول بودن در برابر خسارتهاى جبرانناپذیرى که نمایندگان فاقد صلاحیت به جامعه وارد مىکنند، در برابر امام و شهیدان و خداى متعال هم باید پاسخگو باشند.
3. در اسلام، هدف، وسیله را توجیه نمىکند. بنابراین، دست یافتن به نمایندگى مجلس یا هر پست و مقام دیگرى از راه اسراف، دروغ و گناه، درست نیست. کسانى که از این راهها به مجلس راه مىیابند هم، نمىتوانند پاسدار اسلام و قوانین اسلامى باشند؛ زیرا ممکن است در معرض تأثیرپذیرى از کانونهاى قدرتهاى فاسد و ثروتهاى نامشروع شوند. تقواى سیاسى ایجاب مىکند که در عرصه رقابت براى خدمتگذارى، از ریختن پرده حیثیت و آبروى مؤمنان پرهیز شود. از درگیر شدن با رقیبان، دادن وعدههاى بىاساس و غیرعملى و... براى رسیدن به کرسى نمایندگى اجتناب شود؛ تقواى سیاسى ایجاب مىکند که هزینههاى تبلیغات شفاف باشد و از اسراف و گناه به دور باشد. تقواى سیاسى ایجاب مىکند که از دشمن غفلت نشود و توان و انرژى نیروهاى نظام صرف لجبازى با یکدیگر و خنثى نمودن تدابیر یکدیگر نشود.
حاصل اینکه دلسوزانى باید به مجلس راه یابند که بر صراط مستقیم انقلاب اسلامى، که به دست معمار بزرگ انقلاب امام خمینى قدسسره ترسیم شده است، پایدارى نمایند و از اصول و ارزشهاى نظام جمهورى اسلامى عدول نکنند و با پیروى از ولایت مطلقه فقیه، یعنى مقام معظم رهبرى آیتاللّهالعظمى خامنهاى (دامت برکاته)، به حرکت پوینده در مسیر روشن سعادت اقدام کنند.
دبیر گروه