سخن آغازین
Article data in English (انگلیسی)
1. سال 1392 به تدبیر حکیمانه مقام معظم رهبرى (دام ظله العالى) به عنوان سال «حماسه سیاسى» و «حماسه اقتصادى» نام گرفت. در این سال، براساس این تدبیر، بر آحاد ملت است که در عرصه سیاسى و اقتصادى کشور، تمام همت خود را به کار بندند تا این افق روشن على رغم وجود تحریم ها و فشارهاى مختلف سیاسى و اقتصادى، به تحقق برسد و سالى خاطره انگیز در تاریخ ایران اسلامى ثبت گردد.
2. به تدریج با نزدیک شدن زمان انتخابات ریاست جمهورى، عموم مردم و به ویژه نخبگان وظایفى برعهده دارند که ضرورى است بدان ها توجه نمایند و در انجامشان کوتاهى نکنند. ساده ترین وظیفه نامزد شدن و شرکت در روز انتخابات در پاى صندوق رأى است. سخت تر از همه اینها، انتخاب فرد اصلح از سوى مردم است که حافظ مصالح نظام اسلامى و احیاگر آموزه هاى دینى و آرمان هاى امام راحل باشد. این وظایف حداقلى و حداکثرى، وظایف دینى و الهى است که متوجه گروه هاى مختلف و مردم قدرشناس است که صد البته در برابر آن مسئولیت هم خواهند داشت.
3. بررسى این موضوع که آیا بنى اسرائیل قومى برگزیده و موردنظر ویژه الهى هستند یا خیر و اگر هستند در چه شرایطى این مهم تحقق مى یابد، مسئله اى جذاب و پر کشش است که باید مورد توجه قرار گیرد و ناسازگارى آن با مذمت هایى که نسبت به قوم یهود در قرآن کریم آمده است، مورد ارزیابى قرار گیرد.
4. مرگ در کنار تولد، پدیده اى است که هر انسانى آن را تجربه خواهد کرد. نگرش انسان نسبت به مرگ، سبک زندگى او را تعریف مى کند و راه و رسم تلاش پرثمر را به او مى آموزد. مفهوم مرگ آگاهى و آثار آن در حیات انسان از نگاه حضرت على علیه السلام، موضوعى است که در مقاله «معنا و مفهوم مرگ آگاهى و آثار آن از دیدگاه امام على علیه السلام» مورد توجه قرار گرفته است.
5. تصویرى که از ابراهیم علیه السلام در قرآن کریم و عهد عتیق وجود دارد، از جهاتى شبیه هم هستند و از جهاتى نیز متفاوت. محققانى که خواسته اند در این وادى وارد تحقیق شوند، به طور حتم باید به این نکته توجه کنند و آن را مدنظر قرار دهند.
6. اگر ذات بارى تعالى به اشیاء عالم، بعد الایجاد علم و آگاهى مى یابد، آیا این علم و آگاهى در ذات حق تعالى تغییر ایجاد نمى کند؟ و آیا اساسا علم الهى به جزئیات با ثبات و تغییرناپذیرى او ناسازگار نیست؟ مقاله «تبیین سازگارى علم خدا به جزئیات با تغییرناپذیرى او در آثار مشاهیر فلسفه و کلام»، تلاشى است در جهت بیان دیدگاه هایى که در پاسخ به این مسئله در میان فیلسوفان و متکلمان مطرح گردیده است.
7. بحث از تجربه دینى، گرچه بارها و بارها موردنظر قرار گرفته است، اما به جهت جایگاهى که در اندیشه دینى دارد، هنوز هم از ارزش معتنابه برخوردار است، به ویژه اگر این بررسى ناظر به شخصیتى خاص در این عرصه باشد.
8. تعریف دین، یکى از مباحث دشوار در فلسفه دین است. برخى دین را به لغت آن تعریف کرده اند، برخى نیز به ویژگى ها، گروهى از روش شباهت خانوادگى در این راستا بهره جسته اند و گروهى دیگر نیز از خیر تعریف گذشته اند و سنت هاى بزرگ را محور قرار داده اند. به هر ترتیب، پژوهش در عرصه مؤلفه هاى دین و عناصر آن در میان اندیشمندان مسلمان و غربى از ارج و جایگاه خاصى در مباحث فلسفه دین برخوردار است.
9. مسحیت امروزه در نقاط مختلف دنیا پراکنده شده است. یکى از نقاط تمرکز این دین، در دوران معاصر، آمریکاى جنوبى است که مقاله «مسیحیت در آمریکاى لاتین معاصر»، به این مسئله پرداخته و آن را مورد تحقیق قرار مى دهد.
دبیرعلمى