تب‌های اولیه

    معرفت، سال بیست و چهارم، شماره اول، پیاپی 208، فروردین 1394، صفحات 39-

    تأثیر ایمان و عمل صالح در هدایت علمى بشربا تکیه بر تفسیر المیزان

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    مهدی قاسمی فیروزآبادی / *دانشجوی دکتری - کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / mahdiqasemi@chmail.ir
    چکیده: 
    هدایت علمى، از اقسام هدایت الهى بوده و از عوامل متعدد افزایشگر و کاهشگر برخوردار است.علّامه طباطبائى در تفسیر المیزان، به مناسبت آیات فراوان، به ذکر ابعاد این بحث و بخصوص،بررسى عوامل تأثیرگذار در هدایت علمى پرداخته است. در نوشتار حاضر، که برگرفته از این منبعتفسیرى گرانقدر مى باشد، با روش تحلیلى ـ توصیفى به بررسى اقسام هدایت الهى و نقش ایمان وعمل صالح در هدایت علمى، همراه با تنظیم منطقى، و تبیین لازم پرداخته است.      در قرآن کریم هدایت الهى، داراى دو قسم تکوینى و تشریعى است. هدایت تکوینى نیز، خود،به هدایت علمى و عملى تقسیم مى شود. هدایت علمى، همان توفیق درک و فهم معارف حق، وهدایت عملى، توفیق پیروى و التزام عملى نسبت به این معارف است. هدایت علمى نیز دو گونهاست: عام و خاص. هدایت علمى عام، از راه عقل، فطرت و امثال آن، و هدایت علمى خاص، ازطریق ایمان و عمل صالح، قابل تحصیل است.  
    Article data in English (انگلیسی)
    Full Text:
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و چهارم ـ شماره 208

    مهدى قاسمى فیروزآبادى[1]

    چکیده

    هدایت علمى، از اقسام هدایت الهى بوده و از عوامل متعدد افزایشگر و کاهشگر برخوردار است.علّامه طباطبائى در تفسیر المیزان، به مناسبت آیات فراوان، به ذکر ابعاد این بحث و بخصوص،بررسى عوامل تأثیرگذار در هدایت علمى پرداخته است. در نوشتار حاضر، که برگرفته از این منبعتفسیرى گرانقدر مى باشد، با روش تحلیلى ـ توصیفى به بررسى اقسام هدایت الهى و نقش ایمان وعمل صالح در هدایت علمى، همراه با تنظیم منطقى، و تبیین لازم پرداخته است.

         در قرآن کریم هدایت الهى، داراى دو قسم تکوینى و تشریعى است. هدایت تکوینى نیز، خود،به هدایت علمى و عملى تقسیم مى شود. هدایت علمى، همان توفیق درک و فهم معارف حق، وهدایت عملى، توفیق پیروى و التزام عملى نسبت به این معارف است. هدایت علمى نیز دو گونهاست: عام و خاص. هدایت علمى عام، از راه عقل، فطرت و امثال آن، و هدایت علمى خاص، ازطریق ایمان و عمل صالح، قابل تحصیل است.

     

    کلیدواژه ها: هدایت، ضلالت، هدایت علمى خاص، ایمان، تقوا، عمل صالح.



    [1] دانش ‏پژوه دکترى کلام مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس‏ سره. qasemi@chmail.ir

    دریافت: 2/6/93               پذیرش: 11/12/93

     

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قاسمی فیروزآبادی، مهدی.(1394) تأثیر ایمان و عمل صالح در هدایت علمى بشربا تکیه بر تفسیر المیزان. ماهنامه معرفت، 24(1)، 39-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مهدی قاسمی فیروزآبادی."تأثیر ایمان و عمل صالح در هدایت علمى بشربا تکیه بر تفسیر المیزان". ماهنامه معرفت، 24، 1، 1394، 39-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قاسمی فیروزآبادی، مهدی.(1394) 'تأثیر ایمان و عمل صالح در هدایت علمى بشربا تکیه بر تفسیر المیزان'، ماهنامه معرفت، 24(1), pp. 39-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قاسمی فیروزآبادی، مهدی. تأثیر ایمان و عمل صالح در هدایت علمى بشربا تکیه بر تفسیر المیزان. معرفت، 24, 1394؛ 24(1): 39-