معرفت، سال بیست و چهارم، شماره اول، پیاپی 208، فروردین 1394، صفحات 81-

    بررسى الگوى کیفیت معاشرت با مردماز منظر امیرمؤمنان على علیه السلام در نهج البلاغه

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    حسن نقی زاده / *استاد - علوم قرآن و حدیث (ریاست دانشکده الهیات و معارف اسلامی فردوسی مشهد) / naghizadeh@um.ac.ir
    زهراسادات قاضی زاده / *مربی - دانشگاه آزاد اسلامی مشهد / hashemi.sadat@gmail.com
    چکیده: 
    انسان موجودى اجتماعى است و براى همزیستى مسالمت آمیز ناگزیر به ارتباط با دیگران است؛توسعه هرچه بهتر روابط صحیح اجتماعى افراد یک جامعه بستگى به ارائه تربیت اجتماعى بر پایهفرهنگ آن جامعه دارد. ازآنجاکه فرهنگ جامعه ما فرهنگ اسلامى است، بر پیروان این مکتب لازماست به شناسایى نحوه معاشرت مطلوب افراد با دیگران که منطبق بر موازین اسلامى است، اقدامکنند. ازاین رو، معصومان علیهم السلام بهترین الگوى تربیتى بوده و ارائه سیره تربیتى آنان یک ضرورتانکارناپذیر است و در این میان، ارائه دیدگاه هاى تربیتى امیرمؤمنان على علیه السلام بر ضرورت این کارمى افزاید. هدف این پژوهش اثبات برترى نظام تربیتى امیرمؤمنان علیه السلام بر دیگر نظام هاى تربیتى مى باشد.روش پژوهش، توصیفى ـ تحلیلى بوده که طى آن، از تحلیل اسنادى نیز استفاده شده است.نمونه گیرى در پژوهش انجام نشده؛ به عبارت دیگر، کلیه منابع و مراجع مرتبط مورد بررسى واقعشده است.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و چهارم ـ شماره 208

    حسن نقى زاده[1]

    زهراسادات قاضى زاده هاشمى[2]

    چکیده

    انسان موجودى اجتماعى است و براى همزیستى مسالمت آمیز ناگزیر به ارتباط با دیگران است؛توسعه هرچه بهتر روابط صحیح اجتماعى افراد یک جامعه بستگى به ارائه تربیت اجتماعى بر پایهفرهنگ آن جامعه دارد. ازآنجاکه فرهنگ جامعه ما فرهنگ اسلامى است، بر پیروان این مکتب لازماست به شناسایى نحوه معاشرت مطلوب افراد با دیگران که منطبق بر موازین اسلامى است، اقدامکنند. ازاین رو، معصومان علیهم السلام بهترین الگوى تربیتى بوده و ارائه سیره تربیتى آنان یک ضرورتانکارناپذیر است و در این میان، ارائه دیدگاه هاى تربیتى امیرمؤمنان على علیه السلام بر ضرورت این کارمى افزاید.

    هدف این پژوهش اثبات برترى نظام تربیتى امیرمؤمنان علیه السلام بر دیگر نظام هاى تربیتى مى باشد.روش پژوهش، توصیفى ـ تحلیلى بوده که طى آن، از تحلیل اسنادى نیز استفاده شده است.نمونه گیرى در پژوهش انجام نشده؛ به عبارت دیگر، کلیه منابع و مراجع مرتبط مورد بررسى واقعشده است.

     

    کلیدواژه ها: معاشرت، اسلام، مناسبات اجتماعى، مردم دارى، امیرمؤمنان على علیه السلام، نهج البلاغه.




    [1] دانشیار دانشگاه فردوسى مشهد. naghizadeh@ferdowsi.ac.ir

    [2] عضو هیئت علمى دانشگاه آزاد اسلامى واحد مشهد. hashemi.sadat@gmail.com

    دریافت: 29/11/92 پذیرش: 8/6/93

     

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نقی زاده، حسن، قاضی زاده، زهراسادات.(1394) بررسى الگوى کیفیت معاشرت با مردماز منظر امیرمؤمنان على علیه السلام در نهج البلاغه. ماهنامه معرفت، 24(1)، 81-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسن نقی زاده؛ زهراسادات قاضی زاده."بررسى الگوى کیفیت معاشرت با مردماز منظر امیرمؤمنان على علیه السلام در نهج البلاغه". ماهنامه معرفت، 24، 1، 1394، 81-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نقی زاده، حسن، قاضی زاده، زهراسادات.(1394) 'بررسى الگوى کیفیت معاشرت با مردماز منظر امیرمؤمنان على علیه السلام در نهج البلاغه'، ماهنامه معرفت، 24(1), pp. 81-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نقی زاده، حسن، قاضی زاده، زهراسادات. بررسى الگوى کیفیت معاشرت با مردماز منظر امیرمؤمنان على علیه السلام در نهج البلاغه. معرفت، 24, 1394؛ 24(1): 81-